آشنایی با تأثیر شگفت انگیز روغن کرچک بر سلامت پوست و مو

یکی از موادی که به دلیل خاصیت‌های فراوان جزو معجزه‌های طبیعت محسوب می‌شود، روغن کرچک یا همان castor oil می‌باشد. این ماده به دلیل خواص فراوان در سلامت و زیبایی پوست و مو، بسیار مورد توجه عموم قرار گرفته است. در مجلات مختلف، از مزیت‌های روغن کرچک، گفته شده است اما، هنوز خیلی از این موارد اثبات نشده. آیا می‌دانید روغن کرچک یک ماده اساسی در جلوگیری از ریزش مو است؟ ارتباط لوازم آرایشی و روغن کاستور چیست؟ در این مقاله قصد داریم که به توضیح جامع و کلی در رابطه با این محصول شگفت‌انگیز بپردازیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

روغن کرچک چیست ؟

یکی از عناصر محبوب در حوزه محصولات مراقبتی و آرایشی، روغن دانه کرچک یا به اصطلاح، Ricinus COMMUNIS  است. روغن کرچک از دانه‌های گیاه Ricinus COMMUNIS  گرفته می‌شود، که با رنگ زرد کم‌ رنگ و خاصیت چسبناکی شناخته می‌شود. روغن کرچک رایحه بسیار ملایم و مشخصی دارد؛ از طرفی، سرشار از اسیدهای چرب ضروری، بخصوص اسید ریسینولئیک است. از مزیت‌های اسید ریسینولئیک موجود در این روغن، می‌توان به افزودن خاصیت نرم‌کنندگی و مرطوب‌کنندگی اشاره کرد. از دیگر ویژگی‌های بی‌نظیر روغن کرچک، که آن را جزو ارزشمندترین محصولات مراقبتی بهداشتی پوست و مو کرده است، جذب و حفظ رطوبت پوست است.

روغن کرچک دارای طیف گسترده‌ای از کاربردها و ویژگی‌ها در صنعت مراقبتی و زیبایی افراد است. تاثیر این روغن بر پوست انکارناپذیر می‌باشد؛ به عنوان مثال، برای پوست به عنوان یک مرطوب کننده‌ طبیعی عمل می‌کند. از طرفی باعث تغذیه و آب‌رسانی به پوست‌های حساس و خشک می‌شود. اگر پوست شما دچار التهاب و سوزش باشد، روغن کرچک در برطرف کردن آن کمک می‌کند.

یکی از خاصیت‌های روغن دانه RICINUS COMMUNIS، نرم‌کنندگی آن است؛ این ویژگی، روغن کرچک را به یک لوسیون‌ بدن و بالم لب عالی تبدیل کرده است. این محصول در مراقبت و سلامت مو نیز نقشی بی‌نظیر دارد؛ به عنوان مثال باعث رشد مو، کمتر شدن موخوره مو و سلامت پوست سر می‌شود.

 

روغن کرچک یک ماده عالی جهت استفاده در ساخت انواع ریمل و خط چشم است زیرا، دارای بافت صاف و درخشنده‌ای می‌باشد. این محصول به دلیل ویژگی‌های ساختاری ملایم و طبیعی که دارد، به یک انتخاب بی‌نظیر و محبوب در محصولات آرایشی و بهداشتی تبدیل شده‌ است. درواقع به دلیل غنی بودن این ماده از انواعی از ویتامین‌ها بخصوص، ویتامین E گزینه بسیار عالی برای سلامت و جوانی پوست به شمار می‌آید. از طرفی، استفاده از این روغن در آب‌رسانی به پوست بسیار حائز اهمیت است. در ادامه به چندین ویژگی مهم روغن کرچک در زیبایی و سلامت‌ پوست خواهیم پرداخت.

 

 

روغن کرچک چه تاثیری بر پوست و مو دارد

روغن کرچک که در زبان انگلیسی با نام castor oil نیز شناخته می‌شود؛ به دلیل وجود اسید ریسینولئیک درون آن، خاصیت ضدمیکروبی و ضدالتهابی دارد. این ماده بخاطر خاصیت‌های فراوانی که دارد، بهترین گزینه برای داشتن یک پوست سالم و جوان است. در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین ویژگی روغن کرچک در سلامت پوست می‌پردازیم.

جلوگیری از چین و چروک پوستی

روغن کرچک به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌های زیاد، یک گزینه عالی برای مقابله با رادیکال‌های آزاد است. با توجه به اینکه رادیکال‌های آزاد پوست، نقش بسیار مهمی در پیری پوست دارند، شما با مصرف روغن کرچک می‌توانید سرعت پیری پوستتان را کاهش دهید و از ایجاد چین و چروک‌های ناشی از افزایش سن جلوگیری کنید.

مقابله با آکنه‌های پوستی

از دیگر ویژگی‌های روغن کرچک، خاصیت ضد باکتریایی آن است. به دلیل اینکه باکتری‌ها باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شوند، آکنه به وجود می‌آید. شما با استفاده از مصرف این روغن روی پوست، به میزان زیادی می‌توانید از بروز آکنه جلوگیری کنید. علت آن وجود اسید ریسینولئیک در ذره‌های سازنده روغن کرچک است.

کاهش پف‌کردگی پوست

خاصیت ضد التهابی یکی از ویژگی‌های روغن کرچک یا همان روغن کاستور می‌باشد. این ویژگی باعث می‌شود که به میزان فراوانی ورم و پف کردگی صورت افراد برطرف شود. از طرفی به وسیله همین ویژگی ضد التهابی روغن کرچک، ورم زیر چشم از بین می‌رود. روغن کرچک گزینه مناسبی برای افرادی است که دارای پوست حساس می‌باشد.

افزایش رطوبت پوستی

اگر شما هم دچار خشکی پوست هستید،  پیشنهاد ما استفاده از روغن کرچک جهت آبرسانی به پوست‌تان است. این روغن رطوبت‌رسانی به پوست‌تان را افزایش می‌دهد و باعث سرحال نشان دادن و جوانی پوست شما می‌شود. پس جهت افزایش اثر این ماده، باید به شکل مرتب از آن استفاده کنید.

محافظت از پوست‌های حساس

خیلی از افراد برای بیشتر شدن رطوبت پوست، از بین رفتن چین و چروک و مواردی از این قبیل، دست به استفاده از یک سری از مواد طبیعی می‌زنند. یکی از این مواد طبیعی، روغن کرچک است؛ این ماده برای افرادی که دارای پوست جوش‌دار و حساس هستند، بهترین گزینه است. اگر نگران این هستید که روغن کرچک باعث افزایش جوش‌ها یا آسیب دیدگی پوست شما شود؛ خیالت‌تان راحت، زیرا این روغن بر طبق امتیازدهی مد وژنیک، دارای امتیاز بسیار پایینی است. یعنی کرچک در موارد بسیار معدودی باعث مسدود شدن منفذهای پوست شما یا ایجاد جوش‌های پوستی می‌شود. شما می‌توانید از این روغن برای داشتن یک پوست بدون جوش و سالم استفاده کنید.

پاکسازی‌کننده پوست

اگر قصد پاکسازی پوست خود را دارید، حتماً از روغن کرچک استفاده کنید؛ این روغن به دلیل وجود تری گلیسیریدهای درونش، در از بین بردن آلودگی‌ها و بستن منافذی که در پوست وجود دارد بسیار مفید است.

تسکین خارش‌های پوستی

برخی افراد مدام دچار خارش پوستی هستند؛ روغن کرچک به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد، می‌تواند یک گزینه عالی برای کاهش خارش و التهاب پوست باشد.

تأثیر روغن کرچک بر مژه‌ها

احتمالا شنیده باشید که روغن کاستور یا کرچک، تاثیری باورنکردنی بر روی رشد مژه‌ها دارد. این روغن با مرطوب نگه‌داشتن مژه‌ها، محیط سالم‌تری برای رشد آن‌ها فراهم می‌کند. حتی در برخی موارد، روغن کرچک در بعضی‌ بیماری‌ها مانند بلفاریت( یک مشکل التهابی پلک که می‌تواند باعث ریزش مژه‌ها شود) کمک کند. اگر قصد استفاده از این محصول را دارید، باید با استفاده از از یک برس کوچک آرایشی، یک بار در روز بر روی خط مژه بکشید. زمانی که شما دارای مژه‌های کم‌پشتی هستید، می‌توانید از خاصیت‌های روغن کرچک برای بهبود مژ‌ه‌ها کمک بگیرید. جهت افزایش خاصیت روغن کرچک، می‌توانید آن را با روغن زیتون مخلوط و به روش زیر عمل کنید:

  • ابتدا یک واحد روغن کرچک سیاه را با یک واحد روغن زیتون مخلوط کنید.
  • سپس از این ترکیب بر روی برس کوچک بریزید.
  • در مرحله بعدی، روغن را بر روی مژه‌های خود بمالید و شب در همین حالت بخوابید.
  • روز بعد با کمک پاک کنند‌ها خیلی ملایم مژه‌ها را تمیز کنید.
  • اگر در هفته سه بار از این ماسک روغنی استفاده کنید متوجه نتیجه شگفت آور آن خواهید شد.
  • استفاده از این مخلوط برای تقویت و رشد ابروها نیز بسیار توصیه می‌شود.

قبل از استفاده از مخلوط روغن زیتون و روغن کرچک، برای تقویت مژه‌ها بهتر است به نکات زیر توجه کافی داشته باشید،  تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.

  • قبل از اینکه روغن کرچک را بر روی پلک خود استفاده کنید، ابتدا پوست خود را به خوبی شستشو دهید.
  • اگر آرایشی بر روی چشم‌ها وجود دارد، آن را کاملاً پاک کنید.
  • در مرحله بعدی، سعی کنید که مژه‌ها آرایشی نداشته باشند و اگر باقیمانده ریمل بر روی آن مانده است، حتماً آن را پاک و بعد از این روغن استفاده کنید.
  • سعی کنید از یک برس کوچک کمک بگیرید و حدود دو قطره روغن کرچک روی آن بریزید.
  • به حالت ریمل زدن، برس را بر روی مژه‌ها بکشید. حواستان باشد که روغن را داخل چشم نریزید.
  • هنگام شستشوی مژه‌ها از آب ولرم استفاده کنید.
این مطلب را هم از دست ندهید :
ردیاب خودرو و موتورسیکلت

کاربرد روغن کرچک در ساخت رژ لب

یکی از روغن‌های بسیار محبوب در صنعت آرایشگری و سلامت پوست و مو، روغن کاستور است. دانه‌های این گیاه دارای روغن هستند، که با به کارگیری راهکارهای منحصر به فرد، از آن خارج می‌شود. این ماده دارای بیشترین کاربرد در ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی است. یکی از مهم‌ترین اجزای صورت، لب می‌باشد که دارای نقش بسیار فراوان در چهره است. پوست لب بسیار حساس و ظریف می‌باشد، که گاهی بر اثر شرایط آب و هوایی، سرما و سایر مشکلات، دچار ترک خوردگی و سوزش می‌شود. پس استفاده از محصولات ساخته شده از روغن کرچک، به دلیل بی‌خطری و داشتن مزایای زیاد، بهترین گزینه‌ها در رفع ترک و درخشندگی لب‌ها بشمار می‌آیند.

پوست لب، غدد چربی مختلفی وجود دارد که بر اثر سرما، به سرعت خشک می‌شود‌. پس اگر لب شما به هر علتی دچار ترک‌ خوردگی، درد و سوزش شده است، استفاده از روغن کاستور در تسکین دردها، افزایش رطوبت و چربی مورد نیاز پوست لب شما موثر است. امروزه با توجه به ساخته‌شدن محصولات آرایشی با مواد شیمیایی، رنگ لب‌ها به تدریج کبود می‌شود. روغن کرچک به دلیل داشتن ساختاری عالی، یکی از بهترین گزینه‌ها برای ساخت لوازم آرایشی به خصوص رژ لب محسوب می‌شود.

علت استفاده از روغن کرچک در ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی

زیبایی و درخشندگی صورت و سلامت موها، از جمله موارد مهم برای هر فردی به شمار می‌رود. به همین دلیل اهمیت دادن به سلامت و شادابی پوست، به خصوص برای خانم‌ها از مهم‌ترین اولویت‌ها به شمار می‌رود. برای داشتن پوستی سالم و زیبا، استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی مرغوب، جزو کارهای ضروری می‌باشد. روغن کرچک یکی از مواد طبیعی در زیبایی به شمار می‌رود. این روغن به دلیل داشتن ویژگی‌های عالی در پاکیزگی و سلامت افراد، دارای طرفداران زیادی است، در نتیجه جزو محصولات پرتقاضا در بین لوازم آرایشی و بهداشتی می‌باشد.

در واقع این ماده به دلیل نداشتن مواد شیمیایی و افزودنی، به میزان زیادی در سلامت پوست و مو، همچنین سایر قسمت‌های بدن است. از مهم‌ترین علت‌های استفاده از روغن کرچک در محصولات آرایشی و بهداشتی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • جلوگیری‌ از ایجاد آکنه و جوش
  • جلوگیری از رشد باکتری‌ها بر روی پوست و منافذ پوستی
  • تقویت کننده عالی پوست در برابر آفتاب سوختگی
  • ایجاد نرمی و زیبایی پوست
  • تقویت موهای ابرو
  • تامین رطوبت به خصوص در ناحیه لب‌ها
  • درمان ریزش و موخوره مو
  • از بین بردن چین و چروک‌های پوستی
  • جلوگیری از سفید‌شدگی زودرس موها
  • پاک کننده قوی آلودگی پوستی
  • و…

کاربردهای مهم روغن کرچک در موی سر

موهای پرپشت و زیبا از آرزوهای هر فردی به شمار می‌رود؛ اما گاهی شرایط بر طبق مراد افراد پیش نمی‌رود و افراد از داشتن موهای زیبا محروم می‌شوند. استفاده از روغن کرچک باعث افزایش رشد موها و سرحال شدن آنها می‌شود‌. اگر از این روغن به انتهای موهای خود بمالید، باعث سلامت و درخشندگی آنها خواهید شد. این روغن در نگهداری و درخشندگی رنگ طبیعی موها نیز به خوبی عمل می‌کند؛ به همین دلیل استفاده از این ماده به تمام افراد توصیه می‌شود.

اگر با ریزش مو سر و کار دارید، استفاده از روغن کرچک توصیه می‌شود. پزشکان معمولاً بیان می‌کنند که در روغن کرچک، به همراه مجموعه‌ای از ویتامین‌ها، پروتئین وجود دارد که باعث مرطوب شدن پوست سر می‌شود. از طرفی، علاوه بر پاکسازی پوست سر، در افزایش جریان خون فولیکول‌های مو  نقش دارد. این موضوع به ضخیم‌تر شدن تارهای موی شما نیز کمک می‌کند. البته برای گرفتن نتیجه بیشتر، باید به طور مداوم از این روغن استفاده کنید. روغن کرچک در کنار اینکه باعث افزایش خونرسانی به پوست سر می‌شود، در آب رسانی به پوست شما نیز موثر واقع خواهد شد. البته میزان استفاده از روغن کرچک در افراد با موهای متفاوت، متغیر است. به طور مثال اگر شما دارای موهای صافی هستید، باید به میزان یک یا دو بار در هفته از این روغن استفاده کنید. در صورتی که موهای شما فر است و تمایل به جذب رطوبت دارد، ۲ تا ۳ بار در هفته از روغن کرچک مصرف شود. هنگامی که از این روغن استفاده می‌کنید، پس از گذشت یک روز یا چند ساعت، آن را می‌توانید بشویید.

ارتباط بین روغن کرچک و سلامت ابرو

یکی از ساده‌ترین و خالص‌ترین ترکیب‌هایی که به سلامت موهای شما جهت رشد و زیبایی کمک می‌کند، روغن کرچک است‌. خاصیت‌های روغن کرچک در برابر عوارض جانبی آن اصلاً قابل مقایسه نیست. روغن کرچک در واقع یک روش کاملاً قدیمی، برای از بین بردن مشکلات ابرو، مو و پوست است.  این ماده حاوی میزان زیادی از ویتامین e است. همچنین، می‌توان به میزان فراوان پروتئین در آن اشاره کرد، که در حفظ سلامت مو بسیار ضروری است. اسید چرب امگا ۶ و۹، به میزان زیادی در روغن کرچک وجود دارد. این روغن با جلوگیری از کاهش ریزش موهای ابرو،  باعث پرپشت شدن آنها می‌شود و از سفید شدن زودرس موهای ابرو جلوگیری می‌کند. برای اینکه از روغن کرچک برای سلامت و زیبایی ابروها کمک بگیرید، باید از روغن کرچک نوع سیاه استفاده کنید. این روغن یک عطر بسیار تند دارد اما، اگر ابروهای شما رشد کمی داشته باشد یا اینکه ریخته باشدو حتی اگر آن را با تیغ زده باشید، با استفاده از روغن کرچک می‌توانید خیلی سریع مشکل را برطرف کنید. اگر می‌خواهید که ضخامت ابروهایتان افزایش پیدا کند، همچنین دچار سفیدی زودرس نشوند، به شکل زیر عمل کنید.

  • پوست خود را کاملاً شست وشو دهید.
  • سپس با استفاده از یک برس مخصوص خط چشم، چند قطره از روغن کرچک را روی ابروها بریزید.
  • سپس ابروها را با دستمال تمیز کنید.
  • این روغن یک روز یعنی از شب تا صبح روی ابروها باقی بماند تا به خوبی جذب پوست شما شود.
  • زمانی که قصد شستن ابرو‌هایتان را داشتید، از شوینده‌های ملایم استفاده کنید.
  • در صورتی که به میزان سه بار در هفته از این روغن استفاده کنید، ضخامت ابروهای شما چند برابر خواهد شد.

سخن پایانی

مردان و زنان همواره نگران زیبایی و سلامت‌ خود هستند و از محصولات آرایشی و بهداشتی فراوانی استفاده می‌کنند. این محصولات معمولا به دلیل وجود مواد شیمیایی و غیرطبیعی، مشکلاتی را برای افراد به همراه می‌آورند. روغن کرچک به دلیل اینکه یک ماده طبیعی است، بهترین گزینه برای ساخت مواد آرایشی و بهداشتی محسوب می‌شود. روغن کرچک از محصولات مهم در سلامت پوست و مو محسوب می‌شود؛ این ماده به دلیل مواد مهمی همچون ویتامین‌‌ها، پروتئین‌ها، اسیدهای چرب و غیره، در جوانی و زیبایی شما بسیار موثر خواهد بود.

منبع: www.polyno.ir