«شهرداد روحانی» رهبر ارکستر سمفونیک تهران شد

نشست خبری ارکستر جوانان جهان و ارکستر سمفونیک تهران صبح امروز با حضور علی اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی، آنتونیونی سفیر ایتالیا در ایران، دامیانا جورانا رهبر ارکستر جوانان جهان، لوریس چک ناواریان و نصیر حیدریان رهبران مهمون ارکستر سمفونیک در تالار وحدت تهران برگزار شد.

علی اکبر صفی‌پور مدیر عامل بنیاد رودکی در این نشست از انتخاب شهداد روحانی به عنوان رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران خبرداد.

شهداد روحانی هم در همین باره گفت: واسه اینکه اتفاقات خوبی در ارکستر سمفونیک بیوفتد با یه برنامه هرساله دور تازه این فعالیت‌ها رو شروع می‌کنیم ضمن اینکه می خوایم از درون ارکستر سمفونیک تهران گروه‌های کوچیکی هم تشکیل شه مثل ارکستر زهی یا بادی ضمن اینکه نوازندگان رو تشویق می کنیم تا کوارتت، کوئین‌تت یا ترییو تشکیل بده.

«شهرداد روحانی» کفت  که می‌خواهد واسه ارکستر برنامه‌ای سالیانه در نظر بگیره؛ برنامه‌ای متناسب با بودجه‌ای که به ارکستر اختصاص داده می‌شه؛ توانایی‌های نوازندگان و هم اینکه با در نظر گرفتن مخاطبان. رسیدن به این برنامه هم نیاز به برنامه‌ریزی و تفکر داره؛ اون در اولین کنسرتش به عنوان رهبر مهمونِ ارکستر، قطعاتی از آهنگسازان روس رو انتخاب کرده و مثلا قراره قطعه‌ای از «راخمانینف» با نام «وکالیز» رو اجرا کنه، هم اینکه واسه اولین بار یه کنسرتو ویولون از «خاچاطوریان» رو رهبری می‌کنه که «امین غفاری» سولیستِ جوون ایرونی در اون نوازندگی ویولون رو برعهده داره؛ در این برنامه اجرا می شه.
خودش می‌گوید: «این روزا باید سری به کتابخونه‌ی ارکستر بزنم و قطعاتی دیگه رو انتخاب کنم.»

این اما تمومِ برنامه‌های نوازنده و آهنگسازِ بین‌المللی نیس؛ می‌خواهد از همه نوازندگانِ قدیمی ارکستر که در این مدت هر کدوم به دلایلی از ارکستر رفته بودن، هم استفاده کنه؛ مثلا «ارسلان کامکار» که درباره‌اش گفت: «می‌توان گفت که ایشون به ارکستر برگشته‌ان و در آخرین برنامه‌ای که من به همراه ارکستر سمفونیک در ماه خرداد رهبری کردم، ایشون به عنوان مایستر حضور داشتن؛ البته هنوز من در حال آخرین مراحل روشن کردن وضعیت موزیسین‌ها و نوازندگان ارکستر هستم و شاید زود باشه که به شکل قطعی در این مورد صحبت کنم؛ اما در نظر دارم هرکی که از ارکستر جدا شده و تمایل به برگشت داره رو به روشی باز گردونم.»

این مطلب را هم از دست ندهید :
موش کور بی مو؛ پستاندار عجیبی که بدون اکسیژن نیز زنده می ماند

اولین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی قراره اواخر مردادماه در تالار وحدت اجرا شه.
واسه این اجرا از یه سولیست ایرونی دعوت می شه.هم اینکه از طرف بنیاد رودکی اعلام شده که تصمیم‌های جدید درباره ارکستر ملی در روزای آینده اعلام می شه.

اون‌گونه که مسوولان بنیاد رودکی اعلام کرده‌ان، ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران به‌صورت جداگونه و با نوازندگان متفاوتی فعالیت می کنن.

روحانی هم اینکه اعلام کرد که یه سری آزمون برگزار می‌شه تا اگه نوازنده‌ای خواست به ارکستر سمفونیک اضافه شه، بتونه در آزمون‌ها شرکت کنه.اونم اینکه گفت که علاقه داره ارسلان کامکار کنسرت‌مایستر ارکستر سمفونیک تهران باشه.

قبل از این، در جلسه‌ی شورای هنری ارکسترها که ۱۸ اردیبهشت‌ماه برگزار شد، مسائلی مطرح و دلیل استعفای علی رهبری از سمت رهبری ارکستر سمفونیک تهران شد.
یه روز پس از اونم در خبری اعلام شد: «شهرداد روحانی» به‌عنوان رهبر مهمون ارکستر سمفونیک تهران، کار خود رو با این ارکستر شروع می کنه.

در ماه‌های گذشته، ارکستر سمفونیک تهران با چند رهبر مهمون تمرین و چند کنسرت رو اجرا کرده.