از “هارپرز” تا “گرازیا”: با برترین مجلات مد و لباس دنیا

دنیای رنگارنگ و جذاب استیج (STAGE) با کت واک مانکنای ریز و درشتی که واسه استایل بدنی خود، رژیمای سخت و جراحیای سنگین و مشکلات بسیاری رو به جون می خرن تا سفیر برنده های مختلفی باشن که به وسیله طراحان خلاق مزونای مد و لباس در سراسر دنیا تولید و عرضه می شن، روز به روز پر مخاطب می شه.

کمتر کسی رو در دنیای امروز میشه سراغ داشت که گوشه چشمی به دنیای ویترینای جذاب فروشگاه های تولید لباس در شهر و دیار خود نداشته باشه و از رنگ سال و پوشش روز و سبک و راه و روش طراحی و آرایش مردمون دیارش، بی اطلاع باشه.

حالا به کمک شبکه های اجتماعی و فضای سایبر، با بمباران برنده ها و طرحای مد و لباس جدید و نوظهور از پایتختای مد و لباس جهان هستیم که دنیای رنگارنگ سلبریتیا هم، از OSCAR تا CANNES و Grammy، تنور اونو داغ تر می کنه.
چهره هایی که بعضی وقتا واسه نمایش یه لباس یا به گردن آویختن گردن بند یا گوشواره از فلان برند نیویورک یا لندن و پاریس، ده ها هزار دلار دریافت می کنن و حاشیه، پر رنگ تر از متن می شه.

دنیای مد و لباس، رسانه ای مهم در انقلاب دهکده جهانی هستش.
دنیایی که بهترین وسیله واسه تبلیغات و بازاریابی بوده و مخاطبان ۶ میلیاردی اون در اقصی نقاط گیتی، همیشه با شور و شوق خیلی زیاد به استقبال این دنیای رنگارنگ و جذاب میرن تا در کوران جدیدترین مدلا و استایلای طراحی شده به وسیله مزونای معروف شرق و غرب باشن.

در دنیای دیجیتال و با جادوی شبکه های اجتماعی، دنیای مد، به داخل گوشیای هوشمند میلیاردا شهروند کره زمین اومده و حالا همراهی با این دنیای عجیب و باحال و فرصت آفرین، خیلی آسونه. با این حال، هنوزم نشریات پر مخاطب و معروف دنیای مد و لباس که سابقه بعضی به قرن نوزدهم میلادی می رسه، پر مخاطب و موثر هستن.

در گزارش امروز سرویس هنر ما، شما رو با ۱۰ مجله معروف دنیای مد و لباس جهان آشنا می کنیم و شما رو به دنیای هارپر بازار قرن نوزدهمی و لوفیسیل قرن بیستمی می بریم.

با ما در گزارش باحال امروز همراه باشین.

هارپرز بازار ۱۵۰ ساله

اولین نشریه مد و لباسی که معرفی می کنیم، نشریه هارپر بازار (HARPER’s BAZAAR) است. نشریه ای که امسال، یه صد و پنجاهمین سالگرد تاسیس خود رو جشن گرفت و بازم موثر ترین نشریه دنیای اسیتج در اقصی نقاط جهان هستش.

بیشتر از ۱۴.۵ میلیون نتیجه جست و جوی ایندکس شده در گوگل واسه این نشریه، نشون دهنده اهمیت فوق العاده اون در میدون فشن داره.
این نشریه در سال ۱۸۶۷ میلادی آمریکا شروع به کار کرد و مقرش در پایتخت مد و لباس این کشور یعنی نیویورک قرار داره.
شرکت HEARST MAGAZINES حالا مدیریت این نشریه رو رو دوش داره.

ظرف یه قرن گذشته، ده ها نفر از کشورای جور واجور جهان، سردبیری این نشریه معروف دنیای مد و لباس رو رو دوش داشتن که الان، گلندا بایلی (Glenda Bailey) از آمریکا، سردبیری مطرح ترین نشریه فشن رو در اختیار داره.
خانوم گلندا، متولد انگلیس بوده و از سال ۲۰۰۱ میلادی به این سو، سردبیر نشریه بوده که نقش فعالی در پیشرفت مد در آمریکا اجرا کرده.

هارپرز بازار حالا در ۳۲ کشور دنیا به زبانای جور واجور چاپ و منتشر می شه.

فهرست سردبیرای هارپر بازار

اگه می خواین با اسامی سردبیرهای معروف ترین نشریه مد و لباس دنیا آشنا شید، اسامی زیر، میتونه شما رو با تئوریسینای دنیای مد در قرن بیستم آشنا کنه.

  • Mary L. Booth (۱۸۶۷–۱۸۸۹)
  • Margaret Sangster (۱۸۸۹–۱۸۹۹)
  • Elizabeth Jordan(1900–۱۹۱۳)
  • William Martin Johnson (1913–۱۹۱۴)
  • Hartford Powell (1914–۱۹۱۶)
  • John Chapman Hilder (1916–۱۹۲۰)
  • Henry Blackman Sell (1920–۱۹۲۶)
  • Charles Hanson Towne (1926–۱۹۲۹)
  • Arthur H. Samuels (1929–۱۹۳۴)
  • Carmel Snow(1934–۱۹۵۷)
  • Nancy White (۱۹۵۷–۱۹۷۱)
  • James Brady (۱۹۷۱–۱۹۷۲)
  • Anthony Mazzola (1972–۱۹۹۲)
  • Liz Tilberis (۱۹۹۲–۱۹۹۹)
  • Katherine Betts (۱۹۹۹–۲۰۰۱)
  • Glenda Bailey (۲۰۰۱–present)

هارپرز بازار در این نشانی: http://harpersbazaar.com قرار داره.
اینستاگرام ۲.۵ میلیون مخاطبی اونو هم در این لینک دنبال کنین.

نشریه کوزموپولیتن

نشریه کوزموپولیتن (cosmopolitan) در سال ۱۸۸۶ میلادی در آمریکا منتشر شد و از سال ۱۹۶۵ تا کنون،‌ به عنوان مجله پر طرفدار زنان در میدون سبک زندگی و مد و لباس فعالیت می کنه.
شرکت Hearst ، صاحب امتیاز  این نشریه س. خانوم Joanna Coles سردبیری این نشریه ماهانه رو رو دوش داره.

این نشریه رو cosmo هم می گن و در طول سال، به موضوعات مربوط به سبک زندگی زنان، سلبریتیا و آخرین طرحای مزونای مد و لباس شرق و غرب جهان می پردازه. حالا در ۶۴ کشور دنیا به ۳۵ زبون منتشر می شه و در ۱۱۰ کشور جهان مخاطب داره.

حالا بیشتر از ۳ میلیون نفر در سراسر جهان، مشترک این نشریه هستن. بیشتر از ۷۷ میلیون نتیجه جست و جوی ایندکس شده در گوگل درباره این نشریه نشون دهنده استقبال گسترده از محتوای اون در میان کاربران تور جهان وسعت.

سایت این نشریه در نشانی: cosmopolitan.com قرار داره و در اینستاگرام در این لینک در دسترسه و بیشتر از ۱.۸ میلیون مخاطب داره.

این نشریه فقط مسائل و دنیای مد زنان رو مورد بحث و بررسی قرار میده و بر خلاف هارپرز بازار، دنیای مد مردان رو اشاره ای نمی کنه.

این نشریه رو میشه با نشریه elle  فرانسویا مقایسه کرد که یکی از معروف ترین مجلات دنیای مد و لباس جهان هستش و مخاطبان بسیاری داره.
خیلی از سلبریتیای دنیای ورزش و موسیقی و سینما، تا کنون روی جلد این نشریه ظاهر شدن. واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به پرتال elle.com مراجعه کنین.

نشریه ووگ

یکی دیگه از نشریات خیلی معروف دنیای مد و لباس رو میشه نشریه ووگ (Vouge) دونست که این روزا به واسطه حضور سلبریتیا روی جلد اون، مخاطبان بسیاری رو به خود جذب کرده. بیشتر از ۲۶۵ میلیون صفحه در اینترنت واسه محتوای مجله ووگ ایندکس شده و یکی از بزرگان صنعت مد و لباس جهان هستش.

این نشریه، پر مخاطب ترین صفحه اینستاگرام دنیای مد و لباس رو در اختیار داره که بیشتر از ۱۳ میلیون دنبال کننده اونو دنبال می کنن و تا کنون بیشتر از ۲۸۰۰ پست به اشتراک گذاشته.
این نشریه معروف رو در این سایت میشه دید که به زبانای مختلفی اطلاع رسانی می کنه.

دنیای سلبریتیا و مد و لباس اونا، از جذاب ترین محتواهاییه که این نشریه در نسخه های چند زبانه خود هر ماه در اختیار طیف میلیونی مخاطبان اینترنتی و نوشته شده خود قرار میده.

این مجله در اول به صورت یه هفته‌نامه اجتماعی در سال ۱۸۹۲ میلادی، انتشار یافت و حالا در نه کشور جهان (آمریکا، استرالیا، برزیل، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، مکزیک و اسپانیا) بطور همزمان منتشر می‌شه و ساختمون مرکزی اون در شهر نیویورک قرار داره.

ووگ سال گذشته به واسطه انتشار تصویری از ایرنیا شایک و کریس رونالدو، با بازتابای خبری زیادی همراه شد.

بریتیش ووگ و وووگ پاریس

نشریه بریتیش ووگ (British Vogue) که در سال ۱۹۱۶ میلادی در انگلیس منتشر شد، از جمله ۱۰ مجله معروف مد هستش.
پرتال این نشریه در نشانی vogue.co.uk قرار داره.
هم اینکه نشریه ووگ پاریس که در سال ۱۹۲۰ میلادی منتشر شد، از جمله پر مخاطب ترین نشریه های مد و لباس در پایتخت مد اروپا هستش.

بریتیش ووگ بیشتر از ۱.۷ میلیون دنبال کننده داره و بیشتر از ۵ هزار پست به اشتراک گذاشته.
اونو در این نشانی دنبال کنین. این نشریه بیشتر از ۱۴ میلیون صفحه ایندکس شده در گوگل در اختیار داره.

سایت این نشریه رو در این نشانی دنبال کنین که در میان بانوان فرانسوی، مخاطبان زیادی داره.
صفحه اینستاگرام ۲.۴ میلیون مخاطبی ووگ فرانسه رو در این نشانی ببینین.

نشریه لوفیسیل

نشریه لوفیشیال یا لوفیسیل، یکی از معتبر ترین نشریه های مد و لباس جهان هستش که از پایتخت مد اروپا یعنی پاریس در سال ۱۹۲۱ به دنیای فشن اومد. این نشریه ماهانه که به زبون فرانسوی نسخه اصلی اون منتشر می شه، تونسته یکی از موثر ترین مجلات دنیای رنگارنگ و جذاب مد نه فقط در فرانسه بلکه در اقصی نقاط جهان باشه.

نام اصلی نشریه :‌ L’Officiel de la couture et de la mode de Paris” بوده و حالا به ۳۰ زبون دنیا در ده ها کشور چاپ و منتشر می شه.
گر چه این مجله به دنیای مد و لباس و سبک زندگی بانوان می پردازه، اما نشریاتی مثل: L’Officiel Hommes, L’Officiel Art and L’Officiel Voyage به عنوان زیر مجموعه لوفشیال، در میدون مد و لباس آقایون هم فعالیت دارن.

گروه رسانه ای Jalou Media Group که به خونواده ژالو اختصاص داره، مدیریت این نشریه معتبر دنیای مد فرانسه رو رو دوش داره.
لوفیسیل در فرانسه، تنها یه مجله مد معروف نیس که روی جلد اون، همیشه با استقبال رسانه ها و عاشقان دنیای مد همراه می شه.

بلکه این نشریه، ۱۱ مجله در میدونای طراحی و خرید و جواهرات هم منتشر می کنه که مخاطبان زیادی دارن. این مجلات عبارتند از:

L’Officiel, Jalouse, L’Officiel Hommes, L’Optimum, L’Officiel Art, L’Officiel Voyage, La Revue des Montres, L’Officiel 1000 Modèles Collections, L’Officiel Shopping, L’Officiel 1000 Modèles Design, L’Officiel 1000 Modèles Joaillerie and L’Officiel Beauté

آقای دیمیتری ورسونتوف از سال ۲۰۱۴ میلادی تا کنون، سردبیری این نشریه معتبر مد فرانسه رو رو دوش داره. سایت این مجموعه در نشانی اینترنتی به نشانی: http://www.lofficielmode.com قرار داره و یکی از پر بیننده ترین پرتالای دنیای مد اروپا هستش.

هر کدوم از مجلات غیر فرانسوی زبون لوفیسیل، سایت رسمی مخصوص به خود داره.
مثلاً لوفیسیل آلمان در نشانی: lofficiel.de و لوفیسیل معروف هندیا در نشانی lofficiel.in قرار دارن.

با وجود انتشار بیشتر از ۲ هزار عکس در صفحه رسمی اینستاگرام لوفیسیل، اما تنها ۱۰۷ هزار نفر مخاطب این صفحه هستن.

نشریه ووگ بافتنی

یکی دیگه از مجلات معروف دنیای مد و لباس رو میشه نشریه ووگ بافتنی (Vogue Knitting) دونست که در سال ۱۹۳۲ میلادی در فلوریدای آمریکا شروع به کار کرد و فعالیت اصلی مداومش رو از سال ۱۹۸۲ ادامه داد. این سه ماه نامه، هیچ ارتباطی با نشریه معروف ووگ که در بالا اشاره کردیم، نداره.

سایت این مجموعه در نشانی http://www.vogueknitting.com قرار داره و بیشتر از ۷ میلیون صفحه در اینترنت درباره این نشریه دنیای مد بافتنی ایندکس شده.

این مجله و روی جلدای معروفش، واسه لباسای پاییزی و زمستونی، مخاطبان بسیاری داره و الگوهای طراحی خوبی رو در اختیار طراحان مزونای مشهور قاره سبز و قاره قدیمی قرار میده که نمونه اونو در تصویر زیر مشاهد می کنین.

سرویس هنری ما بزودی واسه علاقمندان به لباسای زمستونی، طرحای زمستونی ۲۰۱۶ ووگ بافتنی رو ارائه می کنه.

نشریه مد گرازیا

نشریه grazia رو باید معروف ترین مجله مد ایتالیا دونست که در اروپا، یکی از پیشگامان صنعت مد و لباس هستن. گرازیا، از سال ۱۹۳۲ میلادی تا کنون، یکی از الهام بخشی ترین مجلات مد اروپا و جهان بوده و تونسته یه مجله هفتگی قوی دنیای مد بانوان باشه.

شرکت «آرنولدو موندادوزی ادیتوریه» که مقرش در پایتخت مد اروپا (میلان) واقع شده، مدیریت این نشریه معروف رو رو دوش داره.
گرازیا رو هارپرز بازار اروپا می دونن که از نمونه های آمریکایی تا حدودی الهام گرفته. گرازیا، حالا یکی از شرکتای اقماری «سیلویو برلوسکونی»، نخست وزیر جنجالی اسبق این کشور هستش که امپراطوری رسانه ای و ورزشی زیادی داره.

اولین شماره بین المللی گرازیا در سال ۲۰۰۴ میلادی در بلغارستان منتشر شد.
پس از اون، در فوریه ۲۰۰۵ میلادی، اولین نسخه انگلیسی زبون گرازیا در لندن به گیشه فروش مطبوعات اومد. نسخه یونانی اون در سال ۲۰۰۵ میلادی منتشر شد و تو یه دهه گذشته، به ده ها زبون دیگه در ۳۵ کشور دنیا در اختیار مخاطبان دنیای مد و لباس ایتالیایی قرار گرفت.

ایتالیاییا دارای برنده های معروفی در دنیای مدو لباس بوده و بخاطر این، طراحان مزونای مطرح این کشور، یکی از الهام بخش ترین طراحان دنیای رنگارنگ فشن هستن که بخشی از فعالیتای خود رو از راه گرازیا، به جامعه جهانی معرفی می کنن.

گرازیا مثل لوفیسیل و هارپرز بازار و حتی elle، مخاطبان زیادی در کشورای جور واجور دنیا داره و بخاطر این، روی سایتای زیادی بارگذاری و به زبانای جورواجور منتشر می شه.
یکی از سایتای اون در نشانی اینترنتی به نشانی: http://lifestyle.one/grazia قرار داره.

گرازیا در اینستاگرام، فعالیت بسیاری داره که مثلا گرازیای هند رو میشه در این نشانی دنبال کرد که بیشتر از ۲۴۴ هزار مخاطب داره.

نشریه مد ماری کلر

نشریه مد و لباس MARIE CLAIRE در سال ۱۹۳۷ میلادی در پاریس منتشر شد و حالا مثل نشریه لوفیسیل، از جمله مجلات معروف این کشور هستش.
اعتبار این نشریه به اندازه هفت نشریه قبلی نیس اما مخاطبان بسیاری داره.

این نشریه از ماهنامه‌ های فرانسه با موضوع زنونه که موضوعاتی چون تندرستی، زیبایی و مد و پوشاک رو هم پوشش می‌دهد. «ماری کلر» یکی از مجلات فرهنگی قدیمی فرانسویه که به زبون‌های زیادی در خیلی از کشورای جهان منتشر می‌شه.

این ماهنامه اسمش رو از ماری کلر (زاده ۱۹۲۶)، موزیسین مشهور فرانسوی نوازنده اورگانون به عاریت گرفته ‌است. نواختن قطعات مشهور «یوهان سباستیان باخ» از آثار به یاد موندنی ماری کلر شناخته می‌شن. مجله ماری کلر در ۳۳ کشور و به ۱۷ زبون منتشر می‌شه و هر ماه در جهان ۱۵ میلیون خواننده داره.

مخاطبان این ماهنامه، زنان جوون با تحصیلات بالا هستن که به موضوعات جورواجور علاقه‌مند باشن. مجله ماری کلر در سال ۱۹۳۷ به وسیله ژان پرووست (Jean Prouvost) بنیان گذاری شد و در شروع به صورت هفتگی و هر چهارشنبه به چاپ می‌رسید.

در فاصله ۱۹۴۲ تا ۱۹۵۴ مقام‌های آلمانی حاکم بر فرانسه از منتشر کردن این مجله جلوگیری کردن اما پس از اون منتشر کردن اون به طور ماهنامه از سر گرفته‌شد. پرووست در سال ۱۹۷۶ بازنشسته شد و دختر اون «اِوِلین» عهده‌دار این مجله شد و شرکت لوازم آرایشی لورآل (L’Oréal) رو هم به شرکت پدرش اضافه کرد.

فهرست سردبیرای بین المللی ماری کلر فرانسه

  • Arnaud de Contades (France)
  • Anne Fulenwider (U.S.)
  • Marie O’Riordan (UK)
  • Dackie Frank (Australia)
  • Neena Haridas (India)

سی و هفت میلیون نتیجه جست و جوی ایندکس شده در موتور گوگل درباره ماری کلر نشون میده که عاشقان دنیای جذاب مد و لباس، به مطالب و محتوای تصویری این نشریه در میدون فشن، علاقه زیادی دارن.

پرتال اینترنتی ماری کلر رو در این نشانی http://www.marieclaire.com دنبال کنین.

سِوِنتین

گر چه مجله سونتین آمریکا (Seventeen) مخصوص نسل جوونه و بیشتر مخاطبان ۱۰ تا ۲۱ ساله رو مورد توجه داره، اما در دنیای مد پر مخاطب آمریکایی، یکی از نشریات فعال هستش و شمارگان ماهانه اون، دلیل شده تا در فهرست نشریات پر تیراژ جهان قرار بگیره.
این نشریه در سپتامبر ۱۹۴۴ میلادی منتشر شد.

حالا شرکت walter Annenberg مدیریت اونو رو دوش داره.
سردبیری این نشریه رو از سال ۲۰۱۰ میلادی به این سو   Michelle Tan اونو دوش داره.
آفریقای جنوبی، فیلیپین، هندوستان، مالزی، سنگاپور، تایلند، انگلستان، ژاپن، کره جنوبی و چین، از جمله کشورهایی هستن که نسخه های غیر انگلیسی زبون سونتین در اونجا مخاطبان زیادی داره.

جالبه که بدونین، نشریه مد و لباس و سبک زندگی سونتین، از جمله اسپانسرهای برنامه تلویزیونی معروف America’s Next Top Model هستش و معمولا برندگان این رقابت مد آمریکایی رو روی جلد خود منتشر می کنه.

فهرست سردبیرهای مجله مد سونتین

  • Helen Valentine (1944–۱۹۵۳)
  • Enid A. Haupt (۱۹۵۳–۱۹۷۰)
  • Midge Richardson (۱۹۷۵–۱۹۹۳)
  • Maci Hunter (1993–۱۹۹۴)
  • Caroline Miller (1994–۱۹۹۷)
  • Meredith Berlin (1997–۱۹۹۹)
  • Patrice G. Adcroft
  • Mia Fausto Cruz
  • Simon Dumenco
  • Sabrina Weill
  • Annemarie Iverson
  • Atoosa Rubenstein(2003–۲۰۰۷)
  • Ann Shoket (۲۰۰۷–۲۰۱۴)
  • Michelle Tan (2014–present)

این نشریه رو در نشانی اینترنتی به نشانی:‌http://www.seventeen.com قرار داره.اینستاگرام این مجموعه که بیشتر از ۱ میلیون مخاطب داره، در این لینک دنبال کنین.

درسایی از نشریات مد و لباس معروف جهان

بررسی خلاصه نشریات معروف دنیای مد و لباس جهان، نکته های جالبی رو واسه فعالان این میدون در کشورمون به ارمغان می آورد که توجه به اون، می تونه کار و کاسبی ای فرصت آفرین و پر مخاطب رو واسه علاقمندان به دنیای جذاب فشن، بسازه.

۱- همه مجلات معروف دنیا، سایت اینترنتی چند زبانه و چند رسانه رو دردستور کار دنیای فشن نوشته شده خود قرار دادن.

۲- فعالیت گسترده در شبکه های اجتماعی، بخشی از ظرفیت اطلاع رسانی ۱۰ برند معروف دنیای مد و لباس مردان و زنان رو به خود اختصاص داده.

۳- بحث سبک زندگی، موضوع بسیار مهمیه که ترکیب اون با دنیای مد و لباس، فضای فرصت آفرینی رو در اختیار فعالان این میدون قرار داده که از جنبه های اقتصادی، فرهنگی و هنری قابل توجه میشه.

۴- تعامل با مخاطبان، بخشی از برنامه های ۱۰ برند برتر دنیای مد و لباس اروپا و آمریکا هستش.
مشتری مداری به خصوص در میان مخاطبان زن و نوجوانان، اهمیت زیادی واسه رونق فعالیت نشریات مد و لباس در ایران داره.

۵- دنیای مد و لباس، بخشی از میدون تبلیغات و بازاریابی جهان رو تشکیل میده که در کشور ما هم مخاطبان بسیاری داره.
نشریات و پرتالهای فعال در این میدون باید تلاش کنن تا با نیاز سنجی سلایق مخاطبان، نیازای واقعی اونا رو براساس شرایط موجود شناسایی و پوشش بدن.

۶- مد و لباس اقوام ایرونی، یکی از ظرفیتای عجیب و عمیق دنیای فشن ایرونی رو تشکیل میده که در داخل و بیرون مرز کشور، مخاطبان بسیاری داره.
از این فرصت، فعالان دیجیتالی مد و لباس ایران بیشتر از گذشته استفاده کرده و اطلاع رسانی چند زبانه رو در دستور کار بذارن.

طراحی ژورنال الکترونیکی که به وسیله کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد واسه  پیشرفت لباس اقوام ایرونی انجام شد، یکی از فعالیتای مهم چند سال اخیره. اپای مد و لباس، ایده دیجیتالی خوبی واسه استارت آپای جوون ایرونی در میدون کارآفرینی دیجیتالی میشه.

دنیای مد و لباس ایران و جهان رو در روزای آینده بیشتر مورد بحث و بررسی قرار میدیم.

به نظر شما، چیجوری میشه دنیای مد و لباس ایرونی رو جهانی کرد؟

این مطلب را هم از دست ندهید :
با عادات غذایی و رژیم های عجیب و غریب برخی از چهره های سرشناس آشنا شوید