چیجوری یه سایت حرفه ای طراحی کنیم؟ مطمئنا این سوال واسه خیلی از شما کاربران پیش اومده. ما در این مطلب به صورت کامل به شما اصول و گامای داشتن بک سایت موثر رو توضیح میدیم پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشین.

امروزه پیشرفت در مورد فناوری اطلاعات و افزایش رو به رشد استفاده مردم از تلفنای همراه، تبلت و یا در کل لوازم الکترونیکی ، باعث افزایش سطح آگاهی مردم در موردای جور واجور گشته و به طبع اون انتخابا منطقی تر شده و مردم با مقایسه مورد دلخواه خود بین صدا شرکت فعال در آخر مبادرت به عملی کردن تصمیم خود می گیرن.

همونطور هم که امروزه تماشاگر اون هستیم روز به روز بر تعداد فعالان اینترنتی اضافه می شه و مطئنا تا چند سال دیگه تماشاگر رشد صعودی در این مورد هستیم.

در سالای گذشته صاحبان مشاغل واسه معرفی خدمات و جنسای خود از بروشورها، تراکتا و … استفاده می کردن درسته این راه های تبلیغاتی امروزه هم استفاده میشن اما با گذشت زمان تماشاگر رنگ باختن روش سنتی در مورد تبلیغات هستیم طوریکه موارد نامبرده جای خود رو به شبکه های اجتماعی و در ابعادی وسیع تر به وب سایتا دادن.

جضور در شبکه های اجتماعی واسه کار و کاسبی بسیا موثره اما پایدار نیس چون ممکنه سیاستای طراجان اونا و یا سیاستای اجتماعی دولت (در مورد فیلترینگ) عوض شه به خاطر همین داشتن یه سایت موفق و حرفه ای به عنوان منبع خیلی با اهمیته.

پس واسه موندن در این میدون و داشتن جایگاهی در آینده باید در مورد زمینه کاری خود خوب فکر و برنامه ریزی کنیم. و باید بدونیم چیجوری یه سایت حرفه ای داشته باشیم و طراحی کنیم.

برنامه ریزی

واسه این که بتونیم به این سوال کلی جواب بدیم مسئله رو به چند قسمت تقسیم کرده و به توضیح کامل هر کدوم از اونا می پردازیم :

سرفصل محتوا

  • قدم اول: استارت طراحی وب و پروژه مورد نظر رو چیجوری بزنیم ؟
  • قدم دوم: بخش طراحی سایت استاندارد و مناسبه.
  • قدم سوم: اصول طراحی سایت

    • ۱- اهمیت ظاهر خوب
    • ۲- رابطه مناسب
    • ۳- طراحی ریسپانسیو یا عکس العمل گرا
    • ۴-زمان بارگذاری خوب (سرعت مناسب)
    • ۵- انتخاب پالت رنگ هوشمندانه
    • ۶- به طور مؤثر اطلاعات رو مرتب کنین
    • ۷-کیفیت محتوا
    • ۸- ایجاد طرح
    • ۹- قوانینی واسه هدایت ساده
    • ۱۰- نکات پایانی طراحی سایت
  • قدم چهارم: بهینه سازی سایت واسه موتورای جستجو (سئو)
  • سئو

  • کلام آخر

قدم اول: استارت طراحی وب و پروژه مورد نظر رو چیجوری بزنیم ؟

این تعیین هدف سایت شاید به جربزه بشه گفت که مهمترین قدم در مورد طراحی وبه. یادتون نره که شما طراحی سایت می کنین تا نیازای کاربران تو یه فیلد خاص رو بر طرف کنین پس هدف در مرحله اول کاربران هستن نه شما !

بعد از تعیین هدف و مشخص کردن نوع مخاطبان شما باید محتوا و ویژگیایی که سایت شما واسه ارضای این نیازا باید داشته باشه رو بررسی کنین. تلاش کنین از پروژه خود ایراد بگیرین تلاش کنین بیشتر به نقاط ضعف پروژه خود زوم کنین.

به این خاطر که نقاط قوت و مثبت پروژه خود به خود در بالا بردن پروژه و رسیدن به هدف تاثیر خود رو نشون میده و جای نگرانی نداره ! اون چیزی که باید نگران اون باشیم ضعفایی که ممکنه در ایده خود داشته باشیم.

حال باید اندازه بودجه ای که می تونین واسه پروژه خود اختصاص بدین رو مشخص کنین. تحقیق کنین که با این اندازه بودجه می تونین ایده ای که تو ذهن دارین رو عملی کنین؟ تلاش کنین یه دورنمایی از پروژه خود رو تجسم کنین این عامل می تونه دید واقعی تری نسبت به پروژه به شما بده.

در قدم بعدی شما باید یه وقتی که واسه اجرای پروژه نیاز هست رو تخمین بزنین تلاش کنین از کارشناسان این کمک بگیرین منتها هیچ وقت ایده خود رو به صورت کامل بازگو نکنین! یه پروژه ای نزدکی به اون چیزی که تو ذهن دارین پیدا کرده و در مورد اون صحبت کنین !

یادتون نره که اون چیزی که سایت شما رو در آینده مطرح می کنه ایده نویی هستش که تو ذهن دارین. پروژه خود از همه دید بررسی کنین در مورد مجوزهای لازم یا مدارک قانونی لازم واسه اجرای پروژه تحقیق کنین و واسه اونا برنامه بریزین.

فرض کنین شما وب سایتتون رو ستختین چه سوالایی می تونین از کاربران سایتتون سوال کنین ؟ تلاش کنین قبل از عملی کردن پروژه تون تا امکان داره جواب قابل قبولی واسه سوالای ذهنیتان پیدا کنین این در اجرای موفق تر پروژه بسیار به شما کمک انجام میده.

مثلا فرض کنین بنده ایده ای در مورد فروشگاه اینترنتی در مورد یه کالای خاص رو تو ذهن دارم کاری که انجام میدم اینه که مثلا از نفر از ۱۰ نفر از دوستان و آشنایان اینجور سوالاتی می پرسم :

اگه اینجور کالاهایی به صورت اینترنتی به فروش برسن از اونا استقبال می کنی ؟

و دلایل کار رو جویا میشم از پیشنهادات و نظرات و انتقادات اونا تلاش میکنم بیشترین استفاده رو ببرم تا در آخر بتونم پروژه ای که تو ذهن دارم رو با مشکل کمتری به اجرا دربیاورم.

قدم دوم: بخش طراحی سایت استاندارد و مناسبه.

اون چیزی که می تونه ایده ای که تو ذهن دارین رو به صورت کامل به کاربر منتقل کنه یه طراحی خود و برابر با ایده تونه.

امروزه در همه جا تبلیغات بیشماری از طراحی سایت میبینیم از تراکتای چسبونده شده بر کف پیاده روا گرفته تا بیلبوردهای تبلغیاتی در اتوبانها و یا تبلیغات در اپلیکیشنای موبایل و وب سایتای جور واجور. واسه طراحی وب هیچ وقت به این فکر نباشین که پروژه خود رو با کمترین قیمت انجام بدین.

موبایل

یادتون نره هر چیزی بهای خود رو داره که باید اونو پرداخت. این بدین معنا نیس که بالاترین قیمت پیشنهاد حتما بهترین گزینه س. تلاش کنین گروهی مجرب و حرفه ای واسه پروژه خود پیدا کنین.

قیمت

در قدم اول پروژه خود رو کامل توضیح ندین همونطور که عرض کردم در مورد یه سایت مشابه با پروژه ای که تو ذهن دارین حدود قیمتی از پروژه اتون رو بدست بیارین بعد از اینکه به طور کامل از توانایی اجرای پروژه از گروه مورد نظرتون مطمئن شدید پروژه خود رو توضیح بدین.

اگه خودتون ایده ای در مورد طراحی سایت تون دارین پیشنهاد میکنم این کارا رو انجام بدین.

۱) در اول یه طرح کلی از اون چیزی که می خواین در صفحه اصلی سایتتون وجود داشته باشه رو روی کاغذ رسم کنین.

محل قرار گرفتن لوگو، فیلد جستجو، محتوا، شبکه های اجتماعی، و … رو مشخص کنین. با یه تیم فنی در این مورد مشورت کنین چون که تجربه در این مورد حرف اول رو می زنه شاید یه تغییر کوچیک در گرافیک سایتتون تاثیر بسیار زیادی در جذابیت سایتتون داشته باشه.

