الان با گذشت ۲ سال از ابلاغ این آیین نامه و امروز و فردا کردنای مسئولان، اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در گفت وگو با خبرنگار فارس، خبر از رونمایی پلاک این خودروها در ماه جاری میده.

خودروای تاریخی در آیین نامه مصوب دولت، این جور معرفی شدن: خودروهای تاریخی به خودروهایی میگن که ضمن حفظ اصالت از سلامت فنی کامل بهره مند باشن و شکلای جور واجور خودروای تاریخی شامل خودروهای نفیسی هستن که بیشتر از ۵۰ سال از تولید اون گذشته باشه و یا خودروهای قدیمی که بیشتر از ۲۵ سال از تولید اون گذشته باشه و از دید طراحی و مهندسی ساخت و یا کاربردی عالی باشن و هم اینکه خودروایی که دارای بعد فرهنگی باشن، شامل این آیین نامه می شن.

براساس این آیین نامه کارگروهی با حضور نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حفاظت محیط زیست، تربیت بدنی، نیروی انتظامی، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و وزارت صنایع و معادن به خاطر شناسایی مصادیق خودروهای تاریخی و در پیش گرفتن تصمیمات هماهنگ واسه حفاظت از اونا تشکیل و دبیرخانه اون در کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مستقر شد.

از جمله وظایف این کارگروه هم شناسایی، تشخیص، دسته بندی و معرفی خودروای تاریخی به مراکز در رابطه واسه حفظ اونا با رعایت حفظ سرمایه مجموعه داران، جفت و جور لیست و معرفی خودروهای تاریخی واسه ارسال شناسنامه و پلاک از راه نیروی انتظامی و ابلاغ اون از راه سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی گردشگری، تعیین مقدار کیلومتر تردد هرساله و ثبت در شناسنامه تاریخی خودرو و تدوین دستور العملای اجرایی لازم و ارائه اون به مراجع ذی ربط قانونیه.

از طرف دیگه نیروی انتظامی هم در این آیین نامه دولتی، موظف شده تا واسه خودروای تاریخی شناسنامه تاریخی و پلاک خاصی رو طراحی و مجوز تردد اونا رو صادر کنه.

پایان کابوس اسقاط

هر چند ۲ سال از زمان ابلاغ آیین نامه مراقبت از خودروهای تاریخی میگذره اما کابوس اسقاط تا وقتی که شماره گذاری این خودروها واسه تردد آزاد، انجام نشه، بازم واسه دارندگان اونا هست.

خودروهای نفیس و تاریخی الان به دلیل اینکه مجوز تردد در خیابونا رو ندارن تبدیل به خودروهایی نمایشگاهی شدن که نگهداری از اونا هم واسه دارندگانشان درد سرسازه.

براساس آمارها حدود ۵ هزار خودروی تاریخی در کشور هست اما خودروهای نفیسی که سلامت فنی دارن و بخشی از تاریخ رو بر دوش میکشن باید مجوز عبور در خیابونای شهرها رو داشته باشن و کاربریای مختلفی رو واسه اون تعریف کرد.

تبدیل خودروهای تاریخی به تاکسی گردشگران خارجی

یکی از کاربرده های پلاک گذاری خودروهای تاریخی، به کار گیری اونا واسه تردد گردشگرانه. منوچهر جهانیان، معاون گردشگری کشور از توافق با راهور ناجا واسه تبدیل اتومبیلای سنتی و تاریخی به تاکسی گردشگران با ارسال پلاکای خاص میگه.

ایشون ادامه میده که طرح ما اینه که از اتومبیلای سنتی و تاریخی با نظرات فنی راهور ناجا به عنوان تاکسی گردشگران خارجی استفاده شه.

به گفته معاون گردشگری کشور این خودروا با پلاک خاصی که روی اونا نصب می شه خیلی راحت می تونن در محدوده طرح ترافیک و خط خاص هم تردد داشته باشن.

جهانیان با بیان اینکه این خودروا باید موتور استاندارد یورو ۴ و ایربگ و ترمز ABS  داشته باشن، میگه: در قدم اول این تاکسیای خاص در استانای پرگردشگر استفاده می شن.

استارت پلاک گذاری خودروهای تاریخی از این ماه

در حالی که مدتهاس نمونه پلاک خودروهای تاریخی آماده شده اما به گفته مجید ابوالفتحی، مدیر عامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، شروع شماره گذاری این خودروها نیازمند هماهنگی با پلیس راهور ناجا بوده.

سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهور ناجا درباره زمان قطعی رونمایی از پلاک خودروهای تاریخی به خبرنگار فارس میگه: پلاک گذاری خودروهای تاریخی، فقط بحث آماده شدن پلاک نیس، باید دستورالعملا و نرم افزارها هم آماده می شد، یعنی کلا یه فرآیندی باید طی می شد تا اگه خودروی تاریخی وارد خیابون می شه پلیس و دوربینا بتونن کارکرد اونو کنترل کنن.

Categories:متفرقه
Published on :Posted on

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *