پروتئین وی را چگونه و چه زمانی مصرف کنیم؟

پروتئین وی را چگونه و چه زمانی مصرف کنیم؟

سپتامبر 20, 2019 0 By edame

whey protein

واسه بدنسازی بهتر به کار گیری مکملای پروتئینی لازمه و پروتئین ایشون هم یکی از اوناس.

به گزارش آلامتو و به نقل فیتامین؛ در مورد مصرف پروتئین ایشون، بهتره واسه یافته های بهتر، اون رو در زمان مناسب استفاده کنین.

اگه فرد با انگیزه ای که به تازه گی ورزش وزنه برداری رو شروع کرده به دنبال یه مکمل پروتئینیه، زمان به کار گیری این مکمل واسه آخر بهره وری بسیار سر در گم کننده س.

بذارین از خودم مثال بزنم.

وقتی که اولین بار ورزش وزنه برداری رو شروع کردم، سال ۱۹۸۶، اولین مکمل پروتئینی ای که مصرف کردم Beverly International بود. حتما این پروتئین ایشون نبود بلکه نوع ضعیفی از پروتئین سویا که با پروتئین شیر مخلوط شده بود.

اولین کسی هستم که میگه این پودرهای پروتئینی مانند سیمان با هم ترکیب شده بودن و کمی مزه بهتری داشتن.

با این وجود نمی دونستم چه وقتی این مکمل پروتئینی رو مصرف کنم. از پایه این پودر پروتئینی رو هر دو روز یه بار مصرف می کردم. این روش مصرف به طور کامل دور ریختن پول بدون هیچ فایده ای بود. اول از همه، پروتئینی که دریافت می کردم مخالف بود یعنی اصلا منتهی به عضله سازی نمی شه.

دوم، هر دو روز یه بار اصلا نمی تونست پروتئین دریافتی رو تحت تاثیر بذاره.

اون روزا وسایل اطلاعاتی خیلی قوی نبودن، نه یاهو یا سایت نه کانال…

پودر پروتئین یه مکمل فوق العاده س چون شامل خواص عضله ساز زیادیه که یه ویژگی داره که بقیه منابع پروتئینی ندارن. و اون اندازه هضم اون هستش. مثلا پروتئین ایشون منزوی (خالص ترین فرم پروتئین ایشون)، یکی از منابع پروتئینیه که سریعترین کارکرد رو داره. وقتی که هضم شد این پروتئین خیلی سریع در سیستم قرار میگیره. این پروتئین سریعترین کارکرد رو داره. پروتئین ایشون منزوی غنی از زنجیره شاخه آمینو اسیدهاست (لوسین، ایزولوسین، و والین).

این آمینواسیدها بسیار مهم هستن چون مانع افت پروتئین عضله در طول تمرین می شه و به نظر می رسه گلیکوژن عضلات رو ذخیره می کنه. یعنی، پروتئین ایشون منزوی شامل خواص عضله سازیه که بیشتر بدنسازان دنبال اون می گردن. درک این نکته خیلی با اهمیته.

مقاله مشابه: همه چیز درباره پروتئین ایشون

بازم به سوال اولیه برگردیم: بهترین زمان مصرف پروتئین ایشون کیه؟

براساس تجربیات شخصی و تحقیقاتی که انجام داده ام با این سه زمان می تونین قدرت پودر پروتئین رو به بیشترین حد برسونین.

  • صبحا وقتی که از خواب بیدار میشین
  • ۴۰ دقیقه قبل از تمرین
  • خیلی سریع بعد از تمرین

این مطلب را هم بخوانید :  پادشاهی که با skype مملکت داری می کند! +عکس

صبحا وقتی که از خواب بیدار میشین: بدن خود رو آماده رشد کنین

یادتون باشه وقتی که از خواب بیدار میشین بدنتون در حالت گرسنگیه. دراین حالت بدنتون به دنبال مواد غذایی می شه، و از این مواد غذایی واسه شروع مکانیسمای داخلی و ساخت و ساز استفاده می کنه. بدنتون ضعیفه و پروتئین می خواد. هرچقدر زودتر به بدنتون پروتئین برسونین بهتره.

شخصا، من پروتئین ایشون منزوی رو با مقداری ماست و آب پرتغال ترکیب می کنم. صبحا یکی از مهم ترین زمانای مصرف پروتئین ایشون است.

حدودا ۴۵ دقیقه بعد از اینکه شیک پروتئین ایشون رو مصرف کردین، باید یه صبحونه کامل و عضله ساز بخورین. با این کار، توانایی بدن در استفاده به درد بخور و موثر از پروتئین رو بالا می برید. باور کنین که اگه بتونین این نکته کوچیک رو دنبال کنین، به زودی می تونین یافته های زیادی بدست بیارید.

۴۰ دقیقه قبل از تمرین: تغییرات فوق العاده در تمرین

اگه تمرینات تقریبا شدیدی دارین، به اسیدهای چرب و پروتئینای با کیفیت نیاز دارید. هرچقدر شاخه اسیدهای زنجیره ای بیشتری در سیستم داشته باشین، بهتره.

پیشنهاد می کنم، نوشیدنی پروتئین ایشون منزوی رو با کمی کربوهیدرات ترکیب کنین تا بتونین تمرینات رو فوق العاده شارژ کنین.

خیلی سریع بعد از ورزش: راز واقعی ساختن عضلات بزرگ

در این مورد اشتباه نکنین، این بهترین زمان دریافت نوشیدنی پروتئینی اسید چربه. اگه مجبور شدید در روز فقط یه بار نوشیدنی پروتئینی بخورین، بعد از تمرین زمان اون هستش. رو راست می گم، اگه فورا بعد از تمرین یه نوشیدنی پروتئین/کربوهیدرات استفاده کنین، فورا یافته ها رو بهتر می کنین.

به چه دلیل کربوهیدرات و پروتئین؟ بعد از یه تمرین شدید، بدنتون نیاز شدیدی به کربوهیدرات و پروتئین داره. هرچه زودتر بتونین این مواد رو به بدن برسونین، بدن زودتر می تونه روند ریکاوری رو شروع کنه. این نکته بسیار خیلی با اهمیته.

نمونه یه نوشیدنی پروتئینی که می تونین فورا بعد ا ز تمرین استفاده کنین:

  • ½ لیوان ماست کم چرب
  • ۱ قاشق پودر پروتئینی ایشون- ۳۰ گرم پروتئین
  • ۱ قاشق عسل یا دکستروز
  • ۱و ½ لیوان شیر کم چرب
  • یه لیوان آب پرتغال
  • ۵ گرم کراتین مونوهیدرات (دلخواه)
  • ۵ گرم گلوتامین (دلخواه)تموم مواد رو در مخلوط کن ترکیب کنین. در صورت دلخواه می تونین چندین تیکه یخ در اون بریزین. می تونین این مواد رو براساس نیازای تغذیه خود تغییر بدید. حالا، هم چون صبحونه باید حدود یه ساعت بعد از اون یه وعده غذای عضله ساز بخورین.

اگه برنامه گفته شده در بالا رو آدامه بدید، ۱۰۰% مطمئن هستم که خیلی سریع پیشرفت می کنین.

رژیم گیاه خواری و بدنسازی

چیجوری عضلات بیشتری بسازیم؟

بدنسازی عضله سازی فیتامین پروتئین