به رنگ بندی سایت خیلی توجه کنین این یه عامل بسیار مهم واسه ایجاد جذابیت و در آخر نگه داشتن کاربران در سایت شماس. در بحثای آینده در مورد روانشناسی رنگ می نویسم پیشنهاد می کنم خوندن این مطالب رو از دست ندین.

روانشناسی

۲) طرح کلی پروژه رو دوباره بررسی کنین و اشکالات احتمالی موجود رو رفع کنین. مهم اینه که طراحی سایت شما ساختار و چارچوب کلی استاندارد و صحیحی داشته باشه در مورد جزئیات ظاهری زیاد وسواس به خرج ندین مطمئن باشین در آینده چندین بار تغییرات اساسی در استایل سایتتون اعمال می کنین.

۳) در قدم سوم تلاش کنین با در نظر گرفتن طرح و رنگی که انتخاب کردین با یه نرم افزار گرافیکی مثل فتوشاپ وب سایتتون رو به تصویر در بیارین یا اگه توانایی انجام این کار رو ندارین از یه گرافیست واسه انجام این کار بهره بگیرین.

۴) بعد از اطمینان از طرح گرافیکی می تونین استارت طراجی سایت خود رو بزنین و پروژه خود رو واسه اجرا به کارشناسان این واگذار کنین. در زیر اون چیزی که باید انجام بدین رو به صورت خلاصه نشون دادیم:

قدم سوم: اصول طراحی سایت

کلا یه طراحی اصولی و استاندارد باید شامل چندین آیتم باشه که اونا رو میگیم:

۱- اهمیت ظاهر خوب

هیچکی انتظار نداره که شما طراحی زیادتر از اندازه عالی داشته باشین، اما شما بازم نیاز به بعضی استانداردهای با کیفیت و عکس العمل گرا دارین. اگه کاربران به چیزایی برسن که کمتر از انتظاراتشانه، اونا این موضوع رو خیلی جدی می گیرن و طولی نمی کشه که شما به عنوان یه اپراتور غیرحرفه ای، بدون در نظر گرفتن اینکه چقدر کار می کنین، هدف قرار می گیرین.

از طرف دیگه، با یه طراحی هوشمندانه، شما قابل اعتماد به نظر می رسید و ارتباطی باثبات و حرفه ای برقرار می کنین.

یه طرح بندی مناسب رو باید واسه صفحات در نظر گرفت یعنی چینش آیتمای موجود در صفحه باید به شکلی باشه که کاربر خیلی راحت به همه امکانات موجود در سایت دسترسی داشته باشه.

علاوه بر این، انجام طراحی خوب کار سختی نیس. مثلا شما می تونین فونتای خوب رایگانی رو دریافت کنین؛ فقط باید طراحی رو پیدا کنین که خوب چیزی رو که شما می خواین رو درک کنه و بر مهارتای کاری خود تسلط داشته باشه.

۲- رابطه مناسب

رابطه زیربنای تموم پروژه های عجیب طراحیه، چون بدون اون ممکنه اهداف شما یا اهداف مشتری برآورده نشه. اون چیزی که ما تو ذهن داریم ارتباطی باز و ثابت در بین راه اندازی پروژه یا وقتی که اونو به پایان می رسانیده.

مشتریان بیشتر با ایده های مشخصی سمت شما میان، اما اگه اونا در طراحی وب خلاق و باتجربه نباشن، ممکنه سخت باشه که خیالات شون رو در عمل پیاده کنیم.

ایده

در این نقطه خیلی از همکاریا قدم اشتباهی رو برمی دارن، به خاطر همین ما به طراحان پیشنهاد می کنیم از یه طرح کوتاه خلاقانه استفاده کنن. شما می تونین خودتون یه مورد رو ایجاد کرده و اونو بین مشتریان پخش کنین تا چیزی که رو که نیاز دارین رو به اونا توضیح بدین.

واسه انجام این کار، شما باید یه نظرسنجی رایگان با سوال و جوابای عادی رو سازمان دهی کنین و از مشتریان بخواین که اونا رو پر کرده و اونو باز گردونن و تموم اطلاعاتی که نیاز دارین رو در اختیارتون بذارن.

۳- طراحی ریسپانسیو یا عکس العمل گرا

با نفوذ بسیار زیاد تلفنای هوشمند طراحی سایت موبایل فرندلی اهمیت روز افزون پیدا کرده طوری که گوگل صحبت از الگوریتم Mobile First Index به میان آورده

۴-زمان بارگذاری خوب (سرعت مناسب)

بارگزاری سریع صفحات هم واسه موتورهای جستجو عامل مهمیه  هم واسه کاربران. اگه کاربر مدت زمان زیادی منتظر بارگزاری صفحات باشه مطمئنا تعداد خیلی از کاربران خود رو از دست میدید.

زمان بارگذاری پیشنهاد شده واسه یه سایت، با یه مودم استاندارد ۵۶K، ۸ ثانیه (یا کمتر) است. همونجوریکه در دو نظرسنجی گذشته Forester و Gartner نشون داده شده، سایت تجارت الکترونیکی حدود ۱٫۳ میلیون دلار به دلیل بارگذاری آهسته افت داشته.

دلار

وقتی که بارگذاری صفحه زمان میبره، مشتریان کارای مهم تری رو واسه انجام دارن تا منتظر بودن. درسته، کار و کاسبی شما به این موضوع بستگی داره.

۵- انتخاب پالت رنگ هوشمندانه

رنگ پس زمینه و متن خود رو با دقت زیادی انتخاب کنین. با یه پس زمینه شلوغ خوندن و درک متن رو واسه کاربران مشکل می کنین.

تم پس زمینه رو متناسب با هر صفحه و محتوایی که خوب سازمان دهی شده بذارین، طوری که رنگا با همدیگه سازش داشته باشن. مطالبی رو در مورد روان شناسی رنگا بخونین تا فهمیده باشین که در کجا و چه وقت از چه رنگی استفاده کنین.

نارنجی، زرد و قرمز روشن رنگای خوشحال و الهام بخشی هستن، در حالی که ارغوانی و آبی حس آرامش و اطمینان رو بوجود میاره.

بزرگ نمایی در رنگای تیره مثل مشکی و قهوه ای ممکنه حالت افسردگی و غم به سایت دهد. قبل از انتخاب پالت، در مورد اثراتی که رنگا بر سایت شما میذاره فکر کنین.

افسردگی

۶- به طور مؤثر اطلاعات رو مرتب کنین

هر سایت موفقی با ترفندهایی می تونه اطلاعات رو واسه مخاطبان مورد نظر خود مرتب و سازمان دهی کنه.

واسه شروع باید کار و سرویسای کار و کاسبی رو جهت جلب توجه مخاطبان معرفی کرده و نتیجه های مهم رو با کاربران به اشتراک بذارین.

موقعیت ایده آل واسه اهداف شرکت/سازمان شما صفحه اصلیه که در اون شما باید به صورت هوشمندانه تکمها و لینکای فراخوان (call-to-action) رو واسه اطلاع رسانی و توجه بازدیدکنندگان معرفی کنین.

تلاش کنین از دکمه های فراخوانی به صورت درست و در مکانای مناسب استفاده کنین این موجب به دسترسی راحت تر کاربران به صفحات مهم و کاربردی وب سایتتون خواهد گردید.

تلاش کنین رابطه مناسبی بین صفحاتتان ایجاد کنین بدین صورت که به کار گیری سایتتون واسه کاربران گیج کننده نباشه اینم از فاکتروهایی مهمیه که می تونین بر زمان موندن کاربران بر وب سایتتات تاثیر بزاره.

شما باید تلاش کنین کاربران به مدت زمان زیادی در صفحات خود نگه دارین هر چقدر در این راه موفق تر باشین سایتتون به صفحات ابتدایی تر موتورهای جستجو کشیده می شه.

تلاش کنین به کاربران اطمینان به کار گیری سایتتون رو بدین اگه سایت خبری دارین با نوشتن اخبار و مقاله های کامل و آموزنده، اگه فروشگاه اینترنتی دارین با ازائه اجناس با کیفیت و قیمت مناسب و … .

رعایت این منتهی به برگشت دوباره کاربران به وب سایتتون خواهد شدو یادتون نره که یکی از فاکتورهای خیلی مهم واسه موتورهای جستجو تعداد بازدید دوباره از وب سایته.

و در سایت راهنما داشته باشین، راهنماها بازدیدکننده رو از آخرین تغییرات آگاه میسازن، در حالی که مدیران می تونن از اونا واسه تصمیم گیریای مبنی بر داده استفاده کنن.

۷-کیفیت محتوا

وقتی در مورد این فکر می کنین که از کدوم نوع محتوا استفاده کنین، چندین مشتری که دوست دارین و نیاز دارین رو انتخاب کنین. واسه انجام این کار باید بدونین که کی با شما سر و کار داره، بعد خودتون رو معرفی کنین.

با مخاطبان خود و افراد باتجربه در فروش آنلاین رابطه برقرار کنین و بفهمین که مشتریان چه چیزایی رو دنبال می کنن. تلاش کنین چگونگی اراده کردن واسه خرید رو به اونا توضیح بدین، و ابزاری که اونا نیاز دارن رو در اختیارشون بذارین.

اراده کردن

صفحه اصلی جاییه که شما باید اطلاعات روشن و روشنی در مورد اینکه شما کی هستین و چه کاری انجام می دین رو ارائه بدین، مثل چیزی که شما رو از رقبای تون متفاوت می سازه.

در حالت ایده آل، نباید چیزی بیشتر از یه نگاه خلاصه به بازدیدکننده بدین تا اون بتونه همه چیز رو درک کنه و ایده ای از فایده هایی که شما می تونین ارائه بدین رو به دست آورد.

هر چی رو که می نویسید، مطمئن شید مشتری محوره. تلاش کنین تامین کننده نیازمندیا، حلال مشکلات، تحلیل گر مسائل و یه شریک قابل اطمینان باشین. مشتریان به نقش شما در شرکت اهمیت نمی دن، همه اونا به این موضوع اهمیت میدن که شما چیزی که رو که اونا نیاز دارن رو ارائه می دین.

مشکلات

در کل، دلایلی رو ارائه بدین که مشتری رو به شما نزدیک کنه، مثلا به اونا اطلاعات اجناس، یا آموزشا و نکات عملیاتی خاص رو ارائه بدین.

محتوا رو به صورت رایگان ارائه بدین یا بخشای تبلیغاتی رو جفت و جور کنین و مطمئن شید که تموم فایلای PDF به صفحات وب تبدیل شدن طوری که بازدیدکنندگان می تونن به روش هایی درست اونا رو دانلود کنن.

یکی دیگه از ترفندهای عجیب اینه که محتوای چندرسانه ای رو ضمیمه کنین، چون اکثرا بهتر می دونن که مطلبی که دنبال اون هستن رو ببینن تا درباره اون بخونن.

۸- ایجاد طرح

در طراحی وب کافی نیس که فقط بر عناوین تمرکز کنین. درعوض باید یه طرح دقیق از کارایی که با مشتریان خود به اشتراک می ذارین، و درک خوبی از عناوین داشته باشین. چیجوری محتوا رو تولید می کنین؟

عکسا رو از کجا می گیرین؟ چه وقتی باید اولین فریم شما آماده باشه؟ چیجوری باید در مرحله اول اونو آماده کنین؟

هر چی کمتر در مورد این مسائل بدونین، پروژه شما بیشتر دچار بی نظمی می شه و این موضوع ایه که باعث می شه توجه بیشتری به هر بخش از روند داشته باشین و واسه اتفاقات غافلگیرکننده که ممکنه کار شما رو به تاخیر بندازه آماده باشین.

همونجوریکه پیشنهاد شد، شما باید همیشه با یه دید خلاقانه به مسائل بپردازید که نه فقط اطلاعات مهمی رو به خوانندگان عرضه می کنه، بلکه با روشی حرفه ای انتظارات شما رو روی کاغذ قرار میده. واقعا شما می تونین، دستورات کوتاه خلاقانه ای از بخش جدانشدنی قرارداده های پروژه خود بسازین.

این موضوع فقط وقتی خوبه که شامل عناصر زیر باشه:

-اهداف برنامه/سایت

-اهداف و رقابتای برنامه/سایت

-اندازه موفقیت مورد انتظار برنامه/سایت

-نبود توانایی برنامه/سایت

۹- قوانینی واسه هدایت ساده

کار و کاسبی چیزی پیچیده س، مخصوصا در مورد آدمایی که خط تولید بزرگی از اجناس و سرویسا دارن و گزینه های زیادی رو ارائه میدن. این شرکتا هم اینکه مشتریان مختلفی رو هدف قرار میدن، در صنایع جور واجور کار می کنن و محتوا رو در مکانای جور واجور گسترش میدن.

واسه موفقیت آنلاین، اینجور کسب و کارایی باید مشتریان خود رو با تاثیرگذاری بیشتری در جهت خرید هدایت کنن.

اصطلاح طراحی وب تفسیر شده به این معنیه که سایت با الگوهای هدایتی ساده و روشن همراه باشه و اطلاعات حیاتی رو طوری ارائه دهد که کاربران اونو بدون این دست اون دست کردن درک کنن. اگه اونا از دست برن، شمام از دست می رید.

نکته باحال اینه که کاتالوگ دقیقی از سرویسای خود بسازین و از کاربران بخواین که اونو دانلود کنن. دکمه های دانلود باید در مکانای قابل رویتی قرار گیرند و در هر صفحه سایت به صورت ایده آل نشون داده شن.

شما حتی می تونین یه سایت جداگونه واسه اون بسازین تا کاربران بتونن بدون دسترسی به سایت اولیه شما اونو پیدا کنن.

۱۰- نکات پایانی طراحی سایت

اگه تازه کارین و می خواین سایت خود رو راه اندازی کنین تلاش کنین از یه سیستم جستجوی ساده و کاربردی در طراحی سایت خود استفاده کنین این منتهی به افزایش جذابیت سایت شما و دسترسی راحتتر کاربران سایتتون به مطالب موجود خواهد گردید.

یه سیستم کامنتینگ و درج نظرات رو واسه طراحی سایت خود در نظر بگیرین اگه سایت فروشگاهی ندارین پیشنهاد میکنیم ثبت نام در سایت رو اختیاری کنین چون کاربران زیادی معمولا حوصله ثبت نام کردن در سایت واسه ثبت نظر خود رو ندارن هم اینکه تلاش کنین مطالبتان رو به آسونترین شکل ممکن به کاربران بگید و از بیان جملات سنگین به کاربران دوری کنین.

قدم چهارم: بهینه سازی سایت واسه موتورای جستجو (سئو)

هر چقدر هم که شما کامل ترین و حرفه ای ترین طراحی سایت رو داشته باشین وقتی موثره که دیده شه. اصول سئو بدین منظور پایه گذاری شده و تقریبا اهمیتی برابر با طراحی سایت داره.

کلمه سئو seo مخفف Search Engine Optimization (بهینه سازی سایت واسه موتورهای جست وجو) هستش. سئو شامل همه کارائیه که باعث بهینه شدن وب سایتا واسه موتورهای جست وجوگر می شه و آدمایی که به دنبال محصول یا خدمات شما از راه موتورهای جستجو مانند بینگ و یاهو و گوگل هستن سریع تر شما رو پیدا کنن.

بهینه سازی سایت شامل پیشرفت و ویرایش مطالب موجود در خود سایت و HTML و برنامه نویسی و هم اینکه رابطه بین کلمات کلیدی و حذف مشکلات مربوط به فعالیتهای نمایه سازی در موتور جستجو و گسترش یه سایت واسه افزایش تعداد لینک دهنده یا لینکای ورودی، و دیگه تاکتیکای جستجوگرهاس.

کلام آخر

هر چی سایت شما حرفه ای تر و موفق تر باشه، بیشتر شما رو همراهی می کنه و دسترسی شما رو بیشتر گسترش میده. یه سایت خوب بهتره که سنتی باشه که بتونه در برابر تست زمان مقاومت کنه و شما مجبور نیستین تموم زمانا رو بروزرسانی کنین.

در حالت ایده آل، سایت بزرگ شما بیشتر از ۵ سال کار می کنه و هر زمان که بخواین اطلاعاتی رو به اون اضافه کنین خیلی راحت بروزرسانی می شه. اینجور وب سایتایی با به کار گیری آخرین فوت وفنای برنامه نویسی ساخته شده و به وسیله طراحان خلاق با درک درستی از انتخابات مخاطبان گسترده درست می شن.

در آخر خلاصه مطالب رو در اینفوگرافیک زیر ببینین:

Categories:متفرقه