ویژگی های یک فروشنده خوب و موفق

ویژگی های یک فروشنده خوب و موفق

سپتامبر 20, 2019 0 By edame

characteristics-of-a-successful-salesperson

یه فروشنده خوب و موفق بودن کار ساده ای نیس چراکه باید هم از نظر فنی در سطح بالایی باشین و هم از نظر اخلاقی تموم اصول کار رو رعایت کنین.

به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ توجه به ویژگی یه فروشنده موفق بالاتر از چیزی که در کلیشه های استخدامی دیده می شه، شاید تنها چیزی باشه که سازمان شما به اون نیاز داره.

همه به خوبی می دانیم که فروشنده بزرگ و موفق همیشه شخصیتی دوست داشتنی، خوش سیما و البته برون گرا دارن، به شدت در لباس پوشیدن سخت گیر هستن، بیشتر از رنگ های زرق وبرق دار استفاده کرده و مقاوم و پیگیر هستن، درسته؟ درسته که نه . . . درواقع شاید خیلی ها این گونه فکر کنن، اما بازم که نمی توان ویژگی های مشخص و روشنی رو واسه یه رهبر فوق العاده مشخص کرد، من هم پیشنهاد می کنم که دست از سر کلیشه های رایج وردارین تا موفق به جمع کردن یه تیم فروش بی عیب و مشکل واسه خودتون باشین.

من خودمم تا مدت زیادی تصور می کردم که انتخاب و استخدام گروهی از آدما به عنوان فروشنده به همین ترتیبه و باید براساس یه سری از کلیشه ها مبادرت به این کارکرد، دقیقاً مثل خیلی از کسب و کارای دیگه، و طبیعیه که نتیجه قابل قبولی نمی گرفتم و اندازه خروج فروشندگان از تیم من پس از یه مدت به نسبت زیاد بود. اما پس از یه مدت به این نتیجه رسیدم که ویژگی های اصلی یه فروشنده خوب به این شکل نیس و درواقع از همون زمان بود که طعم موفقیت رو ذره ذره چشیدم.

در ادامه فرمولی رو ارائه می کنم که خودم واسه انتخاب به کارگیری فروشنده در نظر گرفته و همیشه به مشتریان و همکاران خودم پیشنهاد می کنم:

می دانم، شاید روشن به نظر برسه، اما صداقت نکته ای بسیار حیاتیه. خیلی ساده این خصیصه به معنی دروغ نگفتن یا به عبارت ساده تر گفتن واقعیت به مشتریان بالقوه س. به عبارت دیگه این به معنی آمادگی داشتن واسه ارائه اطلاعات با هر اندازه اطلاعات در اختیار در هرزمانیه که مشتری از شما درخواست دریافت اطلاعات داره تا براساس اون یه تصمیم مناسب در پیش بگیره، این اطلاعات حتی می تونه شامل اخبار بد و ناخوشایند هم باشه. البته کاملا معلومه که ما می خواهیم کالا و خدمت خود رو بفروشیم، اما از اون روشن تر اینکه صداقت در قدم اول موجب در امان موندن از هرگونه سختی و رنج در قدم های بعدی می شه.

یه فروشنده موفق هم اینکه باید اطلاعات کامل و دقیقی از ۱- چیزی که در حال فروختن اون هستش و ۲- چگونگی توانایی اون محصول به کمک به مشتری بالقوه داشته باشه. وقتی که شما جواب لازم واسه هرگونه سؤال از طرف مشتری رو داشته باشین و بتونین به روشنی و سادگی و با زبون غیر فنی واسه مشتری توضیح بدید که به چه دلیل محصول شما گزینه خوب و مناسب واسه ایشون به حساب میاد، پایه های اعتماد رو تو ذهن ایشون نسبت به خود و برند خود ایجاد کرده اید. علاوه به همه این مزیت های این خصیصه، این ویژگی موجب می شه تا بیش ازپیش موجب حیرت زدگی مشتری از کارکرد خودتون شید.

می خواهید تماشاگر نابود شدن یه فروش بالقوه باشین؟ خوب اگه نه، پس بهتره روند پیگیری رو دنبال کنین. به هر دلیلی، نبود دنبال کردن روند پیگیری از طرف فروشنده ممکنه ناراحت کننده ترین و خجالت بار ترین بخش از هر روند فروش واسه یه مشتری باشه، حتی تا جایی که ممکنه خود به شکست یه فروش منجر شه. تلفن ها رو جواب بدید، در صورت تماس با شما با مشتری تماس بگیرین، ایمیل ها رو جواب بدید، مسئولیت هرگونه مشکل یا نارضایتی رو رو دوش بگیرین و به خوبی و به طور درست با اون برخورد کنین و حتی پس تکمیل فروش هم رابطه خود رو قطع نکرده و از بی عیب و مشکل بودن محصول و خدمت خود اطمینان به دست بیارین.

یه فروشنده موفق باید به چیزی که می فروشد باور داشته باشه. این دقیقاً همون جاییه که غرایض حیوونی ما واردشده و نقش مهمی رو بازی می کنن. یه فروشنده ممکنه صداقت داشته باشه، اطلاعات کاملی در مورد محصول مورد فروش در اختیار داشته باشه و به طور کافی و مناسب مبادرت به پیگیری روند فروش کنه؛ اما اگه ما به عنوان خریدار احساس کنیم که ایشون به خوبی از محصول دلخواه پشتیبانی نمی کنه و یعنی به اون اعتقادی نداره، رفته رفته شک و شبه س ای تو ذهن مشتری ایجاد می شه که حتی ممکنه قادر به بیان اون ها هم نباشن.

و درآخر به عنوان آخرین ویژگی یه فروشنده موفق از این لیست ۵ موردی می توان به اندازه ای باخبر شدن از خود اشاره کرد که درواقع می تونه موجب حیرت زدگی های بسیار زیادی شه. درواقع می توان گفت این ویژگی آخر چیزی نیس که یه فروشنده از اول مجبور به داشتن اون باشه. بلکه باید درزمان فعالیت و کار آموزش دیده و اون رو فرابگیرد. از راه ایجاد باخبر شدن از طرز فکر کردن یه فرد و تمایلات رفتاری ما موفق به تشخیص چگونگی برخورد یه فروشنده با موضوعات و مسائل جور واجور می شیم و از این روش می تونیم به ایشون آموزش بدیم که واسه کسب موفقیت در برابر یه مشتری بالقوه ایشون چیجوری باید رفتار کنه که بهترین نتیجه رو به دست آورد. شما همیشه نمی دونین و نمی تونید بدونین که تو ذهن مشتری شما چه می گذره، اما اطلاع از روند فکری چگونگی برخورد با مشتری در شرایط جور واجور می تونه موجب شکل گیری هدفی مؤثر و کامل نسبت به اون ها شه.

البته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که کلیشه های اشاره شده در اول این مقاله به عنوان موارد ناصحیح رو رد نمی کنم، اما اعتقاددارم که یه فروشنده در درجه اول باید صادق، باخبر و پیگیر باشه و نسبت به چیزی که در حال فروش اون هستش باور و باور کاملی داشته باشه.

اصول بازاریابی و فروش موفق

هزینه جذب یه مشتری جدید چقدره؟

آی بازاریابی