دانلود پایان نامه

محتوی کارت امتیازی
طراحی
اگر بخواهیم کارت امتیازی متوازن با موفقیت اجرا شود باید آن را در سطوح مختلف سازمان به اجرا درآوریم، زیرا اگر آن را فقط در سطوح استزپراتژیک فوقانی به اجرا در آوریم هیچ گاه موفق نخواهیم بود.( رندور ولوول، 2003)
هر سازمانی منحصر به فرد است و در نتیجه برای ساخت کارت امتیازی متوازن، الگوی خود را دنبال می کند. ولی شرکت ها می توانند از یک روش توسعه سیستماتیک جهت برنامه ریزی و ایجاد کارت امتیازی و جلب مشارکت مدیران ارشد و میانی در این فرآیند استفاده کنند.
( کاپلان و نورتون، 1993)
ساخت و معرفی کارت امتیازی
اجرا
برای مشارکت موثر سیستم های ارزیابی، ظرفیت های کلیدی هستند که که سازمان باید آنها را داشته باشد. مثلا فرآیند کارآمد، مهارت های مناسب، نیروی انسانی مناسب، فرهنگ مناسب، و سیستم انعطاف پذیر. (کنرلی و نیلی، 2002)
به نظر میرسد در برخی شرکت ها کارت امتیازی متوازن فقط یک سیستم اطلاعاتی جدید است. ولی با توجه به اقداماتی که اخیرا در جهت معرفی آن صورت گرفته، کارت امتیازی به یک سیستم مدیریت استراتژیک تبدیل شده.
(مالمی، 2001)
استفاده از کارت امتیازی در فعالیتهای روزانه
استفاده
2-2-1-11 نقد های وارده و محدودیت های استفاده از کارت امتیازی متوازن
هیچ مدلی نمی تواند مناسب همه سازمان ها باشد و یا همه منتقدان را راضی کند. یکی از منتقدین کارت امتیازی متوازن نورکلیت بود که در سال 2000 برخی از بخشهای کارت امتیازی را زیر سوال برد. یکی از این بخش ها زنجیره علت و معلولی بود که بخش مرکزی کارت امتیازی متوازن را تشکیل میدهد. به گفته نورتون و کاپلان، یکی از مشکلات این مسئله عدم و جود مقیاس زمانی است، که باعث میشود این تصور به وجود آید که هیچ فاصله زمانی بین مراحل این زنجیره نیست. نکته دیگری که توسط نورکلیت (2000) مورد تردید قرار میگیرد ارتباط بین شاخص های مختلف است. مثلا رضایتمندی مشتری، باعث افزایش وفاداری مشتری شده و این باعث بهبود شاخص های مالی میشود ( کاپلان و نورتون 1996). وقتی که شواهد را بررسی کنیم مشاهده می شود که در حقیقت رابطه بین شاخص ها به این سادگی نیست. در صورتی که زنجیره مسائل به نحوه ای که کاپلان و نورتون بیان می کنند نباشد، ممکن است کسب و کار شاخص هایی را انتخاب کند که منجر به بهبود شاخص مالی نشود و عملکرد سازمان را دچار بحران کند.
همچنین عوامل دیگری موفقیت کارت امتیازی متوازن را تهدید می کنند، که باید آنها را در نظر گرفت تا سازمان در آینده با مشکلی مواجه نشود. یکی از این تهدیدات عدم مشارکت کارکنان در فرآیند اجرا است. اگر پرسنل سازمان از فرآیند تغییر اطلاع نداشته باشند یا برای انجام آن آمادگی لازم را نداشته باشند احتمال مقاومت از طرف آنها وجود خواهد داشت. یکی دیگر از خطرات احتمالی می تواند سلطه طولانی مدت شاخص های مالی باشد که توجه بر شاخص های کوتاه مدت مالی، بین ایجاد استراتژی و اجرای آن فاصله می اندازد. تعدد شاخص ها، به دلیل عدم شفافیتی که ایجاد می کند می تواند تهدید دیگری در راه اجرای استراتژی باشد. تعداد زیاد شاخص ها ادامه اجرای استراتژی را مختل می کند. زنده نگه داشتن روش کارت امتیازی نیز امری مهم است که نیازمند نگهداری مداوم است. در صورتی که شاخص ها مورد بازنگری قرار نگیرند و ثابت در نظر گرفته شوند، احتمال عدم موفقیت به طور محسوسی بالا می رود. مقوله زمان نیز بسیار مهم است. تغییر زمان بر است، حتی با این که تهیه و طراحی کارت امتیازی ممکن است چند ماه بیشتر طول نکشد ولی اجرای آن معمولا سالها به طول می انجامد. در نتیجه مدیریت باید با صبر و تلاش زیاد فرآیند اجرا را دنبال کند.
فصل دوم: بخش سوم
2-3 پیشینه تحقیق:
در ایران کسب و کار های خانوادگی دارای قدمتی بسیار طولانی هستند. درواقع پیشه هر خانواده از نسلی به نسل دیگر منتقل میشد و در این گذار، نسل های متفاوت همراه با یکدیگر به کسب و کار میپرداختند. اما این امر با شکل گیری جوامع صنعتی و پدید آمدن نظریات و فلسفه های جدید کاری شکل دیگری به خود گرفت. در گذشته تمام تلاش اعضاء خانواده ای که در یک کسب و کار ( مثلا قالی بافی) بودند در راستای کسب سود بیشتر بوده است. امروزه اگرچه همچنان کسب سود از اهداف اصلی هر کسب و کاری است، اما پارامترهای بسیار زیادی در نحوه دستیابی به این سود دخیل هستند که این امر ناشی از عوامل متعددی است که میتوان از آنها به موارذ زیر اشاره کرد:
– پیچیدگی بسیار زیاد محیط داخلی و خارجی یک کسب و کار
– ازدیاد ذینفعان یک کسب و کار
– رقابتی شدن بازار کار
و غیره اشاره کرد. همچنین پارامتر های مختلف فرهنگی نقش بسیار زیادی در آینده یک کسب و کار خانوادگی دارند مثلا مناسبات و روابط خانوادگی افراد با یکدیگر، نحوه برخورد با افراد مسن تر در خانواده و کسب و کار، نظام پدر سالاری در خانواده های سنتی و … همگی در موفقیت و بقای یک کسب و کار خانوادگی نقش عمده و حیاتی دارند. میتوان به جرأت گفت که بسیاری از کسب و کارهایی که به صورت شرکت های سهامی خاص اداره میشوند ماهیتی مشابه کسب و کارهای خانوادگی دارند و با چالش های مبتلا به این نوع کسب و کار دست و پنجه نرم میکنند. همانطور که ذکر شد اولویت های فرهنگی در جامعه ایران و اصولا جوامع شرقی متفاوت از جوامع غربی میباشد. مثلا در کشور ما حفظ بنیان خانواده امری مقدس به حساب میآید و تمامی اولویت ها در مراحل بعدی قرار میگیرند در حالیکه در جوامع غربی منافع فردی حرف اول را میزنند. همچنین مسئله مهم دیگر این است که اکثر نظریه ها و راه حل های علم مدیریت در کشور های غربی شکل گرفته اند و در نتیجه مواجه شدن آنها با فرهنگ جوامع شرقی چالش آفرین است.