محققان دانشگاه ایلی نویز در تحقیقات گذشته خود فهمیدن که پروتئین سویا، تجمع چربی و تری گلیسریدها رو در کبد افراد چاق به اندازه قابل توجه ای کم می کنه.

یافته های این مطالعه در کنگره سالیانه انجمن بیوشیمی و بیولوژی مولکولی امریکا اریه گردید.

سویا و شیر

درصد بسیار خیلی از افراد بدون داشتن هیچ علایمی به مریضی کبد چرب دچار هستن. چاقی یکی از مهم ترین عوامل بروز این بیماریه که در بعضی موارد به مشکل کبد منجر می شه.

چربی در کبد متابولیزه می شه. در افراد چاق انتقال چربیا به بافت چربی کم میشه، در نتیجه کبد محل ذخیره و تجمع زیادتر از اندازه چربی می شه. تجمع چربی در بافتی غیر از بافت چربی (مانند کبد)، کارکرد حیاتی بخش رو به طور خطرناکی دچار مشکل می کنه. مصرف پروتئین سویا تا حد زیادی علایم کبد چرب رو بهتر کنه.

واسه انجام این تحقیق، تجمع چربی در کبد موشای لاغر و چاق که دارای رژیم شامل کازئین (پروتئین شیر) یا پروتئین سویا بودن، مورد مقایسه قرار گرفت.

رژیم غذایی اثری بر کبد موشای لاغر نداشت اما در موشای چاقی که پروتئین سویا مصرف کرده بودن، تجمع تری گلیسریدها و بقیه چربیا در کبد ۲۰ درصد کم شد. واقعا این بررسی اثبات کرد که پروتئین سویا می تونه موجب کاهش علایم مریضی کبد چرب شه.

عملکرد این عمل مربوط به نقشیه که پروتئین سویا در راه متابولیسم چربی اجرا می کنه.

در خیلی از افراد چاق، انتقال چربی به خارج از کبد با اختلالاتی همراه س و پروتئین سویا میتونه این انتقال رو آسون کردن کرده و علایم مریضی کبد چرب رو کم کنه.

واسه درمان کبد چرب چه بخوریم؟

مریضی کبد چرب چیه؟

بازنشر رژیم غذایی سلامت کبد سویا سیمرغ پروتئین

Categories:متفرقه
Published on :Posted on