راهنمای فعالیت در بازار بورس ایران [قسمت سوم و پایانی]

بورس و سرمایه گذاری  در بورس واسه کودکان و نوجوانان هم فرصتای سرمایه گذاری داره؟
بله. حتی کودک ۱ روزه هم میتونه کد بورس بگیره.
والدین می تونن واسه فرزندان خود خرید و فروش سهام بکنن؟

بله. این کار ممکن و از راه   سامانه معاملات آنلاین از هر نقطه دنیا آماده هستش.

چه فایده ای خرید و فروش سهام والدین واسه بچه هاشون داره؟

شما توجه کنین که شرکتی که سهم هر شرکتش ۵۰۰ ریاله رو به تعداد مشخص واسه بچه ۱ ساله خود خریداری میکنین. وقتی که این کودک وارد مدرسه می شه، (یعنی ۶ سال بعد)، این احتمال هست که قیمت اون سهم به ۵ برابر یا ۱۰ برابر یا ۲۰ برابر قیمت اولیه رسیده باشه.

شما با این سرمایه گذاری هر چند کوچیک، سود زیادی رو واسه بچه خود بدست آوردید که قابل مقایسه با بقیه سرمایه گذاریا با مبلغ سرمایه گذاری اختصاص یافته نیس.

مثلا حالا با ۱۰ میلیون ریال، نمیشه در بازار کشور، سرمایه گذاری خاصی انجام داد. مگه اینکه طلا یا فرش بخرین و جایی نگهداری کنین که باید دردسرهای مربوط واسه نگهداری رو هم قبول کنین.

اما شما با مبلغ ۱ میلیون تومن، می تونین ۲۰ هزار سهم ۵۰۰ ریالی خریداری کرده و بعد ار n سال، n  برابر قیمت اولیه بفروشین. با وجود تورم و کاهش هرساله ارزش پول ملی، باز، مبلغ سود بدست اومده نسبت به سرمایه گذاری انجام شده (risk/reward) قابل توجه میشه.

واسه همینه که همیشه به والدین پیشنهاد می شه به جای هزینه های اضافی و ظاهری و فانتزی واسه کودکان دلبند خود، بخشی از هزینه هایی که هرساله صرف زندگی اونا می کنن رو در بازار بورس براشون سرمایه گذاری کرده و یا بیمه عمر رو بخرن.

میشه کودکی رو در سن ۲۰ سالگی، بازنشست کرد.

میشه سهمی رو همون روزی که می خریم بفروشیم؟

بله

چیجوری بفهمم که به سهم من سود تعلق گرفته؟

پس از خرید هر سهم، می تونین با مراجعه به کارگزاری خود، برگه سهام دریافت کنین. هر وقتی برگه سهم رو به کارگزاری ارائه بدین، می تونین از اندازه سود دریافتی باخبر شید.

امکان رابطه با شرکتی که سهام اونو خریدم هست؟

طبق قوانین بورس، حتی کسایی که ۱ سهم از یه شرکت در اختیار دارن هم می تونن در مجامع قانونی عادی یا فوق العاده شرکت کنن و در رای گیریا و اعمال نظرها شرکت کنن.

هیات مدیره و مدیرعامل شرکتای بورسی رو چه کسایی تعیین می کنن؟

سهامدار بیشترین که بیشترین سهام رو به نسبت دیگه سهامداران حقیقی یا حقوقی در اختیار داره، معمولا هیات مدیره و مدیرعامل شرکت رو به مدت مشخصی تعیین می کنن. پس،‌کادر مدیریتی شرکتای بورسی به دلیل اینکه سهامی عام هستن، بعضی وقتا تغییر می کنه.

دست کم سود اعطایی به شرکتای بازار بورس چقدره؟

این رقم بستگی به روند سود سازی و کاهش زیانای هرساله شرکتای بورسی داره و اندازه سود قابل تقسیم به وسیله هیات مدیره و با تصویب مجامع تعیین می شه و حداقلی وجود نداره. شاید یه شرکت در سال، به ازای هر سهم، n ریال سود شناسایی کنه اما هیچ مبلغی از این سود رو بین سهامداران تقسیم نکنه تا صرف پیشرفت فعالیتای خود در سال مالی جدید بکنه. به این موضوع هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین.

این مطلب را هم از دست ندهید :
موش کور بی مو؛ پستاندار عجیبی که بدون اکسیژن نیز زنده می ماند

مهم ترین عامل در سرمایه گذاری در بورس چیه؟

مهم ترین عامل واسه سرمایه گذاری موثر در بازار بورس کشور، تحلیل درست صورتای مالی شرکت و مشاوره از افراد ذی صلاح و نگاه دراز مدت و توجه به عامل سود آتیه. معمولا سهامدارانی که حتی با مبلغ سرمایه گذاری کم، صبوری و نگاه دراز مدت رو به سرمایه گذاری خود معطوف می کنن، از به اصطلاح نوسان گیرهای بازار و کسایی که نگاه کوتاه مدت به بازار دارن، سود بیشتری دریافت می کنن.

نوسان گیری یعنی چی؟

یعنی شما سهم یه شرکت رو امروز ۱۰۰ تومن خریدین و ۱ هفته بعد،‌به قیمت ۱۲۰ تومن به ازای هر سهم می فروشید. با کسر مالیات و حق کارگزاری، شما حدود ۱۸ درصد ظرف یه هفته سود کردین. بعد از گذشت یه مدت،‌دوباره سهم همون شرکت رو به قیمت ۸۹ تومن خریداری و به قیمت ۱۷۸ تومن تو یه مدت بعد بفروش رسونده و بیشتر از ۹۰ درصد سود دریافت می کنین.

به این فعالیت نوسان گیری می گن. اما توجه داشت باشین که با در نظر گرفتن فراز و نشیبای بازار سرمایه، ممکنه هدف شما از نوسان گیری، سهامداری ۲ هفته ای باشه و سهم به هر دلیلی به مدت نامعلومی بسته شه.

سرمایه شما تا باز شدن دوباره سهم، قفل می شه.

از طرفی دیگه، شاید یه نوسان گیر خیلی حرفه ای، از یه سهم ظرف ۲ سال، مثلا ۱۵۰ درصد سود کنه،‌اما شما بعد از ۳ سال، ۱۵۰ درصد + n درصد سود کنین. پس، اینکه سهامداری کرده برنده بوده چون که سود بیشتری بدست آورده.

من هیچ اطلاعاتی درباره بازار سرمایه ندارم و می خوام با ۱۰۰ هزار تومن وارد بازار بشم. چه باید بکنم؟

از دست دادن ۱۰۰ هزار تومن، هیچ وقت واسه کسی درد آور نیس.
اما شما با این صد هزار تومن، می تونین میلیونا تومن، اطلاعات و علم بورسی بدست بیارین که شما رو در پروسهای دراز مدت سرمایه گذاری با مبالغ سنگین تر، کمک میرسونه.
با سهام ارزون می تونین شروع کنین. مثل: سهمای زیر ۱۰۰۰ ریال

همونطور که گفتیم، واسه موفقیت در بورس، چیزی که بیشتر از همه مهمه، تسلط اطلاعاتی و سهامداری (صبوری) است و مبلغ سرمایه گذاری معمولا تضمینی واسه سود بیشتر نیس.

سایت بورس  فرصتی واسه آشنایی با دنیای باحال سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایرانه. اگه واسه سرمایه گذاری در  بازار بورس ایران با پرسشی مواجه شدید کامنت کرده و واسه دریافت اطلاعات تکمیلی به سایت بورس مراجعه کنین.