۲۷ فیلمی که در طول تاریخ «باکس آفیس» بالاتر از یک میلیارد فروش داشته اند

با زیاد شدن قیمت بلیط سینماها و برگشت فیلمای دنباله داری مانند “جنگ ستارگان” شاید در آینده ای نزدیک فروش بالای یه میلیارد دلار فیلما به موضوعی عادی در دنیای سینما تبدیل شه.
اما تا حالا تنها ۲۷ فیلم و اونم فقط در ۲۵ سال گذشته موفق شدن که فروشی بالغ بر یه میلیارد دلار داشته باشن. در ادامه به فیلمایی می پردازیم که به فروش یه میلیارد دلاری و یا حتی بیشتر رسیدن.

۲۷- شوالیه تاریکی (The Dark Knight) (2008)

فروش کلی: ۱٫۰۰۴٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار

در جولای سال ۲۰۰۸ همه صاحب نظران میدون سینما بر این عقیده بودن که دنباله ” بتمن شروع می کنه” به گارگردانی کریستوفر نولان و هنرنمایی هیث لجر در نقش جوکر می تونه رکورد فروش فیلم در آمریکا رو بشکنه. حتی بعضی بر این عقیده بودن که “شوالیه تاریکی” قادر میشه از رکورد ۱٫۸ میلیارد دلاری فیلم “تایتانیک” هم بالاتر بره.

با این وجود در جدول فیلمای پرفروش تاریخ، فیلم “شوالیه تاریکی” در مقام ۲۷ام موند.

۲۶- هابیتا: سفر غیرمنتظره (The Hobbit: An Unexpected Journey) (2012)

فروش کلی: ۱٫۰۲۱٫۱۰۰٫۰۰۰دلار

بعد از ان که فروش اولین قسمت از فیلم “هابیتا” ساخته پیتر جکسون از مرز یه میلیارد دلار گذشت همه تصور می کردن که دو دنباله دیگه این فیلم هم اگه نتونن رکورد فروش قسمت اول رو بشکنن دستکم به فروش تقریبا بالایی دست پیدا می کنن. اما هیچ کدوم از دو دنباله فیلم ” هابیتا” یعنی ” پوچی اسماگ (The Desolation of Smaug)”  و ” جنگ پنج سپاه (Battle of the Five Armies)” به فروشی بالاتر از ۹۶۰ میلیون دلار نرسیدند.

۲۵- شهر حیوانات (Zootopia) (2016)

فروش کلی: ۱٫۰۲۳٫۸۰۰٫۰۰۰دلار

انیمیشن ” شهر حیوانات” یکی از چهار انیمیشن ساخته شده به وسیله شرکت فیلم سازی والت دیزنیه که به فروشی بالاتر از یه میلیارد دلار رسیده. این انیمیشن در  اولین روز اکران خود به رکورد  ۷۵ میلیون دلار فروش رسید که رکورد بیشترین فروش به وسیله فیلمای انیمیشن در روز اول اکران رو شکست.

۲۴- آلیس در سرزمین عجایب (Alice In Wonderland) (2010)

فروش کلی:  ۱٫۰۲۵٫۵۰۰٫۰۰۰ دلار

وقتی که فیلم سنتی “آلیس در سرزمین عجایب” محصول شرکت والت دیزنی و به کارگردانی تیم برتون به فروش بالای یه میلیارد دلار رسید به ششمین فیلمی تبدیل شد که به فروش بالای یه میلیارد رسیده. بعد از اون سال بیشتر از ۲۰  فیلم دیگه هم وارد باشگاه فیلمای یه میلیارد دلاری شدن. با این وجود دنباله این فیلم با نام ” آلیس در اون طرف آینه (Alice Through the Looking Glass)” نتونست به فروشی بیشتر از ۳۰۰ میلیون دلار برسه.

۲۳- جنگ ستارگان: اپیزود اول- تهدید شبح (Star Wars: Episode 1 — The Phantom Menace) (1999)

 

فروش کلی:  ۱٫۰۲۷٫۰۰۰٫۰۰۰دلار

 

“تهدید شبح” اولین اپیزود از سری فیلمای “جنگ ستارگان” بود که به لطف اکران دوباره به شکل سه بعدی ۱۳ سال بعد از اولین اکران تونست به رکورد فروش بالای یه میلیارد دلار برسه. بدون درآمد حاصل از اکران دوباره، این اپیزود هم مانند سه اپیزود قبلی به فروشی بالاتر از یه میلیارد دلار دست پیدا نمیکرد.

۲۲- در جستجوی دوری (Finding Dory) (2016)

فروش کلی: ۱٫۰۲۷٫۹۰۰٫۰۰۰دلار

دوستداران فیلمای انیمیشن در تابستون سال گذشته واسه تماشای دنباله انیمیشن ” در جستجوی نمو (Finding Nemo)” ساخته شرکت انیمیشن سازی والت دیزنی به سینماها حمله بردن. این دنباله بعد از فیلم “شهر حیوانات” دومین انیمیشن سال ۲۰۱۶ بود که فروشش از مرز یه میلیارد دلار می گذشت. فروش بالای این فیلم اونو در مکان پنجم فیلمای انیمیشن پرفروش تاریخ قرار داد.

۲۱- پارک ژوراسیک (Jurassic Park) (1993)

فروش کلی:  ۱٫۰۲۹٫۲۰۰٫۰۰۰دلار

 

 

مثل فیلم “جنگ ستارگان: اپیزود اول- تهدید شبح” فروش بالای فیلم “پارک ژوراسیک” هم مرهون اکران دوباره اون به صورت سه بعدی در سال ۱۹۹۳ه. طبق گزارشا این فیلم اول در کشور چین هم اکران نشد اما اکران نسخه سه بعدی این فیلم از جمله در چین سهم زیادی در افزایش فروش این فیلم و راهیابی اون به باشگاه فیلمای یه میلیارد دلاری داشت.

۲۰- دزدان دریایی کارائیب: سواری بر امواج نامعلوم (Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides) (2011)

فروش کلی: ۱٫۰۴۵٫۷۰۰٫۰۰۰دلار

تا حالا تنها چهار فیلم از مجموعه فیلمای “دزدان دریایی کارائیب” ساخته شده و دو قسمت از اون به فروش بالای یه میلیارد دلار رسیده. فیلم “دزدان دریایی کارائیب: سواری بر امواج نامعلوم” از این مجموعه با فروش بالای یه میلیارد دلار در رتبه بیستم فیلمای پرفروش تاریخ و سری دوم از این مجموعه در رتبه نوزدهم قرار داره.

۱۹- دزدان دریایی کارائیب: صندوق مرد مرده (Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest) (2006)

فروش کلی:  ۱٫۰۶۶٫۲۰۰٫۰۰۰دلار

فروش این قسمت از سری فیلمای ” دزدان دریایی کارائیب” که بعد از قسمت اول با نام “دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید مشکی” ساخته شد تنها بعد از سه ماه از مرز یه میلیارد دلار گذشت و در اون زمان به عنوان سومین فیلم پرفروش تاریخ رسید.

۱۸- داستان اسباب بازیا ۳ (Toy Story 3) (2010)

 

فروش کلی: ۱٫۰۶۷٫۰۰۰٫۰۰۰دلار

 

سومین قسمت از مجموعه فیلمای ” داستان اسباب بازیا” با عبور از مرز یه میلیارد دلار فروش شرکت والت دیزنی رو به مالک پرفروش ترین فیلما در تاریخ سینما تبدیل کرد.
فروش موفق این قسمت باعث شده که شرکت والت دیزنی تصمیم بگیره قسمت دیگری از این انیمیشن رو تولید کنه.
بعد از چندی سال عقب انداختن اکران قراره این فیلم در سال ۲۰۱۹ به نمایش عمومی دربیاد.

۱۷- شوالیه تاریکی بلند میشه (The Dark Knight Rises) (2012)

 

فروش کلی:  ۱٫۰۸۴٫۹۰۰٫۰۰۰دلار

 

سال ۲۰۱۲ دنباله کریستوفر نولان بعد از “شوالیه تاریکی” به سیزدهمین فیلمی در طول تاریخ تبدیل شد که به فروش بالای یه میلیارد دلار رسیده. فروش فیلم فوق العاده بود هرچند بعد از تیراندازی شبونه در یکی از سینماهای پخش فیلم (Aurora theater) خیلی از صاحب نظران فکر میکردن که استقبال تماشاگران از  این فیلم کاهش پیدا می کنه.

۱۶- تبدیل شوندگان: عصر نابودی (Transformers: Age of Extinction) (2014)

فروش کلی: ۱٫۱۰۴٫۰۰۰٫۰۰۰دلار

سری فیلمای ” تبدیل شوندگان” هم یکی پس از دیگری به فروش بالای یه میلیارد دلار رسیدن. همونطور که تصور می شد سری چهارم این مجموعه هم با عنوان ” تبدیل شوندگان: عصر نابودی” تونست تماشاگران بسیاری رو در سراسر دنیا به سینماها بکشونه طوری که یه سوم از فروش فیلم فقط در کشور چین به دست اومد.

۱۵- اسکای فال (Skyfall) (2012)

فروش کلی:  ۱٫۱۰۸٫۶۰۰٫۰۰۰دلار

“اسکای فال” تنها قسمت از مجموعه فیلمای ” جیمز باند” است که به فروشی بالاتر از یه میلیارد دلار رسید. این فیلم بازم پرفروش ترین فیلم محصول شرکت سونی و پنجمین فیلم با فروش بالای ۱۰۰ میلیون پوند در تاریخ بریتانیا هستش.

۱۴- ارباب حلقه ها: برگشت پادشاه (Lord of the Rings: The Return of the King) (2003)

 

فروش کلی:  ۱٫۱۱۹٫۹۰۰٫۰۰۰دلار

 

در سال ۲۰۰۳ مردم واسه تماشای آخرین قسمت از مجموعه فیلمای “ارباب حلقه ها” ساخته پیتر جکسون به سینماها حمله بردن. بعد از گذشت تنها ۱۰ روز از اکران اولیه این فیلم به دومین فیلمی تبدیل شد که بعد از “تایتانیک” تونست از مرز فروش یه میلیارد دلار هم بگذره. این فیلم رکورد اسکار رو هم شکست و با کسب ۱۱ جایزه اسکار در همه ۱۱ بخشی که نامزد دریافت این جایزه شده بود نام خود رو در تاریخ سینما جاودانه کرد.

این مطلب را هم از دست ندهید :
بی‌حوصله شده‌اید؟ شاید «افسردگی پاییزی» دارید

۱۳- تبدیل شوندگان: نیمه تاریک ماه (Transformers: Dark Side of the Moon) (2011)

 

فروش کلی: ۱٫۱۲۳٫۸۰۰٫۰۰۰ دلار

 

سومین قسمت از مجموعه فیلمای ” تبدیل شوندگان” اولین فیلم ساخته شرکت پارامونت پیکچرز بود که فروش اون از مرز یه میلیارد دلار گذشت. مثل ” عصر نابودی”، این قسمت هم فروش بالای خود رو مدیون استقبال تماشاگران از اون در سطح بین المللیه. این فیلم آخرین اجرای نقش شیا لبوف در مجموعه فیلمای تبدیل شوندگان هستش.

۱۲- کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (Captain America: Civil War) (2016)

فروش کلی: ۱٫۱۵۳٫۳۰۰٫۰۰۰دلار

در سالای گذشته مشخص شده که فیلمای دنیای مارول از دید اندازه فروش توقف ناپذیر هستن. فیلم ” کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی” یه موفقیت تجاری بزرگ واسه شرکت سازنده اون بود و به اولین فیلمی تبدیل شد که در سال ۲۰۱۶ فروشی بالاتر از یه میلیارد دلار داشته.

۱۱- مینیونا (Minions) (2015)

فروش کلی:  ۱٫۱۵۹٫۴۰۰٫۰۰۰دلار

مقدمه انیمیشن ” من نفرت انگیز (Despicable Me)” در مورد موجودات زرد رنگی به نام مینیونا هستش که محبوب تماشاگران هستن. با اینکه هیچ کدوم از دو قسمت انیمیشن ” من نفرت انگیز” به فروش بالای یه میلیارد دلار نرسیدند اما انیمیشن “مینیونا” موفق شد به فروشی بالاتر از یه میلیارد دلار برسه.

۱۰- مرد آهنی ۳ (Iron Man 3) (2013)

فروش کلی:  ۱٫۲۱۴٫۸۰۰٫۰۰۰دلار

تونی استارک با فیلم سوم خود از مجموعه فیلمای ” مرد آهنی” تماشاگران زیادی رو به سینماها کشوند. فیلم “مرد آهنی ۳” تنها بعد از ۲۳ روز نمایش به فروش یه میلیارد دلاری رسید. رابرت داونی جونیور به عنوان بازیگر اصلی فیلم نقش زیادی در موفقیت تجاری این فیلم داشت.

۹- یخ زده (Frozen) (2013)

فروش کلی:  ۱٫۲۷۶٫۵۰۰٫۰۰۰دلار

موفقیت تجاری انیمیشن “یخ زده” در سطح بین المللی دوباره اسم شرکت والت دیزنی رو بر سر زبانا انداخت. انیمیشن “یخ زده” پرفروش ترین انیمیشنیه که تا حالا ساخته شده.
این انیمیشن در هفته ای که فروشش از مرز یه میلیارد دلار گرفت برنده دو جایزه اسکار هم شد.

۸- هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت دوم (Harry Potter and the Deathly Hallows: Part Two) (2011)

فروش کلی:  ۱٫۳۴۱٫۵۰۰٫۰۰۰دلار

آخرین قسمت از مجموعه فیلمای “هری پاتر” تنها قسمت از این مجموعه بود که به فروش بالای یه میلیارد دلار رسید. تنها فیلم ” هری پاتر و سنگ جادو” با فروش ۹۷۵ میلیون دلار تونست به این رکورد نزدیک شه.

۷- انتقام جویان: عصر آلترون (Avengers: Age of Ultron) (2015)

فروش کلی: ۱٫۴۰۵٫۴۰۰٫۰۰۰دلار

“تبیدل شوندگان”، “شوالیه تاریکی”، “دزدان دریایی کارائیب” و البته “انتقام جویان” تنها مجموعه هایی هستن که دو قسمت از اونا فروشی بالاتر از یه میلیارد دلار داشته.
دنباله ” عصر آلترون” که جیمز اسپیدر رو به عنوان یه شرور بدذات دیگه به داستانای قبلی اضافه کرده بود برابر انتظارها با استقبال قابل توجه تماشاگران مواجه شد.

۶- عصبانی ۷ (Furious 7) (2015)

فروش کلی:  ۱٫۵۱۶٫۰۰۰٫۰۰۰دلار

رکورد شکنی فیلم “عصبانی ۷” با عبور از فروش یه میلیارد دلاری فقط در ۱۷ روز اول نمایش شروع شد.
این موفقیت باعث شد که فیلم “عصبانی ۷” به اولین فیلمی تبدیل شه که در این زمان کوتاه به فروش بالای یه میلیون دلار رسیده. اما دو فیلم بعدی این مجموعه که در ادامه به اونا اشاره خواهد شده رکورد این قسمت رو شکستند. این قسمت آخرین قسمت از مجموعه فیلمای “سریع و خشن(Fast and Furious)” بود که پل واکر در اون اجرای نقش کرد و بسیاری استقبال خیره کننده تماشاگران از این فیلم رو نتیجه مرگ دلخراش پل واکر قبل از اکران عمومی این فیلم می دونن.

۵- انتقام جویان مارول (Marvel’s The Avengers) (2012)

فروش کلی:  ۱٫۵۱۸٫۸۰۰٫۰۰۰دلار

در اولین قسمت از سری فیلمای انتقام جویان همه قهرمانان داستانای کمیک دور هم جمع شده بودن و همین موضوع باعث موفقیت تجاری بزرگی واسه سازندگان این فیلم شد.
فروش یه میلیارد دلاری این فیلم فقط در ۱۹ روز اکران اونو بعد از فیلمای آواتار” و “هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت دوم” به سومین فیلمی تبدیل کرد که در کمترین روز اکران به فروشی بالای یه میلیارد دلار رسیده.

۴- دنیای ژوراسیک (Jurassic World) (2015)

فروش کلی:  ۱٫۶۷۰٫۴۰۰٫۰۰۰دلار

این قسمت از مجموعه “پارک ژوراسیک” با نام “دنیای ژوراسیک” هم مانند قسمت قبلی به فروش بالای یه میلیارد دلار رسید اما برخلاف قسمت اول “پارک ژوراسیک” این اندازه فروش تو یه مرحله اکران به دست اومد.

فیلم “دنیای ژوراسیک” همه رکوردها رو شکست. این فیلم با فروش یه میلیارد دلاری در تنها ۱۳ روز فیلم “عصبانی ۷” رو از مقام اول سریع ترین فیلمی که به رکورد یه میلیارد دلار فروش رسیده پایین کشید. دنیای ژوراسیک با فروش ۲۰۸٫۸ میلیون دلار در هفته اول اکران رکورد “انتقام جویان مارول” رو هم گذروند. فروش جهانی این فیلم در هفته اول اکران از مرز ۵۰۰ میلیون دلار هم عبور کرد که رکورد دیگری واسه این فیلم حساب می شه.

با این وجود این رکورد بعدا شکسته شد.

۳- جنگ ستارگان: نیرو برمی پاشه (Star Wars: The Force Awakens) (2015)

فروش کلی: ۲٫۰۶۸٫۲۰۰٫۰۰۰ دلار

هفتمین قسمت از مجموعه فیلمای “جنگ ستارگان” فقط در ۱۲ روز به فروش یه میلیارد دلاری رسید و رکورد قبلی که در اختیار فیلم ” دنیای ژوراسیک” بود رو شکست. موفقیت این فیلم در همین جا پایان نیافته و با گذشتن از فروش ۲ میلیارد دلاری به سومین فیلم پرفروش تاریخ و پرفروش ترین فیلم از مجموعه فیلمای “جنگ ستارگان” تبدیل شد.

۲- تایتانیک (Titanic) (1997)

فروش کلی: ۲٫۱۸۶٫۸۰۰٫۰۰۰ دلار

بعد از گذشت بیست سال هنوز فیلمی نتونسته س رتبه دوم رو از فیلم تایتانیک ساخته جیمز کامرون بگیره.
اکران اولیه این فیلم فروش ۱٫۸ میلیارد دلاری رو واسه این فیلم به ارمغان آورد و اکران دوباره نسخه سه بعدی اون به مناسبت یکصدمین سال غرق شدن کشتی تایتانیک فروش اونو از دو میلیارد دلار هم بالاتر برد.

۱- آواتار (Avatar) (2009)

فروش کلی:  ۲٫۷۸۸٫۰۰۰٫۰۰۰دلار

فیلم “آواتار” ساخته جیمز کامرون هنوز پرفروش ترین فیلم تاریخه. این فیلم با فروشی بالغ بر ۲٫۷ میلیارد دلار با اختلاف زیادی نسبت به دیگر فیلما در صد پرفروش ترین فیلم  فهرست ما قرار داره.

اما با زیاد شدن قیمت بلیط سینماها و عادی شدن فیلمای با فروش میلیارد دلاری باید دید که این فیلم تا چند سال دیگه می تونه خود رو در رتبه اول فیلمای پرفروش تاریخ حفظ کنه.