طراحی و پیشرفت سایت براساس اصول سئو

سئو و بهینه سازی سایت

طراحی و پیشرفت سایت براساس اصول سئو

۲۶ مهر ۱۳۹۵

سرفصلای راهنمای کامل سئو و بهینه سازی سایت

طراحی و پیشرفت سایت براساس اصول سئو

موتورهای جستجو در چگونگی خزیدن سایت و تحلیل محتوای موجود در اون محدود هستن. موتورهای جستجو مانند آدما سایتا رو نمی بینن. در این بخش، روی جنبه های فنی ساخت صفحات وب تمرکز می کنیم تا هم واسه موتورهای جستجو و هم واسه آدما خوب کار کنن. این فصل از راهنما رو با برنامه نویسان، مدیران شبکه و طراحان سایت شرکت تون به اشتراک بذارین تا تموم واحدهای فنی سایت تون با همدیگه هماهنگ باشن.

پیشرفت و طراحی سایت واسه موتورهای جستجو

من مشکل بزرگی دارم! سایتم رو با فلش ساختم و حالا در هیچ کدوم از یافته های جستجوی گوگل حضور ندارم. مشکل چیه؟

محتوای قابل ایندکس

واسه اینکه بتونین در لیست موتورهای جستجو فعالیت بهتری داشته باشین، باید محتوای مهمتون به شکل فرمت متنی HTML باشه. بر خلاف پیشرفتای موجود در تکنولوژی موتورهای جستجو، تصاویر، فایلای فلش، کدهای جاوا و بقیه محتوای غیر متنی بیشتر توسط موتورهای جستجوگر ندیده گرفته می شن و ارزشی واسه خزندگان موتورهای جستجو ندارن. آسون ترین روش واسه اطمینان از اینکه کلمات و عباراتی که واسه بازدید کنندگان خود به نمایش می ذارین توسط موتورهای جستجوگر میگن اینه که اونا رو در فرمت متنی HTML بذارین. البته واسه آدمایی که به دنبال فرمت بهتر یا استایل نمایش چشمی هستن، روشای پیشرفته تری هم هست:

  1. واسه تصاویر خود تگ Alt بسازین. اگه تصویری در محتوای خود دارین، بهتره تگ Alt رو واسه اون اختصاص بدین تا در موتورهای جستجو قابل مشاهده باشه. در این شرایط تصویر شما با یه محتوای متنی توضیح داده می شه و اگه کاربر در موتور جستجو به دنبال این کلمات کلیدی خاصص بگردد، حتماً محتوای شما رو پیدا می کنه.
  2. باکسای جستجو خود رو به لینکای قابل خزیدن مجهز کنین.
  3. افزونه های فلش یا جاوا رو با متن تکمیل کنین.
  4. رونوشت فایل صوتی و ویدئویی. اگه دوست دارین کلمات و عبارتایی که در فایل صوتی یا ویدئویی خود استفاده کردین در موتورهای جستجو ایندکس شه، بهتره یه متن از اون جفت و جور کنین و در سایت خود بذارین.

مشاهده سایت طوریکه موتورهای جستجو اونو می بینن

بیشتر سایتا با محتوای قابل ایندکس، مشکل دارن. بخاطر این بررسی دوباره این موضوع خیلی با اهمیته. با به کار گیری ابزارهایی مثل Google's cache ، SEO-browser.com یا MozBar می تونین ببینین که چه عناصری از محتوای شما در موتورهای جستجو قابل مشاهده و ایندکس شده.

سایت خود رو مانند یه موتور جستجو بررسی کنین

مثلا اگه از توانایی Google cache استفاده کنین متوجه میشین که بخشی از محتوای غنی که ما در سایت نوین میبینیم در موتورهای جستجو نمیشه دید.

سایت خود رو مانند یه موتور جستجو بررسی کنین

همین امر باعث می شه موتورهای جستجو نتونن خوب ربط داشتن محتوا رو با کلمات و عبارات جستجو شده سبک سنگین کنن. از راه Google Cache میشه به یافته های جالبی رسید. مثلاً می فهمیم که یه سایت کلا براساس فلش طراحی شده. بدیش اینه این گزینه بسیار ناراحت کننده س چون معنیش اینه که موتورهای جستجو نمی تونن محتوای متنی اونو ایندکس کنن یا حتی لینکی به بازیای موجود در اون بدن.

بدون وجود متن، این صفحه واسه به دست آوردن رتبه مناسب در موتورهای جستجو راه سختی رو پیش روی خود داره تنها بررسی محتوای متنی کافی نیس شما باید از وسایل سئو واسه بررسی اینکه  صفحه ساخته شده در موتورهای جستجو قابل نمایشه هم استفاده کنین. این روش روی تصاویر  و لینکا هم قابل اعماله.

ساختار لینک بیلدینگ قابل خزش

موتورهای جستجو واسه قرار دادن صفحات موجود در یافته های جستجو به محتوای شما نیاز دارن و باید اونو ببینن. هم اینکه واسه اینکه بتونن محتوای شما رو پیدا کنن، در اول به لینک نیاز دارن. وجود ساختار لینک قابل خزش که به Crawlerای موتورهای جستجو اجازه میدن در راه سایت واسه پیدا کردن همه صفحات حرکت کنن، چیزی به طور کاملً لازمه. هزاران هزار سایت در ساخت و سازماندهی ناوبری خود دچار اشتباه می شن و همین امر باعث می شه موتورهای جستجو نتونن به تموم محتوای اونا دسترسی داشته باشن. در شکل زیر می تونین چگونگی بروز اینجور مشکلی رو ببینین:

لینک بیلدینگ و ایندکس شدن تموم محتوای سایت

در مثال بالا، خزندگان گوگل به صفحه A می رسن و در اون لینکی به صفحات B و E پیدا می کنن. با این حال، با اینکه صفحات C و D ممکنه صفحات مهمی باشن، اما خزندگان گوگل راهی واسه رسیدن به اونا ندارن چون هیچ لینک مستقیم و قابل خزشی به صفحات C و D اشاره نمی کنه. اگه خزندگان موتورهای جستجو نتونن به صفحات شما دسترسی داشته باشن؛ محتوای عالی، هدف قرار دادن کلمات کلیدی مناسب و بازاریابی هوشمندانه هم نمی تونه اثر داشته باشه چون که هیچ لینکی از سایت شما به اونا داده نشده و موتورهای جستجو حتی از وجود این صفحات باخبر نیستن!

لینک سازی - محتوای قابل خزش و ایندکس شدن همه محتوا

آناتومی یه لینک

تگای لینک می تونن شامل تصویر، متن یا بقیه عناصر باشن و ناحیه قابل کلیکی رو روی صفحه بسازن تا کاربر بتونه از این ناحیه واسه دسترسی به بقیه صفحات موجود در سایت استفاده کنه. این لینکا عناصر اصلی ناوبری در اینترنت هستن که با عنوان هایپر لینک شناخته می شن. در تصویر بالا، تگ "a>" نشون دهنده شروع لینکه. محل برگشت لینک به مرورگر (یا موتور جستجوگر) میگه که لینک به کجا یا چه سایتی اشاره داره. در مثال بالا، نشانی http://www.novin.com یه مرجعه. قسمت بعدی قابل مشاهده در لینک واسه بازدید کنندگان انکر تکست اسمشه. انکر تکست صفحه ای رو که لینک به اون اشاره داره، توصیف می کنه. در مثال بالا، انکر تکست موجود خدمات دیجیتال مارکتینگ است. اینطوری کاربر با مشاهده انکر تکست میفهمه که در صورت کلیک روی لینک با چه محتوایی روبرو می شه. این اصلی ترین ساختار یه لینکه که واسه موتورهای جستجو قابل درکه.در آخر هم، تگ "</a>" قرار داره که نشون دهنده پایان لینکه. قرار دادن این تگ واسه جدا کردن لینک از دیگر المانای صفحه لازمه.

رباتای خزنده خوب می دونن که باید این لینک رو به نمودار لینک موتور جستجو اضافه کنن، از اون واسه محاسبه متغیرهای جداگونه از کوئری استفاده کنن و اونو واسه ایندکس محتوای صفحه منبع، دنبال کنن.

به چه دلیل بعضی از صفحات سایت واسه موتورهای جستجو قابل دسترسی نیستن؟

فرمای نیازمند اشتراک

اگه شما کاربران سایت خود رو مجبور می کنین قبل از دسترسی به محتوای سایت، فرم آنلاینی رو پر کنن، به احتمال زیاد موتورهای جستجو اینجور نواحی مراقبت شده ای رو هیچوقت مشاهده نکنن. فرما ممکنه نیازمند نام کاربری و کلمه عبور یا فرمی مربوط به نظر سنجی باشن. به هر صورت، در هر دو مورد خزندگان موتورهای جستجو تلاشی واسه پر کردن فرم نمی کنن. اینطوری، محتوا و لینکای موجودی که در پشت فرم قرار داره واسه موتورهای جستجو نامرئی حساب می شه.

لینکای موجود در کدهای غیر قابل تجزیه جاوا اسکریپت

اگه از جاوا اسکریپت واسه لینکای خود استفاده می کنین، متوجه میشین که موتورهای جستجو اون لینکا رو نمی خزند یا توجه بسیار کمی به لینکای موجود در این کدها نشون میدن. اگه می خواین صفحات شما توسط رباتای موتورهای جستجوگر ایندکس شن، باید لینکای استاندارد HTML رو جانشین جاوا اسکریپتای موجود در هر صفحه کنین.

لینک به صفحاتی که توسط متا تگ کنترل رباتای موتور جستجو یا فایل Robots.txt بسته شدن

متا تگ کنترل رباتای موتور جستجو و فایل robots.txt به صاحبان سایت اجازه میدن دسترسی خزندهای موتور جستجو به یه صفحۀ خاص رو محدود کنن. فقط یادتون باشه که باید صفحاتی رو بسته کنین که واقعا احتیاجی به ایندکس شدن اونا در موتورهای جستجو ندارین. بسیار اتفاق افتاده که به کار گیری این متا تگ یا فایل robot.txt دلیل بستن کلی رباتای موتور جستجوگر شده. پس در به کار گیری اونا دقت کنین.

فریما یا آی فریما

از دید فنی، لینکای موجود در فریما و آی فریما قابل خزیدن هستن، اما هر دوی این موارد مشکلاتی رو در مورد سازماندهی و دنبال کردن لینکا واسه موتورهای جستجو ایجاد می کنن. پیشنهاد می کنیم تا حد امکان از این موارد دوری کنین، مگه اینکه کاربر حرفه ای باشین و درک خوبی از چگونگی ایندکس و دنبال کردن لینکا در فریما داشته باشین.

رباتا از فرمای جستجو استفاده نمی کنن

با اینکه این موضوع به هشداری که در بالا دادیم در رابطه می شه، اما از اونجایی که مشکلات بسیاری رو جفت و جور می کنن باید به اونا به صورت جداگونه اشاره کنیم. بعضی از وبمسترها باور دارن اگه یه باکس جستجو در سایت خود بذارن، موتورهای جستجو میتونن هر چیزی که بازدید کنندگان جستجو می کنن رو خیلی راحت پیدا کنن. بدیش اینه باید بدونین که خزندها، جستجو رو واسه پیدا کردن محتوا انجام نمی دن. اگه لینکی در سایت خود نداشته باشین دسترسی به بقیه محتواهای موجود در سایت واسه خزندگان خیلی سخت هستش.

لینکای موجود در فلش، جاوا و بقیه افزونها

لینکایی که در فایلای Flash، Java یا بقیه افزونها قرار دارن، واسه رباتای جستجو قابل خزیدن نیستن. همین امر باعث می شه محتوای موجود از دید موتورهای جستجو مخفی بمونه.

لینکای موجود در صفحاتی که صدها یا هزاران لینک دارن

موتورهای جستجو فقط تعداد محدودی از لینکای موجود تو یه صفحه رو می خزند. این محدودیت در شمارش واسه تشخیص اسپم و تعیین رتبه بندی لازمه. صفحاتی که هزاران لینک در خود دارن ممکنه اصلاً خزیده و ایندکس نشن.

نکته: اگه شما بتونین از موارد بالا در سایت خود جلوگیری کنین، لینکایی تمیز و قابل ایندکس دارین که به رباتای جستجو اجازه میدن خیلی راحت به محتواتون دسترسی داشته باشن.

تگ "Rel="nofollow

تگ "Rel="nofollow رو میشه با دستور زیر استفاده کرد:

<a href="https://novin.com" rel="nofollow">Best Seo Ever!</a>

لینکا ممکنه تگا و صفات زیادی داشته باشن. موتورهای جستجو تقریباَ همۀ اونا رو ندیده می گیرن. تنها یه استثنا در این مورد هست و اونم تگ "Rel="nofollow است. در مثال بالا اضافه کردن تگ "Rel="nofollow به لینک، به موتورهای جستجو میگه که صاحب سایت دوست نداره لینک مورد توجه به عنوان تاییدیه سایت اشاره شده، تفسیر شه.

همونطور که میدونید صفت Nofollow به صورت تحت الفظی به موتورهای جستجو دستور میده که لینکی رو دنبال نکنن (هر چند در بعضی از موارد این لینکا هم دنبال می شن). تگ nofollow روشیه که به صاحبان سایتا کمک می کنه از دیدگاه ها و لینکای اسپم به صورت خودکار جلوگیری کنن. لینکایی که تگ nofollow دارن توسط هر موتور جستجویی به روش متفاوتی تفسیر می شن، اما روشنه که مثل لینکای معمولی با اونا برخورد نمی کنن.

لینکای nofollow بد هستن؟

با اینکه لینکای nofollow مثل لینکای Follow با ارزش نیستن، اما اینجور لینکایی به عنوان بخش طبیعیِ  پروفایل لینک لینک بیلدینگ سایتا حساب می شن. یه سایت با لینکای داخلی فراوون  می تونه لینکای nofollow بیشتری هم داشته باشه و این موضوع اصلاً چیز بدی نیس. واقعا، فاکتورهای رتبه بندی نشون میده که سایتایی که رتبه بالاتر دارن، درصد بیشتری از لینکای دریافتی nofollow رو در اختیار دارن.

گوگلگوگل گفته که در بیشتر موارد، اونا لینکای nofollow رو دنبال نمی کنن و این جور لینکا ارزشی واسه رتبه بندی  ندارن. از پایه! به کار گیری لینکای nofollow باعث می شه گوگل لینک هدف رو از نمودار کلی سایت خارج کنه. این لینکا هیچ وزنی ندارن و به عنوان متن HTML تفسیر می شن. با این وجود ، بیشتر صاحبان سایتا می گن که حتی یه لینک nofollow از سایتی با آتوریتی بالا می تونه به عنوان نشونه اعتماد و اعتبار تفسیر شه.

بینگ و یاهو

بینگ که یافته های جستجو در یاهو رو هم جفت و جور می کنه، گفته که لینکای nofollow رو در  نمودار لینکا قرار نمی ده. هر چند خزندگان اونا ممکنه از این لینکا واسه پیدا کردن صفحات جدید تو یه سایت استفاده کنن.پس، با اینکه این موتور جستجو این لینکا رو دنبال می کنه، اما از اونا واسه محاسبات رتبه بندی خود استفاده نمی کنه.

به کار گیری کلمات کلیدی و هدف گیری مخاطبان

همونطور که میدونید کلمات کلیدی واسه روند جستجو یه موضوع لازمه. کلمات کلیدی آجرهای سازنده موتورهای جستجو و زبون رسمی شون هستن. واقعا، علم کلی بازخوانی اطلاعات (مثل موتورهای جستجو براساس وب مانند گوگل) براساس کلمات کلیدی کار می کنن. وقتی که خزندگان موتورهای جستجو، محتوای سایتی رو می خزند و ایندکس می کنن اونا پیگیر کلمات کلیدی موجود در اون هستن. میلیونا پایگاه دادۀ کوچیک وجود دارن که هر کدوم از اونا روی یه عبارت یا کلید واژه خاص تمرکز دارن (به جای اینکه تموم اونا روی یه پایگاه داده بزرگ نگه داشته شن). این پایگاه داده ها به موتورهای جستجو اجازه میدن داده های لازم خود رو در عرض چند ثانیه بازخوانی کنن.

روشنه که اگه بخواین صفحه شما واسه واژۀ کیف در موتورهای جستجو رتبه ای داشته باشه، باید این کلمه رو تو یه تیکه از محتوای خود که ایندکس می شه به کار ببرین.

کلمات کلیدی و هدف گیری مخاطبان

سلطه کلمات کلیدی

کلمات کلیدی خواسته و نحوۀ تعامل ما با موتورهای جستجو رو مشخص می کنن. وقتی که کلید واژه رو واسه جستجو وارد می کنیم، موتور جستجو به دنبال صفحاتی می شه که از این عبارت در محتوای خود استفاده کردن و بعد اطلاعات رو بازخوانی می کنه. ترتیب کلمات، املا و تلفظ کلید واژه می تونه اطلاعاتی اضافی واسه موتورهای جستجو جفت و جور آورد تا بتونن یافته های بهتری در اختیار کاربران بذارن و  صفحات رو بهتر رتبه بندی کنن.

موتور جستجو نحوۀ به کار گیری کلمات کلیدی رو تو یه صفحه اندازه گیری می کنه تا رابطه اون با کوئری مورد نظر رو تعیین کنه. یکی از بهترین روش ها واسه بهینه سازی رتبه بندی صفحه اینه که از کلمات کلیدی که می خواین در یافته های جستجویشان رتبه بالایی داشته باشین در عنوان، متن محتو و متا دیتا استفاده کنین.

وقتی که روی کلمات کلیدی خاصی تمرکز می کنین، رقابت موجود رو واسه خود کمتر کرده و شانس خود واسه رسیدن به رتبه های بالای یافته های جستجو رو بالا می برید. نمودار زیر رابطه واژه زیادی مثل کتاب رو با یه عنوان خاص مانند داستان دو شهر مقایسه کرده. حواستون باشه که با اینکه یافته های زیادی واسه واژه های گسترده و پر کاربرد هست، اما یافته ها به دست اومده واسه یه واژه خاص کمتره. این موضوع نشون میده که واژه یا عبارتای خاص رقابت کمتری دارن.

استفاده نادرست از کلمات کلیدی

از زمان ظهور پدیده موتورهای جستجو، بعضی از ادما از کلمات کلیدی طوری استفاه می کنن تا بتونن یافته ها به دست اومده در موتورهای جستجو رو دستکاری کنن. این فعالیتا در برگیرنده استفاده زیادتر از اندازه از کلمات کلیدی (Stuffing) در متن، نشانی سایت، متا تگا و لینکا هستش. بدیش اینه این تاکتیک بیشتر از اینکه واسه شما سود داشته باشه، به سایت تون ضرر می زنه.

در سالای ابتدایی، موتورهای جستجو از کلمات کلیدی به عنوان سیگنال اصلی ربط داشتن استفاده می کردن و به چگونگی کاربرد این کلمات کاری نداشتن. امروزه با اینکه موتورهای جستجو نمی تونن متون رو مثل آدما بخونن و بفهمن، اما به کار گیری یادگیری ماشینی به اونا اجازه داده درک بهتری از شرایط داشته باشن.

بهترین روش واسه کاربرد کلمات کلیدی اینه که اونا رو به صورت طبیعی و هدف دار استفاده کنین. اگه کلید واژه هدف شما "برج ایفل" است، بهتره که محتوایی درباره برج ایفل، گذشته اون و هر اون چیزی که به برج ایفل مربوطه، تولید کنین. از طرف دیگه، اگه بخواین خیلی راحت واژه برج ایفل رو تو یه صفحه با متن غیر در رابطه بذارین، تلاشتون به طور کاملً بی فایده هستش.

هدف به کار گیری کلمات کلیدی این نیس که واسه تموم کلمات کلیدی رتبه بالایی داشته باشین. هدف اینه که واسه کلمات کلیدی رتبه بالا داشته باشین که می تونین خدماتی رو در قبالشان ارائه کنین.

کلمات کلیدی راهنمای موتور جستجو واسه پیدا کردن سایت

افسانه چگالی کلمات کلیدی

دکتر ادل گارسیا در مقاله چگالی کلمات کلیدی چرت و پرت به ما نشون داد که چگالی کلمات کلیدی بخشی از الگوریتم رتبه بندی مدرن نیس. اگه دو سند، مثلاً D1 و D2، شامل ۱۰۰۰ واژه (l = 1000) باشن و واژه مورد نظر ۲۰ بار (tf = 20) تکرار شده باشه، پس تحلیلگر چگالی کلمات کلیدی به شما میگه که واسه هر دو سند چگالی کلمه کلیدی (KD) برابر با ۱۰۰/۲۰ یا همون ۰٫۰۲۰ه. حتی اگه  Tf برابر با ۱۰ و L برابر ۵۰۰ باشه، بازم یافته های برابری به دست میاد. موشکافی چگالی کلمات کلیدی یا نسبت چگالی کلمات کلیدی هیچ چیزی در مورد مسائل زیر در اختیار شما قرار نمیده:

  1. فاصله نسبی بین کلمات کلیدی در متن ( نزدیکی و تقرب کلمات کلیدی)
  2. جایی که واژه مورد نظر در متن هست (پخش اون)
  3. تکرار استنادی بین واژه ها
  4. تم اصلی، موضوع و زیر موضوعات متن

نتیجه گیری

چگالی کلمات کلیدی از محتوا، کیفیت، معناشناسی و رابطه جدا شده و ربطی به این موارد نداره.

حالا سوال اینجاس که چگالی کلمات کلیدی تو یه متن طبیعی چیجوری باید باشه؟ یه صفحه بهینه سازی شده واسه عبارت Running Shoes رو در نظر بگیرین. این کلید واژه باید به شکل زیر در صفحه بهینه سازی شه:

چگالی کلمات کلیدی و چگونگی چینش اون

سئو داخلی سایت یا سئو On-Page

به کار گیری کلمات کلیدی و هدف گیری کاربران براساس اونا، هنوزم بخش مهمی از الگوریتم رتبه بندی موتورهای جستجو حساب می شن. پس ما می تونیم با به کار گیری این تکنیکا صفحه بهینه سازی شده ای رو بسازیم. ما در نوین تجربه های بسیاری در این مورد بدست آوردیم. پیشنهاد می کنیم از کلمات کلیدی به صورت زیر استفاده کنین:

  • دست کم یه بار در تگ عنوان از کلید واژه خود استفاده کنین. تلاش کنین کلید واژه به اول عبارت یا جمله نزدیک تر باشه (در ادامه این مورد رو بررسی می کنیم).
  • بهتره کلید واژه خود رو در نزدیکی بالای صفحه بذارین.
  • دست کم دو سه بار از کلمات هم معنی به جای کلید واژه خود در بدنه متن استفاده کنین. اگه متن تون طولانیه می تونین بیشتر از این تعداد هم از کلید واژه تون و هم معنی هاش استفاده کنین، اما تجربه نشون داده که تعداد بیشتر تاثیری روی رتبه بندی نداره.
  • دست کم یه بار از کلید واژه مورد نظر خود در تگ Alt هر تصویر استفاده کنین. این کار نه فقط می تونه به جستجوی محتوای شما در  وب کمک کنه، بلکه در جستجوی تصاویر هم روی رتبه بندی شما تاثیر می ذاره و کم کم باعث افزایش ترافیک سایت تون می شه.
  • کلید واژه خود رو دست کم یه بار در نشانی صفحه (URL) به کار ببرین. مقاله بهینه سازی نشانی سایت به شما کمک می کنه که در این مورد بیشتر بدونین.
  • کلید واژه مورد نظر خود رو دست کم یه بار در تگ توضیحات متا بذارین. حواستون باشه که تگ توضیحات متا واسه رتبه بندی توسط موتورهای جستجو به کار نمی ره، اما به شما کمک می کنه کلیکای بیشتری از راه صفحات یافته های جستجو به دست بیارین. بخاطر این تگ توضیحات متا به ریچ اسنیپت تبدیل شده که توسط موتورهای جستجو استفاده میشن.

کلا، تلاش کنین از کلمات کلیدی خود در انکر تکستایی که به بقیه صفحات سایت تون اشاره دارن، استفاده نکنین. این کار با عنوان Keyword Cannibalization شناخته شده.

تگ عنوان

عنصر عنوان تو یه صفحه معنیش اینه که شما توصیف دقیق و هوشمندی از محتوای صفحه خود ارائه می کنین. انجام این کار واسه بهینه سازی موتورهای جستجو و تجربیات کاربری لازمه. از اونجایی که تگ عنوان بخش مهمی از بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو اسست، تمرینات زیر واسه ایجاد تگ عنوان مناسب می تونه واسه سئوی سایت بسیار عالی باشه.

پیشنهادایی که در زیر مشاهده می کنین، مراحل لازم واسه بهینه سازی تگ عنوان واسه موتورهای جستجو رو نشون میده:

در مورد طول تگ عنوان خود حواس جمع باشین

یادتون باشه که موتورهای جستجو تنها ۶۵ الی ۷۵ کاراکتر اول تگ عنوان رو در یافته های جستجو نشون میدن و اگه عنوان صفحه طولانی تر باشه از "…" استفاده می کنن. هم اینکه، این قانون کلی واسه بیشتر شبکه های اجتماعینیز صدق می کنه. پس اگه می خواین تگ عنوان مناسبی داشته باشین در انتخاب تگ عنوان خود دقت کنین. البته اگه کلمات کلیدی زیادی رو می خواین هدف بذارین و وجود اونا در تگ عنوان واسه رتبه بندی لازمه می تونین عنوان خود رو طولانی تر انتخاب کنین.

کلمات کلیدی مهم رو در اول تگ عنوان بذارین

هر چقدر کلمات کلیدی شما به اول تگ عنوان نزدیک تر باشه واسه رتبه بندی سایت تون به درد بخور تر هستش چون کاربران بیشتر به اول جملات موجود در یافته های جستجو نگاه می کنن.

برندینگ رو در تگ عنوان خود بذارین

شما می تونین تگ عنوانای خود رو با نام برندتون به پایان برسونین. این کار باعث افزایش باخبر شدن از برند می شه و اندازه کلیک بیشتری رو در موتورهای جستجو بوجود میاره. بعضی از اوقات قرار دادن نام برند در اول تگ عنوان می تونه با معنی باشه. از اونجایی که کلمات موجود در اول تگ عنوان وزن و ارزش بیشتری دارن. پس در مورد عبارات و کلمات کلیدی که در این موقعیت قرار می دید، حواس جمع باشین.

خوانا بودن و اثرات احساسی و عاطفی تگ عنوان رو در نظر بگیرین

تگ عنوان باید توصیفی و خوانا باشه. تگ عنوان اولین برخورد بازدیدکننده با برند شماس و باید بتونه حس مثبتی رو به اون منتقل کنه. ایجاد تگ عنوان راضی کننده و جذاب به شما کمک می کنه توجه افراد رو در موتورهای جستجو به خود جلب کنین و از این روش بازدید کننده بیشتری به سمت سایتتون جذب کنین. این موضوع میگه که سئو نه فقط درباره بهینه سازی سایت و کاربرد هدف دار کلمات کلیدیه، بلکه به تجربه کاربری هم مربوط می شه.

متا تگ

متا تگا در اصل به عنوان فیلتری واسه ارائه اطلاعات درباره محتوای وب سایتا در نظر گرفته می شن. چند مورد از متا تگای عمومی به توضیح زیره:

متا تگ کنترل رباتای جستجو

متا تگ کنترل رباتای جستجو رو میشه واسه کنترل فعالیت خزندهای موتورهای جستجو در هر صفحه از سایت مورد استفاده قرار داد. روشای زیادی واسه به کار گیری این متا تگا واسه کنترل رفتار موتورهای جستجو هست:

  • index/noindex به موتورهای جستجو میگه که خزندهای اونا صفحه مورد نظر رو بخزند یا خیر. اگه شما گزینه Noindex رو انتخاب کنین صفحه مورد نظر در موتورهای جستجو ایندکس نمیشه. به طور پیش فرض، موتورهای جستجو فرض می کنن که همه صفحات موجود در سایت قابل ایندکس هستن. پس به کار گیری مقدار Index کلا غیر لازمه.
  • follow/nofollow به موتورهای جستجو میگه که لینکای موجود تو یه صفحه رو باید دنبال کنن یا خیر. اگه شما گزینه Nofollow رو انتخاب کنین، موتورهای جستجو بعد از کشف لینک، اونو ندیده می گیرن. به طور پیش فرض، همه صفحات تگ Follow رو دارن.
  • noarchive مانع از ذخیره شدن نسخه کَش شده یه صفحه توسط موتورهای جستجو می شه. به طور پیش فرض، موتورهای جستجو نسخه های رو از همه صفحات ایندکس شده رو نگه می دارن.
  • nosnippet به موتورهای جستجو میگه که باید از نمایش متن توصیفی در کنار عنوان صفحه و URL در یافته های جستجو دوری کنن.
  • noodp/noydir تگای خاصی هستن که به موتورهای جستجو می گن نباید اسنیپتای توصیفی در مورد صفحه رو از دایرکتوریایی مانند DMOZ یا یاهو به دست بیارن.

تگ توضیحات متا

از تگ توضیحات متا به عنوان توضیح کوتاهی از محتوای صفحه استفاده می شه. موتورهای جستجو از کلمات کلیدی موجود در این تگ واسه رتبه بندی استفاده نمی کنن، اما توضیحات متا اولین منبع واسه اسنپیتایی از متنه که در زیر لینکا در موتورهای جستجو نشون داده می شن.

توضیحات متا به عنوان یه متن تبلیغاتی عمل می کنه و می تونه توجه بازدید کننده رو به خود جلب کنه. بخاطر این مهم ترین بخش از بازاریابی موتورهای جستجوئه. ایجاد یه توضیح راضی کننده و جذاب با به کار گیری کلمات کلیدی مهم می تونه اندازه کلیک بالاتری رو از صفحه یافته ها به دست آورد.

توضیحات متا می تونه هر طولی داشته باشه، اما موتورهای جستجو بیشترً اسنیپتای بیشتر از ۱۶۰ کاراکتر رو به طور کامل نمایش نمی دن. بخاطر این به کار گیری این گزینه به عنوان محدود

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *