دانلود پایان نامه

در تربیت او محسوب می شود، این بازی ها بازتابی از زندگی هستند، ابتکار و خلاقیت کودکان در آفرینش موضوع بازی و در تجسس وسایل جهت عملی ساختن آن ظاهر می گردد (بوندارنکو، مترجم: باباجان، 1367، ص:8).
امروزه افزایش جمعیت و نیاز به اماکن مسکونی موجب تخریب خانه های ویلایی و تبدیل آنها به آپارتمان گردیده است از این رو پارک های عمومی و فضای سبز اهمیت بیشتری یافته اند، یکی از بزرگترین گروه های اجتماعی مورد نیاز به فضای سبز و پارک ها، کودکان هستند که نیاز به جنب و جوش و بازی و تحرک دارند چنانچه محوطه بازی به اندازه کافی هیجان انگیز و جذاب نباشد، و سلیقه و خواسته های آن ها نادیده گرفته شود آنها دلسرد شده و بر رشد و خلافیت کودک خلاء وارد می شود. اماکن بازی کودکان لازم است دارای وسایلی باشند که به کودک اجازه پرش، تاب خوردن، سر خوردن، بالا رفتن و دویدن را بدهد، زمانی که کودک فضاهای مناسب برای بازی در اختیار ندارد دنیای شادی بخش و منظم او به هم ریخته و بحران هایی را برای او ایجاد می شود، چنانچه این بحران حاصل نگردد می توانند سرعت رشد و تکامل همه جانبه کودک را فراهم کند و ضربه های جبران ناپذیری در همه جهات به کودک وارد نماید (مطلق زاده، 1378، ص:21).
بدیهی است در مورد تاثیر بازیها بر کودکان نظرهای گوناگونی ارائه شده است از جمله این که بازیها بر رشد هوش، میزان علاقه به درس و فعالیتها در سالهای بالاتر و پیشرفت درسی تاثیر مثبت میگذارد و بر رفتار اجتماعی کودکان اثر سازنده دارد. از طرفی در نظام آموزش و پرورش کشور ما جایگاه بازی از دیرباز مورد بحث صاحبنظران بوده است. لذا با توجه به این که بازی بر روی جوانب بسیاری از زندگی و تعلیم و تربیت کودک تاثیر میگذارد، محقق در این پژوهش به دنبال تاثیر بازیهای آموزشی بر خلاقیت کودکان است.
اهداف پژوهش

هدف کلی:
بررسی تاثیر بازی های آموزشی برخلاقیت کودکان پیش دبستان سنین 4تا6سال شهرستان فراشبند.
اهداف جزیی:
1-تعیین میزان تاثیر بازی های آموزشی بر عامل (اصالت) از عوامل چهار گانه خلاقیت در کودکان 4 تا 6 سال.
2- تعیین میزان تاثیر بازی های آموزشی بر عامل (سیالی) از عوامل چهار گانه خلاقیت در کودکان 4 تا 6 سال.
3- تعیین میزان تاثیر بازی های آموزشی بر عامل (انعطاف پذیری) از عوامل چهار گانه خلاقیت در کودکان 4 تا 6 سال.
4- تعیین میزان تاثیر بازی های آموزشی بر عامل (بسط) از عوامل چهار گانه خلاقیت در کودکان 4تا 6 سال.
سوالها یا فرضیه های پژوهش
فرضیه های تحقیق:
1-بازی های آموزشی در رشد قابلیت اصالت پاسخ ها و ایده های کودکان تاثیر مثبت دارند.
2-بازی های آموزشی در رشد قابلیت سیالی پاسخ ها و ایده های کودکان تاثیر مثبت دارند.
3-بازی های آموزشی در رشد قابلیت انعطاف پذیری پاسخ ها و ایده های کودکان تاثیر مثبت دارند.

4-بازی های آموزشی در رشد قابلیت بسط پاسخ ها و ایده های کودکان تاثیر مثبت دارند

اهمیت و ضرورت تحقیق

 

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

بازی وسیله ای است برای یادگیری، آمادگی نسبت به زندگی، ابتکار، کسب موفقیت و سرشار شدن ازشادی ونشاط، رشد اندام، اجتماعی شدن کودک، ارضای میل برتری جویی و خود نمایی، تسکین عواطف وبیرون ریختن ناراحتی ها، شناخت شخصیت کودک و رشد شخصیت او و مبارزه با رفتارهای اضطرابی کودک، به طور خلاصه بازی موجبات رشد همه جانبه کودک را در بعد جسمی، عاطفی، اجتماعی، عقلی و اخلاقی را فراهم می آورد (بهشتی، 1366، ص،31). بازی جدید ترین فعالیت برای رشد خلاقیت کودکان است، هیچ چیز به اندازه خلاقیت کودکان را سر زنده و با نشاط نمی کند، شادی، نشاط، عشق، تلاش و کوشش در نیروی خلاقیت نهفته است، اگر کمی بیشتر برای بچه ها وقت بگذاریم و به بازی آنها اهمیت بدهیم و وسواس خود را برای شرکت بچه ها در فعالیت های رسمی و حافظه پروری کم کنیم تصمیم بهتری گرفته ایم، چون خلاق ترین و پاک ترین اندیشه های یک بزرگسال آن دسته از اندیشه هایی است که به اندیشه های کودکی شباهت دارد، زندگی فرزندان ما فقط غذا ولباس نیست برایشان وقت بگذاریم به اندازه کافی در کنار آنها حضور داشته باشیم ودر بازی آنها شریک شویم و این نکته را بخاطر داشته باشیم که بازی بچه ها را به بازی نگیریم، چون بازی اساسی ترین کار تعلیم وتربیت کودکان است (ساداتماجدی،1390).
از تماشای بازی کودکان می توان دریافت که بازی یک موضوع محرک و تشویق کننده است. بچه ها در اثر بازی به مقدار زیادی از نظر عاطفی ارضاء می شوند، هر چند تفاوت های موجود در بازی های کودکان همیشه روشن و واضح نیستند یا به راحتی درک نمی شوند ولی این احتمال وجود دارد که بتوان کار کرد های متمایز تری را که بازی برای کودک دارد تشخیص داد (شریدان، مترجم: توکلی1382).
کودکان ضمن بازی با همدیگر خصایل زندگی جمعی را کسب می کنند، توافق با یکدیگر، احترام به اندیشه های سایر کودکان، ابراز حسن نظر نسبت به بازی های دیگران و کمک همه جانبه به آنها را کسب می کنند. خردسالان به تدریج از محیط و اشیاء و پدیده های پیرامون خود، از وسایل واسباب خانه، از کار بزرگسالان معلومات معینی جمع آوری می کنند (بوندارنکو، مترجم: باباجان؛1367).
پژوهش های روان شناسی و تعلیم و تربیت بیانگر آن است که آغاز خلاقیت کودکان در سنین آمادگی و پیش دبستان است در این سنین ارتباط تازه ای میان تفکر و عمل کودکان پدیدار می گردد و کودک برای شناخت عجایب و شگفتی های محیط پیرامونش تلاش بسیاری را می نماید، این فراگیری و شناخت بیشتر از طریق تجربه عملی صورت می پذیرد. این تجربه عملی یا بازی یکی از اعمال روزمره زندگی هر کودک است و کوششی است که به تمام وجود او بستگی دارد، می توان گفت بازی مناسب ترین راه برای رشد استعداد کودک به شمار می رود (انگجی، 1385).
کارل دیم معتقد است چنانچه انسان در سنین کودکی و نوجوانی بازی های با ارزشی را آموخته باشد در بزرگسالی هرگز به بازی های شانسی و بی ارزش مانند قمارکردن نمی پردازد. برای پرورش نیروی جسمانی و ذهنی، رشد عاطفی و شخصیت کودک باید از بازی های سازنده و فعالیت های آزاد سود برد. زیرا این فعالیت ها به عنوان بهترین وسیله برای انتقال افکار و اعمال به کودکان و همچنین موثرترین عامل برای نشان دادن خواست ها و نیازهای آنان شناخته شده است (یلدایی، سرخه دون: 1360، ص13).
جامعه مورد پژوهش
در این تحقیق جامعه موردتحقیق تمام مراکز پیش دبستان(10 مرکز) شهرستان فراشبند را شامل می شود.
نمونه و روش نمونه گیری
از تمام مراکز به صورت تصادفی دو مرکز برای نمونه انتخاب می شود واز هر مرکز 30کودک انتخاب می شود.

مطلب مرتبط :   پایان نامه ارشد درباره سازمان کتابخانه ها-متن کامل

ابزار اندازه گیری یا روش های عملی جمع آوری داده ها:
پرسش نامه فرم A خلاقیت تورنس
روش اجرای پژوهش
در این پژوهش، روش نیمه آزمایشی میباشد .تمام مراکز پیش دبستانی شهرستان فراشبند را به عنوان جامعه انتخاب کرده و از بین این مراکز دو مرکز را به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب می کنیم و از این دو مرکز 30 دانش آموز را انتخاب کرده و یک گروه را به عنوان گروه آزمایش و گروه دیگر را به عنوان گروه کنترل انتخاب می کنیم و سپس نحوه اجرای کار با آزمون فرم A خلاقیت تورنس را برای هر دو گروه توضیح داده و بعد از هر دو گروه پیش آزمون می گیریم و بعد از این کار به مدت 14جلسه بازی های مورد نظر را با گروه آزمایش اجرا کرده و بعد از اتمام اجرای بازی ها از هر دو گروه پس آزمون می گیریم. بازیهای آموزشی گروه سنی 6-4 سال بر اساس اهداف آموزشی انتخاب و به کودکان هر گروه آموزشی، آموزش داده و اجرا میشوند. گروه 5-4 سال (15نفر) و گروه 6-5 سال (15نفر) برای هر گروه 14 بازی در 14 جلسه درنظر گرفته میشود و جلسهی ابتدایی برای معرفی و جلسه نهایی نیز برای تمرین و اصلاح اجرا صورت میگیرد.
روش تحلیل یافته ها
دراین تحقیق ازآمارتوصیفی برای تجزیه و تحلیل داده ها و تحلیل کواریانس برای تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها و تعیین معنا داری بین پیش آزمون و پس آزمون برای هر دو گروه استفاده می شود.

تعریف نظری مفاهیم
بازی :
هر نوع فعالیتی که توسط کودکان به منظور تفریح انجام می گیرد بازی نامیده می شود. مربیان ورزش از بازی تلقی جامع تری دارند. آن ها معتقدند که: بازی عبارت است از فعالیتی که افراد با میل و رغبت در اوقات فراغت انجام می دهند. بازی در معنای دقیق کلمه شامل فعالیت هایی است که واجد مولفه های ذیل باشد: 1.اختیاری 2.دلپذیر 3.فاقد سازمان (انگجی،1385ص14).
بازی آموزشی:
بازی آموزشی شامل مجموعه فعالیت های سازمان یافته آموزشی در غالب بازی های انفرادی و گروهی که هدف آموزشی خاصی را دنبال می نمایند،مثل آموزش اشکال هندسی واعداد زوج وفرد وآموزش کمیت(شامل مفاهیم دور ونزدیک وراست چپ وبالا وپایین) وسایر آموزش هایی که با واحد کار دانش آموزان پیش دبستانی همنوایی دارد(مهجور،1380).
خلاقیت:
فعالیت پویایی است که مستلزم پردازش ذهنی هشیارانه و نیمه هشیارانه است. در خلاقیت تمام مغزدرگیرمی شود. ند هرمان نویسنده کتاب مغز خلاق، خلاقیت را به صورت زیر تعریف می کند: خلاقیت به معنای واقعی کلمه مستلزم خلق ایده و متجلی ساختن آن و در نتیجه وقوع یک پدیده است (ادوارد لامزدین، مونیکالامزدین، ، مترجم، ارباب شیرانی1386ص 17 ).
پیش دبستان:
برنامه آموزشی در دوره پیش دبستان برنامه ای است برای کودکان 3 تا 6 سال که در دوره پیش دبستان هستند. برنامه ای است کودک محور که از رویکرد بازی و فعالیت پیروی می کند و بر رشد کلی و همه جانبه کودک متمرکزاست (کول، ترجمه مفیدی، 1380، ص19).

تعریف عملیاتی مفاهیم:
بازی:
منظور از بازی در این پژوهش بازی های مبتنی بر واحد کار دانش آموزان و مبتنی بر آموزش کلاسی کودکان پیش دبستان می باشد. سعی می شود از بازی های خلاق استفاده شود. برای مثال: استفاده از حلقه برای آموزش مسافت و دوری و نزدیکی (چندین حلقه را پشت سر هم قرار داده و از بچه ها می خواهیم که از حلقه ای به دیگر بپرند، در ضمن به تدریج فاصله حلقه ها را بیشتر می کنیم).
بازی آموزشی:
بازی آموزشی برای آموزش به افراد، مخصوص کودکان در یک موضوع درسی خاص طراحی گردیده است، یا به آن ها کمک می کند تا مهارتی را کسب نمایند.

مطلب مرتبط :   دانلود رایگان پایان نامه روانشناسی درباره و

خلاقیت:
نمره ای است که آزمودنی از آزمون فرم A خلاقیت تورنس کسب میکند.
پیش دبستان:
گذراندن دوره آموزش های پیش دبستان توسط دانش آموزان پایه اول ابتدایی در مراکز پیش دبستانی.(طرح اساس پیش آمادگی مصوب وزارت آموزش و پرورش)

فصل دوم

چارچوب نظری وادبیات پژوهش

آموزش و پرورش پیش از دبستان:
اموزش وپرورش پیش از دبستان در ساختار آموزشی بسیاری از جوامع و کشورهای پیشرفته از جایگاه بسیار ارزشمند وحساسی برخوردار است.
یافته های پژوهشی،نشانگر اهمیت و ضرورت این دوره ازآموزش در شکل دهی موفقیت های تحصیلی کودکان در سال های ورود به آموزش رسمی،خصوصا دوره ابتدایی می باشد.
شناخت صحیح کودکان،یادگیری های غیر مستقیم اصولی در این مقطع سنی بسیار اهمیت دارد.تقریبا همه متخصصان تعلیم و تربیت براین باورند که تجارب و یادگیری های دوران کودکی به عنوان مهم ترین عامل تعیین کننده شخصیت و سلامت روانی افراد جامعه به شمار می آید.
همه ما به این حقیقت اذعان داریم،اولین محیطی که پایه های شخصیتی کودک شکل می گیرد و رشد و شکوفایی می یابد نهاد خانواده است.به عبارت ساده تر،نخستین مربی و معلم کودک والدین اوست.فرایند تربیت کودک در خانواده مستلزم آگاهی و شناخت والدین در مقابل رسالت خطیری است که بر عهده دارند.
بدیهی است که هرچه شناخت و اطلاعات والدین در زمینه پرورش و تربیت کودکان خردسال فزونی یابد،کودکان در شرایط مناسب تری از نظر جسمی،روحی و ذهنی به رشئد و پویایی خواهند رسید.
قابل ذکر است که هرچه تعامل و همگامی بین والدین و مربیان بیشتر باشد تربیت و پرورش کودکان به درجه مطلوب تری می رسد،لذا مساله تربیت کودک و توجه به خصوصیات جسمی و روحی و عاطفی کودکان در شمار مهم ترین مسائل تربیتی و اجتماعی قرار دارد که کمترین غفلت و تسامح،قابل چشم پوشی نیست.باید توجه داشت که توجه به شناخت هر چه بیشتر و آموزش مناسب کودکان پیش دبستانی از نشانه های قوت و غنای فرهنگ و نظام آموزش ئ پرورش هر جامعه است.
بنابر این تلاش در جهت آموزش مفاهیم و برنامه ریزی های لازم و ایجاد تسهیلات ضروری برای کودکان پیش دبستانی،گامی است در جهت برخورداری جامعه از سلامت جسمانی و بهداشت روانی،چون ارزش و بقای هر جامعه ای به افراد تربیت یافته،بصیر و شایسته آن جامعه مربوط است(مصلحی و همکاران،1384).
تعریف آموزش و پرورش پیش از دبستان:
آموزش و پرورش پیش از دبستان عبارت است از آموزشی که از زمان تولد تا شروع اولین سال های دبستان یعنی تا پایان شش سالگی ادامه می یابد.در چنین سال هایی کودکان مراحل مهم و حساس زندگی خود را از جهات شخصیتی،اجتماعی و آموزشی پشت سر می گذارند.
با توجه به خصوصیات رشد و یاد گیری کودکان،این دوره سنی در کشورهای مختلف به گونه های متفاوتی طبقه بندی شده است که در اینجا به نمونه ای از متداول ترین طبقه بندی اشاره می گردد(مفیدی،1390).

تولد تا 18 ماهگی
کودکان شیرخوار

18ماهگی تا 3 سالگی
کودکان نوپا

3سالگی تا 4سالگی
کودکان نوباوه

4سالگی تا 6سالگی
کودکان آمادگی

آدامز(1965) معتقد است که تعیین گروه سنی کودکان می تواند به مباحثه در آموزش های پیش دبستانی و دوران کودکی پایان دهد.سه،چهار و پنج سالگی را سنین پیش دبستانی می شناسد(مفیدی،1381)

ظهور مراکز پیش دبستان:
در تاریخ آموزش و پرورش دوران کودکی،کودکستان ها نسبت به مهد کودک ها ریشه های عمیق تری دارند.اگر چه آغاز رشد کودکستان ها در اروپا ثمره ی تفکر و نوشته های کمینیوس،پستالوزی و هربارت می باشد ولی در حقیقت این فردریک فروبل آلمانی بود که اولین کودکستان را در سال 1837 در آلمان بنا نهاد و از همان زمان نام کودکستان «باغ کودکان» معمول گشت.
کارها و عقاید فروبل،زمینه ساز کوشش های مربیان دیگر و تاسیس کودکستان ها در سایر کشورها گردید(مفیدی1372،ص34)
ایتارد با تاکید بر آموزش از طریق تحریک حسی ،شالوده آموزش وپرورش کودکان عقب مانده ذهنی را بویژه در برنامه های پیش دبستان استحکام بخشید.مونته سوری نیز به عنوان یک پزشک درسال 1897به مساله عقب ماندگی ذهنی توجه نمود.وی با مطالعه ی آثار پیشینیان اظهار می دارد که باید عقب ماندگان ذهنی رابیشتر به عنوان یک پدیده پرورشی در نظرگرفت(منبع پیشین).

اهداف آموزش وپرورش دردوره پیش از دبستان:
شناخت حواس وپرورش مهارت استفاده ازآن.
پرورش مهارت های زبان.
توسعه تواناییهای جسمانی.
توجه به محافظت اندامها(بهداشتی،ایمنی،تغذیه ای).
شناخت محیط زیست وتوجه به حفظ آن.
درک مفاهیم اساسی علوم وریاضی.
توسعهتواناییهایذهنی(مشاهده،قدرتتمرکز،طبقهبندی،استدلال،حل مساله،خلاقیت،پرسش گری و…..). شناخت فرهنگ ومساله های میهنی ومذهبی.
پرورش ذوق هنری ودرک زیبایی ها.
شناخت مقررات وقوانین اجتماعی وتوسعه روابط اجتماعی.
پرورش مهارت های زندگی (توانایی تصمیم گیری،توانایی خودآگاهی ، توانایی ایجاد روابط بین فردی و…..)(دفتر برنامه ریزی وتالیف کتب درسی،1381).

توجه به رشد کودک در دوره پیش از دبستان :
کودک در سال های قبل از دبستان، مرحله پر جوش و خروش شخصیت خود را طی می کند و به بازی که طبیعی ترین شیوه نمایش احساسات و تمایلات است گرایش بیشتری نشان می دهد.
روانشناسان به ما هشدار می دهند که نخستین سال های زندگی کودک مهم ترین دوره آموزشی به شمار می روند. در صورتی که امکانات صحیح در دسترس آنان قرار گیرد شخصیت و یادگیری و هوش ، بسط و گسترش قابل ملاحظه ای می یابد. عواملی که چگونگی رشد را تحت تاثیر قرار می دهند بی شمارند و با همدیگر ارتباط متقابل دارند

دیدگاهتان را بنویسید