عادات بد bad-habit

تا به حال همکاری رو دیده اید که همیشه رفتار غیرحرفه ای از خود نشون داده و می پرسد که واسه حفظ سِمتش در سازمان چه باید بکنه؟

الان دارین همین فکر رو درباره خودتون می کنین و متعجبید که به چه دلیل نمی تونید در میان بقیه ممتاز باشین، با این که تحصیلات مناسب و تجربیات خوبی دارین؟

هرچند عوامل در رابطه دیگری هم می تونه وجود داشته باشه که ارتقا شغلی تون رو به تاخیر می اندازند اما شاید رفتارای خاصی از خود نشون می بدید که مانع رشد حرفه ای شما می شه. این پنج مورد، عادات غیرحرفه ای هستن که می تونن جلوی موفقیت شما رو بگیرن:

  1. چشمون سرگردان

شما این عادت رو خوب می شناسید؛ و واسه تون همیشگی شده تا جایی که با احتمال خیلی کم خودتون نسبت به اون آگاهید. وقتی با کسی که داره حرف می زند مخالفید، این غریزه شما به کار می افتد و فکر می کنین خیلی راحت با عکس العمل نشون دادن بوسیله چشم های تون زیرکانه تر جلوه می کنین، ولی نسبت به این رفتارتون خیال تون راحت نباشه چون این احتمال هست که رئیس شما متوجه رفتارتون شه. شاید مستقیما به شما نگه، اما این علائم قطع تماس و رابطه، از چشم اون دور نخواد موند و باعث می شه تا اندازه خیلی از پیشرفت حرفه ای و طی مراتب عقب بمونین. اگه از تصمیم یا روند خاصی خسته و کلافه شده اید، همیشه ساده ترین راه اینه که این موضوع رو با مافوق تون درمیون بذارین یا با هرکسی که مستقیما به این موضوع مربوط شده و درست و قاطعانه رسیدگی می کنه.

  1. “همینه که هست”

این جمله شاید مثلا در اوقات استراحت و تفریح با همکاران و دوستان در محل کار عادی باشه اما آخرین چیزی که یه کارفرما می خواهد از یه کارمند معتقد و مسئول بشنوه اینه:” شما می دونین که به چه دلیل اینجور شده”، یا ” این دقیقا چگونگی درست و اصولی اموره”. اینجور جملاتی نشون میدن که شما ایده های منفی و نقض نشدنی درباره سازمان پیدا کرده اید. اگه با تصمیمی مواجه می شید که واسه تون دردسرسازه، کمی تحقیق و بررسی کنین و درزمان مناسبی درباره اش با مافوق تون گفتگویی داشته باشین و مطمئن شید راه حل هایی واسه رفع این مشکل پیدا می کنین.

  1. “به نظر من”

البته، ایده و نظر داشتن عالیه- حتی تحریک کننده هم هست، و این که اون رو در زمان مناسبی که مورد پسند باشه با رئیس تون مطرح کنین. بااین وجود، استفاده همیشه ازاین جمله هرزمان که دارین نقطه نظرتون رو با گروهی به اشتراک می گذارید، هم نشون دهنده اینه که شما موضع دفاعی گرفته اید و هم این که قادر نیستین عضوی از این تیم باشین، یا علامت اینه که شما نامطمئن هستین و هنوز واسه رشد و پیشرفت آماده نیستین. به هرصورت، بهتره عقیده تون رو ساده بگید.

  1. سندرم”شما بچه ها”

واسه اینکه به خودتون برچسب یه ناشناس و کسی که به گروه تعلقی نداره رو بزنین راهی سریع تر از اشاره به گروه با لفظ “شما بچه ها” وجود نداره، و این گونه شما رو به عنوان عضوی از گروه نخوان قبول کرد. حتی اگه عرف هایی هست که با اون ها مخالفید یا احساس می کنین به اصلاح نیاز داره، بهترین روش واسه ایجاد تغییر، اینه که اول مالک جایگاه تون در تیم شید تا بتونین باهم واسه تغییر امور کار کنین.

  1. “&*#[email protected]!”

عقل سلیم تعجب می کنه اگه ببینه کسائی هستن که خودشون رو حرفه ای می دانند و هم اینکه عقیده دارن به کار گیری فحش و توهین و بد و بیرا درحیطه شغلی، قبول کردنیه. مهم نیس که محل کار چقدر غیرمعمول یا عادی باشه، شنیدن ردیفی از کلمات بیریخت و توهین آمیز تو یه اداره، پایانی ترین علامت رفتار غیرحرفه ای می باشه. با اینحال که کمسیون ارتباطات فدرال آمریکا حالا کلمات فحش آمیز خاصی رو در تلویزیون مجاز می دونه، اما بازم تو یه محیط حرفه ای پذیرفته نیس. یادتون باشه که این کلمات منفی نیستن که ذهن و افکار شما رو بیان می کنن بلکه تقصیر و چگونگی بیان شماس که این کار رو انجام می دهد.

با بالا رفتن سطح تحصیلات و کسب درجات بیشتر، بازار کار به رقابتی بودنش ادامه میده، پس حواستون باشه که از این رفتارای غیرحرفه ای دوری کنین تا فرصت پیشرفت تون رو بیشتر کنین.

هدف از زندگی چیه و واسه چه هدفی باید زندگی کنین؟

چیجوری ترس از نا امید کردن بقیه رو از بین ببریم؟

Categories:متفرقه
Published on :Posted on

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *