بهبود امکان¬سنجی شیوه¬نامه¬ای بر پایه امکان¬سنجی ریاضی- منطقی- قسمت ۶

بهبود امکان¬سنجی شیوه¬نامه¬ای بر پایه امکان¬سنجی ریاضی- منطقی- قسمت ۶

آوریل 8, 2021 0 By مدیر سایت

  • نیاز بازار به محصول یا خدمات مورد نظر چقدر خواهد بود؟

 

  • سهم بازار برای محصول یا خدمات طرح مورد نظر چقدر خواهد بود؟
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

پاسخ به دو پرسش بالا به مطالعه بازار و به کارگیری روش­های پیش ­بینی نیاز دارد. داده ­های مورد نیاز این دو مقوله عبارتند از:

 

 

    1. روند مصرف گذشته و سطح مصرف فعلی

 

    1. وضعیت عرضه در گذشته و حال

 

    1. امکانات و محدودیتهای تولید

 

    1. وضعیت واردات و صادرات

 

    1. وضعیت رقابت

 

    1. ساختار هزینه

 

    1. ثبات تقاضا

 

    1. رفتار مصرف ­کننده، مقاصد، انگیزش­ها، وضعیت، ترجیحات و نیازهای او

 

    1. کانال­های توزیع و سیاستهای بازاریابی موجود

 

  1. تنگناهای قانونی، فنی و اداری.

 

۱٫۲٫۲٫ ارزیابی فنی

 

در هنگام بررسی و تنظیم یک طرح، ارزیابی فنی و مطالعه جنبه­ های مهندسی آن بایستی صورت پذیرد. بررسی­های فنی مشخص می­ کند که آیا پیش نیازهای لازم برای انجام موفق طرح، در مد نظر قرار گرفته و آیا انتخاب­های منطقی و مناسب در مورد مکان، مقیاس، فرایند و غیره انجام شده است یا خیر]۷[.
مهمترین پرسش­هایی که در ارزیابی فنی طرح مطرح می­گردد به صورت زیر است:

 

 

    1. آیا مطالعات و آزمون­های مقدماتی انجام یا پیش ­بینی شده است؟

 

    1. آیا در دسترس بودن مواد خام، انرژی و سایر ورودی­ ها تضمین شده است؟

 

    1. آیا ظرفیت و محل اجرای طرح مناسب انتخاب گردیده است؟

 

    1. آیا روش تولید درست انتخاب شده است؟

 

    1. آیا ماشین­آلات و تجهیزات،مناسب انتخاب شده است؟

 

    1. آیا تجهیزات و طرح­های تکمیلی پیش ­بینی شده است؟

 

    1. آیا برای تصفیه خروجی­های فرایند پیش­بینی­های لازم شده است؟

 

    1. آیا برنامه زمانی اجرای طرح واقع­بینانه در نظر گرفته شده است؟

 

  1. آیا تکنولوژی پیش ­بینی شده از نقطه نظر شرکت مناسب می­باشد؟

 

۱٫۲٫۳٫ ارزیابی مالی

 

ارزیابی مالی، مشخص می­­کند که آیا برای طرح پیشنهاد شده می­توان منابع مالی لازم تامین کرد؟ آیا این طرح بازده مورد انتظار صاحبان سرمایه را خواهد داشت؟
جنبه­ های مورد بررسی و ارزیابی مالی طرح عبارتند از:

 

 

    1. میزان سرمایه و هزینه طرح

 

    1. تامین مالی

 

    1. هزینه سرمایه

 

    1. میزان سودآوری

 

    1. نقطه سربه سر

 

    1. جریان نقدی

 

    1. ارزش دار بودن چنین سرمایه ­گذاری

 

  1. جریان­ها و وضعیت مالی.

 

۱٫۲٫۴٫ ارزیابی اقتصادی

عکس مرتبط با اقتصاد
 

ارزیابی اقتصادی، به تجزیه و تحلیل هزینه و سود طرح می ­پردازد. در این بررسی، بیشتر به هزینه و سودآوری توجه می­ شود. پرسش­هایی که در این زمینه می ­تواند مطرح گردد عبارتند از:

 

 

    1. هزینه و سود مستقیم طرح وقتی که بر مبنای قیمت­های سایه­ای محاسبه می­گردد چقدر است؟

 

    1. اثرهای طرح روی توزیع درآمد در جامعه چگونه است؟

 

    1. اثرهای طرح روی میزان صرفه­جویی و سرمایه ­گذاری در جامعه چگونه است؟

 

  1. طرح چه سهمی در خودبسندگی، اشتغال و نظم اجتماعی جامعه دارد؟
  2.  تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

طی یک مطالعه موردی که بر روی ۸۷ گزارش امکان­سنجی از پروژه­ های مختلف صورت گرفت، شاخص اقتصادی از بیشترین اهمیت نسبت به شاخص ­های دیگر(اجتماعی، محیطی) برخوردار بود]۹[.

 

۱٫۳٫ هدف از اجرای پروژه و ضرورت انجام آن

 

 

ملاحظات اجرایی پروژه

 

 

 

    • اقتصادی

 

    • اجتماعی و فرهنگی

 

  • سیاسی

 

مکان­ یابی پروژه

 

 

 

    1. فاصله مکان اجرای طرح تا منابع تهیه مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصول و مزایا و مشکلات منطقه از نظر دسترسی طرح به مواد اولیه

 

    1. فاصله مکان اجرای پروژه تا بازارهای مصرف نهایی و فروش و مزایا و معایب آن در تحقق ایجاد بازار مطلوب

 

    1. فاصله مکان اجرای طرح تا توزیع کنندگان محصول نهایی

 

    1. توچه به هزینه­ های انبارداری، بیمه مواد اولیه یا محصول نهایی با توجه به مکان اجرای پروژه و همچنین دسترسی به سایر عوامل تولید مثل نیروی کار متخصص و ماهر.

 

    1. بررسی امکانات زیربنایی موجود در منطقه نظیر فاضلاب، راه­های جاده­ای، ریلی و نزدیکی به فرودگاه­ها یا بنادر.

 

    1. لحاظ هزینه­ های تاسیساتی نظیر آب، برق و تلفن در انتخاب محل

 

  1. توجه به سایر ملاحظات اقتصادی در انتخاب مکان اجرای پروژه نظیر پیش بینی بازار مصرف و فروش.

 

۱٫۳٫۲٫ معرفی دانش پروژه

 

 

 

    • اگر هدف از تولید محصول دسترسی، بازارهای جهانی است، دانش فنی انتخاب شده باید در راستای محصولاتی باشد که امکان رقابت در عرصه جهانی را فراهم نماید (هم از بعد قیمت تمام شده هم از بعد کیفیت)

 

    • چنانچه هدف از اجرای طرح، دسترسی به بازارهای محلی است، تناسب دانش فنی با وضعیت بازار از جمله الگوی مصرف و سطح درآمد ملی باید مورد توجه قرار گیرد.

 

    • انتخاب نوع تکنولوژی باید با ظرفیت تولید متناسب باشد و از این لحاظ نوع تکنولوژی انتخاب شده باید اندازه ی بنگاه را چنان تعیین کند که کل طرح واجد صرفه­های اقتصادی ناشی از مقیاس باشد.

 

    • ضمن توصیف اجمالی از بنگاه­های رقیب، باید مزیت یا برتری رقابتی تکنولوژی انتخاب شده در مقایسه با تکنولوژی رقبا برشمرده شود.

 

  • در مجموع دانش فنی انتخاب شده باید با اهداف طرح به ویژه از نظر حوزه جغرافیایی بازار و اندازه­ بنگاه تناسب کافی داشته باشد.