رايج ترين علت هاي چاقي

افزایش سن: از علل افزایش چاقی افزایش سن است. با افزایش سن (حدوداً بعد از 40 سالگی) به دلیل کاهش متابولیسم بدن بعد از 40 سالگی متابولیسم (سوخت و ساز) بدن در نتیجه میزان کالری لازم روزانه کاهش پیدا می‌کند. بیشتر افراد می‌گویند میزان غذای دریافتی و همچنین میزان فعالیتشان نسبت به گذشته تغییری نکرده است. اما افزایش وزن بدن پیداکرده‌اند. بنابراین بعد از سن حول‌وحوش 40 سالگی جهت ثابت ماندن وزن و چاق نشدن باید میزان غذای مصرفی کاهش و یا میزان فعالیت بدنی افزایش پیدا کند.

» جنس: سرعت متابولیسم پایه در مردان بیش از زنان است. مردان توان عضلانی بیشتری دارند. بنابراین سرعت متابولیسم پایه (میزان سوخت و ساز) و در نتیجه میزان کالری لازم برای انجام فعالیت‌های پایه در مردان بیش از زنان است و بنابراین چاقی در زنان بیش از مردان است.

میزان فعالیت: فعالیت فیزیکی و ورزش نه تنها باعث کاهش اشتها در افراد چاق می‌شود بلکه توانایی بدن در سوخت و ساز و مصرف نمودن مواد خصوصاً چربی‌ها را افزایش می‌دهد. مهم‌ترین علت بروز چاقی در سال‌های اخیر کاهش فعالیت فیزیکی بوده است.

» اختلالات غذایی: خوردن زیاد از هر نوع ماده غذایی می‌تواند باعث چاقی گردد. در سال‌های اخیر در دسترس بودن غذاهای پرچرب و آماده به همراه کم شدن فعالیت فیزیکی باعث کاهش کالری مورد نیاز افراد شده و بزرگ‌ترین عامل رشد ناگهانی محسوب می‌شود. عادات بد غذایی در میان اختلالات مختلف تغذیه‌ای از اهمیت زیادی برخوردار است. به گونه‌ای که اگر شخص علاوه بر نیاز روزانه‌اش حتی یک نان سوخاری (که کالری بسیار کمی دارد) بخورد بعد از 20 سال 15 کیلوگرم اضافه‌وزن پیدا می‌کند.

داروها: داروهای زیر می‌تواند منجر به افزایش وزن شوند. کورتون و داروهای ضد بارداری می‌توانند مستقیماً باعث چاقی شود. داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب با ایجاد خواب‌آلودگی و بی‌تحرکی سبب کاهش مصرف انرژی و در نتیجه منجر به چاقی می‌گردند.

عوامل ژنتیکی: بسیاری از عوامل هورمونی و عصبی که روی تنظیم وزن طبیعی افراد اثر می‌گذارد به صورت ژنتیکی تعیین و تنظیم می‌شود. (مسیری که توسط آن میزان تغذیه و سیری تنظیم می‌گردد). اختلالات کوچک در این مسیرها مشخصاً باعث افزایش وزن می‌شود. تعداد و اندازه سلول‌های چربی ، توزیع ناحیه‌ای چربی و حتی سرعت متابولیسم پایه توسط ژن‌ها تعیین می‌گردد. نقش ژن‌ها در ایجاد چاقی 50 تا 70 در صد تخمین زده شده است.

در بيشتر موارد ، مردم به اين علت ، اضافه وزن پيدا مي کنند که کالري مصرفي شان ، بيش از آن است که بدن در فعاليت هايش مي سوزاند . شکي نيست که زندگي بدون تحرک ، سهمي عمده در چاق شدن دارد اما کساني هم هستند که با وجود داشتن زندگي فعال ، چاق مي شوند زيرا روش تغذيه اي آنان درست نيست . به همين دليل بر آن شديم تا مهم ترين عادت هاي اشتباه غذايي که موجب اضافه وزن مي گردند را بيان کنيم :

ـ خوردن بيش از حد غذا در هر نوبت يا در ميان وعده ها

ـ عادت هاي اشتباهي مانند مصرف غذاهاي پرکالري با ارزش غذايي کم مانند غذاهاي پرچرب زيرا چربي ، دو برابر غذاهاي ديگر کالري دارد . کره ، خامه ، مايونز ، روغن ، آجيل ، شکلات ، پنير ، گوشت پرچرب و انواع سس ها ، همه و همه غذاهاي پرکالري و پرچرب هستند . غذاهاي پرچرب عيب ديگري هم دارند و آن ، مهار خوردن آنهاست زيرا مصرف شان راحت تر و خوشمزه تر است ، در نتيجه ميل و اشتهاي ما را بر مي انگيزاند .
ـ عدم مصرف کافي ميوه و سبزي زيرا اين مواد ، فيبر و آب فراوان و چربي و کالري کمي دارند ، پرحجم اند و معده را پر مي سازند .

لينک جزييات بيشتر و دانلود اين پايان نامه:

بررسی تفاوت بین انواع تیپ های شخصیتی در بین دانشجویان دارای اضافه وزن و عادی

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *