اسپنسر راسکوف (Spencer Rascoff)، بنیان گذار سایت HOTEWIRE و مدیرعامل هفت پارسال سایت ZILLOW در ۳۹ سالگی، یکی از الگوهای موفقیت در بین مردم به حساب میاد. اما اسپنسر از انجام چه کارایی در آخر هفته اش پرهیز می کنه؟ از کار کردن! کمه کم از روش عادی و روزمره کار کردن خود رو آزاد می کنه. نوشته زیر رو بخونین تا ببینین اون و بقیه افراد موفق آخر هفته خود رو چیجوری می گذرونن.

 

ژاکلین اسمیت (Jacquelyn Smith) از زبون اسپنسر دیدگاه جالبی از تعطیلات آخر هفته مطرح می کنه:

«هیچوقت آخر هفته ها به دفتر کارم نمیرم. فقط آخر شب ایمیل ام رو چک می کنم. تعطیلات آخر هفته، یکی از مهم ترین زمان هاییه که میتونم کارهای روزمره ام رو کنار بذارم و این فرصت رو پیدا کنم که در مورد شرکت و کارم عمیق تر فکر کنم. این روزها فرصت مناسبی واسه تفکره و این امکان واسه شما فراهمه که در مورد مشکلات بزرگ، عمیقا تفکر کنین.»

مطالعاتی که اخیرا در دانشگاه استنفورد انجام شده، درستی دیدگاه اسپنسر رو تأیید می کنه.

طبق این تحقیقات، اگه میزان کار هفتگی شما از ۵۰ ساعت بیشتر شه، استفاده تون به وضوح کاهش پیدا می کنه. اگه در هفته حتی بیشتر از ۵۵ ساعت کار کنین، با کم شدن شدید استفاده روبه رو می شید.



باید قبول کنیم افرادی که در هفته بیشتر از ۷۰ ساعت کار می کنن از نظر بازده کاری، هیچ فرقی با شخصی که در هفته ۵۵ ساعت کار می کنه ندارن. واقعا، کار بیشتر باعث بازدهی بیشتر نمی شه.

افراد موفق به خوبی میدونن که داشتن آخر هفته ای متفاوت چقدر مهمه. اونا فعالیتای روزانه ی خود رو در آخر هفته تغییر میدن و به سراغ آرامش و بازسازی جسمی و روحی می رن. این افراد، مثل اسپنسر، از آخر هفته خود، واسه ساختن هفته پیش رو استفاده می کنن.

۱. در همون ساعت همیشگی از خواب بیدار شید

شاید آخر هفته ها وسوسه شید که حسابی بخوابید تا کمبود خواب تموم هفته رو جبران کنین. شاید به طور موقت احساس خوبی به شما بده، اما این خواب بی نظم، در ریتم شبانه روزی خواب شما مشکل ایجاد می کنن. بدن شما طی مراحل دنباله دار خواب، احساس نشاط و سرزندگی رو پس از بیدار شدن به ارمغان میاره. یکی از این مراحل آماده کردن ذهن واسه هشیاری و بیدار شدنه. این همون دلیلیه که افراد قبل از زنگ زدن ساعت از خواب بیدار می شن؛ چراکه مغز شما عادت کرده که در ساعتی مشخص از صبح بیدار شه. اگه آخر هفته ها بیشتر از زمان عادی بخوابید، در آخر احساس خستگی و گیجی دارین. این احساس نه تنها روز تعطیل تون رو از شما میگیره، بلکه استفاده اول هفته رو هم کم می کنه. چراکه ذهن شما واسه بیدار شدن در ساعت همیشگی آماده نیس. اگه نیاز به جبران کم خوابی روزهای گذشته دارین، تنها راه جلو شما، زودتر به رختخواب رفتنه.



۲. زمانی رو به خودتون اختصاص بدین

با اینکه ممکنه کاری سخت باشه، اما تموم سعی تون رو بکنین تا آخر هفته ها بخشی از صبح رو به خودتون اختصاص بدین. به دنبال راهی باشین تا خودتون رو درگیر فعالیت موردعلاقه تون کنین. این تنها کاریه که می تونه در همون اول روز، به شما حجم بزرگی از سرزندگی و آسودگی خاطر هدیه بده. پس واسه اینکه این بازه ی زمانی از صبح رو از دست ندین، خود رو مجبور کنین تا صبح زود در همون ساعت همیشگی بیدار شید. با این کار، نه تنها به خودتون می رسین، بلکه ریتم شبانه روزی خود رو هم به بهترین شکل حفظ می کنین.

مطلب مرتبط :   افراد با اعتماد به نفس چه کارهایی را متفاوت انجام می‌دهند

ذهن شما ۲ تا ۴ ساعت بعد از بیدار شدن به اوج کارکرد خود می رسین. پس زود از خواب بیدار شید تا اول کارهای فیزیکی رو انجام بدین و پس از اون به کارهای ذهنی بدین تا ذهن در بیشترین بازدهی خود بگیره.

۳. ماجراجوییای کوچیکی واسه آخر هفته ترتیب بدین

بلیط کنسرت یا تئاتر تهیه کنین. یک اتاق در هتلی که به تازگی در مرکز شهر باز شده رزرو کنین. به جای دویدن روی تردمیل، پیاده روی کنین. کارایی رو تجربه کنین که تا به حالا انجام نداده اید یا خیلی وقت از آخرین باری که اونا رو تجربه کردین، میگذره. تحقیقات نشون می ده که انتظار واسه رسیدن به نتایج خوب، یکی از فاکتورهای مهمیه که یک فعالیت رو لذت بخش می کنه. اینکه بدونین برنامه ای هیجان انگیز واسه آخر هفته خود دارین، نه تنها فرارسیدن آخر هفته رو جذاب می کنه، بلکه روحیه ی شما رو در طول هفته آینده به طور زیادی بهبود میده.



۴. آخر هفته ها به دنبال علایق تون برید

تعجب می کنین اگه بدونین که دنبال کردن علاقه های شخصی در آخر هفته، چه اتفاقات جالبی رو رقم میزنه. لذت بردن از علایق یکی از روشای فوق العاده واسه آزادی از استرس و باز کردن راه های تازه تفکر به روی ذهن سرحال شماس. فعالیتایی مثل نواختن موسیقی، مطالعه کردن، نوشتن، نقاشی کردن یا حتی کشتی گرفتن با فرزندان تون می تونه به مثل سازی شرایط مختلف ذهن کمک کنه و سهم به سزایی در بهبود کارکرد شما در هفته جلو تون داشته باشه.



۵. خودتون رو از وابستگیا آزاد کنین!

آفلاین بودن یکی از مهم ترین راه حلای این لیست به حساب میره. چراکه اگه نتونین که خود رو در طول آخر هفته از کارتون جدا کنین، انگار که هنوز پشت میزتون نشسته اید و کار می کنین. اگه هفت روز هفته و ۲۴ ساعت روز در اختیار کارتون باشین، خودتون رو در مقابل رگباری از استرس قرار دادین و مانع از این می شید که متمرکز و پرانرژی بمونین. طبیعتا در تموم طول تعطیلات ممکن نیس که از کار خود دست بکشین و به هیچ ایمیل و تماسی جواب ندین. زمانی مشخص از پنج شنبه و جمعه رو به بررسی ایمیلا و تماسای کاری اختصاص بدین. مثلا پیامای خود رو زمانی که فرزندان تون رو واسه اصلاح مو به آرایشگاه بردید بررسی کنین یا زمانی رو پس از صرف شام به بررسی ایمیل هاتون اختصاص بدین. تعیین بازه های زمانی کوتاه واسه رفت و امد با کارتون باعث کاهش استرس می شه؛ بی اینکه به تعطیلات تون هم آسیبی زده باشین.

مطلب مرتبط :   افراد موفق تعطیلات خود را چگونه می‌گذرانند؟

۶. کارهای تکراری و خسته کننده رو آزاد کنین

کارهای روزمره و تکراری ای که به اونا عادت کردین، می تونن خیلی آسون تموم آخر هفته شما رو از بین ببرن و باعث شن فرصتی رو که واسه استراحت و سرحالی پیش روی تون قرار گرفته، از دست بدین. از اون ناگوارتر اینه که خودتون رو در این کارهای روزمره غرق کنین و تموم آخر هفته خودتون رو به اونا اختصاص بدین. بهترین راه واسه جلوگیری از این اتفاق، برنامه ریزی و اختصاص زمانی در هفته به انجام کارهای شخصیه و اگه بازم کاراتون ناتمام موند اونا رو به هفته آینده موکول کنین.



۷. ورزش رو فراموش نکنین

در طول هفته، زمانی واسه ورزش ندارین؟ هیچ اشکالی نداره! آخر هفته ها ۴۸ ساعت زمان دارین تا به ورزش کردن بدین. جنب و جوش داشتن حتی واسه ۱۰ دقیقه، استرس رو کم می کنه. چراکه همین ۱۰ دقیقه جنب و جوش، موجب افزایش انتقال دهنده ی عصبی گابا میشه. علاوه بر این، ورزش کردن یکی از بهترین عوامل باعث واسه ایده پردازیه! افراد مبتکر و خلاق به خوبی میدونن که فعالیتای بیرون از خونه چقدر به افزایش خلاقیت کمک می کنه.

خود من خیلی از ایده ام وقتی که در حال موج سواری بودم، به ذهنم رسیده. هنگامی که در دل اقیانوس هستین، ترکیب این امواج قوی و صحنهای قشنگ، فضایی فوق العاده واسه جمله خلاقیت فراهم می کنه. فرقی نمی کنه که در حال دویدن، دوچرخه سواری، باغبانی یا ورزش باشین. با فعالیت بدنی در آخر هفته، بدن تون رو پر از اندورفین می کنین. پس به دنبال فعالیتی باشین که به یکی از بخشای مهم آخر هفته شما تبدیل شه و اندورفین مورد نیاز شما رو تأمین کنه.



۸. با خود تفکر کنین

تفکر در انتهای هر هفته، ابزاری قوی واسه ارتقای تواناییای شماس. آخر هر هفته زمان بذارین و درباره تأثیرگذارترین مواردی که صنعت، سازمان یا حرفه ی شما رو شکل میدن، تفکر کنین. بی اینکه مشغلهای طول هفته حواس تون رو پرت کنه، میتونین که به همه چیز با نگرشی متفاوت نگاه کنین و از این نگاه تازه واسه تغییر دادن راه و روش هفته جلو تون بهره ببرین.



۹. زمانی واسه خونواده تون کنار بذارین

اگه می خواید پر از انرژی شید و سرزنده باشین، در تعطیلات آخر هفته، زمانی رو با خونواده تون بگذرونین. اسپنسر واسه اینکه آخر هفته اش رو با خونواده اش باشه، همیشه با اولین پرواز به خونه برمی گشت؛ حتی اگه مجبور بود هفته آینده بازم به همون شهر برگردد. خستگی تموم روزهای هفته می تونه با سپری کردن زمانی، گرچه کم اما باکیفیت، با خونواده از بین برود. فرزندان تون رو به پارک ببرین، همسرتون رو به رستوران موردعلاقه اش دعوت کنین و به پدر و مادرتان سر بزنین.

۱۰. خود رو واسه هفته پیش رو آماده کنین

آخر هفته یکی از بهترین زمان هاییه که می تونین مشغول برنامه ریزی واسه هفته آینده شید. تنها نیم ساعت زمان گذاشتن واسه برنامه ریزی، می تونه بازدهی شما رو بالا ببره و استرس تون رو کاهش بده و از آنجایی که از قبل واسه همه موارد احتمالی برنامه ریزی شده، هفته پیش رو به خوبی مدیریت میشه.

برگرفته از: forbes


Comments (0):

Write a comment: