پروبیوتیک Probiotics

می دونین که نسبت باکتری ها به سلول های در بدن شما ۱۰ به ۱ه؟

به طور کامل درسته و بیشتر اونا در روده سکنی گزیده ان.

البته احتیاجی نیس که وحشت کنین، بیشتر اونا بی ضرر هستن.

وجود این باکتری های به درد بخور در روده از امتیازات زیادی واسه حفظ سلامت ما برخورداره.

از جمله این امتیازات می توان به کاهش وزن، آسون کردن گوارش، بهبود کارکرد سیستم ایمنی، پوستی بهتر و کاهش خطر دچار شدن به خیلی از مریضی ها اشاره کرد.

همین امر ما رو به طرف موضوع مورد نظر یعنی پروبیوتیک ها جهت می دهد.

به گزارش سلامت ، پروبیوتیک ها به مواد غذایی یا مکمل هایی گفته می شه که شامل این باکتری های به درد بخور باشن و فرض بر اینه که سکنی گزیدن این موجودات کوچیک میکروسکپی در روده واسه ارتقای سلامت بدن می باشه.

اهمیت اونا به قدریست که هرچه درباره ی اونا بگیم بزرگ نمایی نکرده ایم.

مراقبت از روده و باکتری های مفیدی که در اون ساکن هستن، شاید یکی از مهمترین کارایی محسوب شه که هر فرد می تونه در مورد سلامت خود انجام بده.

پروبیوتیک ها چیستند؟

طبق تعاریف رسمی، پروبیوتیک ها موجودات زنده ی کوچیک میکروسکپی هستن که اگه به تعداد کافی پخش شن، سلامت رو واسه میزبان خود به ارمغان می بیارن.

پروبیوتیک ها معمولا باکتری هستن اما یه جور مخمر هم هست که عملکردی مشابه با پروبیوتیک ها داره.

پروبیوتیک ها رو می توان با مصرف مکمل ها و هم اینکه بعضی مواد غذایی که با روند تخمیر باکتریایی تولید شده ان، واسه بدن تامین کرد.

مواد غذایی شامل پروبیوتیک عبارتند از ماست، کفیر، کلم رنده شده و آب پز شده با سرکه، خمیر سویا، کیمچی و بعضی مواد غذایی دیگه.

ماست پر از پروبیوتیک

پروبیوتیک ها رو نباید با پریبیوتیک ها( به توجه کنین) اشتباه گرفت، پریبیوتیک ها به فیبرهای غذایی گفته می شه که به تغذیه ی باکتری های به درد بخور موجود در روده کمک زیادی می کنن.

اثبات شده که در واقع دوجین باکتری پروبیوتیک جور واجور هست که واسه حفظ سلامت ما تاثیردارن.

شایع ترین گروه ها شامل  lactobacillus  و bifidobacterium می باشن. در هر گروه، گونه های بسیار متنوعی یافت می شه و هر کدوم از گونه ها خصیصه های منحصر به فردی دارن.

خیلی مهم اینکه، به نظر می رسد پروبیوتیک های جور واجور واسه سلامت بخش های مختلفی از بدن تلاش می کنن. پس انتخاب نوع (شکل های جور واجور) درست پروبیوتیک ها حیاتیست.

خیلی از مکمل های پروبیوتیک، ترکیبی از نوعای جورواجور پروبیوتیک ها رو تو یه محصول جای داده ان. این نوع از پروبیوتیک ها ، پروبیوتیک طیف گسترده یا چند پروبیوتیکی خونده می شن.

یادتون باشه که هرچند پروبیوتیک ها موضوعی جدید هستن اما تحقیقات گسترده و البته سریعی در این مورد صورت می پذیرد.

هرچند دلایل بسیار نوید بخشه اما یافته های قطعی مربوط به اثبات اثرات پروبیوتیک ها در حفظ سلامت افراد و چیزی که در این مقاله گفته شده وجود نداره.

مهم بودن این موجودات کوچیک میکروسکپی در روده

بطری دارو - پروبیوتیکاتجمع گروهی از موجودات کوچیک میکروسکپی در روده، باکتری روده خونده می شن.

در واقع روده شامل صدها نوع جور واجور از این موجودات کوچیک میکروسکپی می باشه، و طبق بعضی آمار حتی بیشتر از هزار نوع جور واجور.

این موجودات شامل باکتری ها، مخمرها و ویروس ها می شن. اکثریت کلی ی اونا باکتری هستن.

بیشتر باکتری های روده در روده ی بزرگ، آخرین بخش از دستگاه گوارش، یافت می شن.

فعالیت های متابولیک باکتری های روده در واقع تحت تاثیر اون عضو قرار می گیرد. به خاطر همین بعضی از محققان باکتری های روده رو عضو فراموش شده می خونن.

باکتری های روده در واقع نقش های بسیاری اجرا می کنن که واسه حفظ سلامت بسیار مهمند.اونا عامل تولید بعضی ویتامین ها مثل ویتامین k و بعضی از شکل های جور واجور ویتامین B هستن.

اونا هم اینکه فیبرها رو به زنجیره ی کوتاهی از اسیدهای چرب مانند اسید بوتیریک، اسید پروپیونیک و اسید استیک بدل می کنن که دیواره ی روده رو تغذیه می کنه و اقدامات متابولیک زیادی انجام میدن.

اونا هم اینکه سیستم ایمنی بدن رو تحریک می کنن و سلامت روده رو کنترل می کنن. همین امر مانع از تراوشات ناخواسته ی مواد به بدن شده و جواب های سیستم ایمنی بدن رو شدید شدن می کنه.

با این وجود تموم اعضای روده خیلی هم به درد بخور نیستن. بعضی خوب و بعضی بد هستن.

در واقع باکتری های روده نسبت به تهدیدهای مدرن بسیار حساسند و تحقیقات نشون دهنده اون هستش که باکتری های روده ای نامتعادل می تونن عامل خیلی از مریضی ها باشن.

از جمله این مریضی ها می توان به مرض چاقی، دیابت نوع ۲، سندرم متابولیک، مریضی های قلبی، سرطان روده، فراموشی، افسردگی و خیلی، خیلی مریضی های دیگه اشاره کرد.

پروبیوتیک ها( و فیبرهای پریبیوتیک) قادر به حفظ این تعادل هستن، و شامل صحت کارکرد عضو فراموش شده ی بدن ما می باشن.

پروبیوتیک ها و سلامت دستگاه گوارش

بیشترین مطالعاتی که در مورد ی پروبیوتیک ها صورت پذیرفته از دید سلامت سیستم گوارش بوده.

دلایل قاطعی مربوط به رابطه مصرف آنتی بیوتیک ها و دچار شدن به اسهال هست.

وقتی که افراد آنتی بیوتیک مصرف می کنن، مخصوصا به مدت طولانی، حتی پس از ریشه کن شدن عفونت بیشتر به مدت طولانی دچار اسهال می شن.

دلیل اون روشنه، آنتی بیوتیک ها خیلی از باکتری های طبیعی روده که مسئول حفظ توازن باکتری ها بودن رو هم از بین برده ان و همین امر دلیل می شه تا باکتری های بد رونق بگیرن.

چندین و چند مطالعه در این مورد دلایل قاطعی مربوط به نقش مکمل های پروبیوتیک واسه درمان اسهال به وجود اومده بوسیله آنتی بیوتیک ارائه می دهد.

هم اینکه مشخص شده که پروبیوتیک ها واسه شایع ترین مریضی گوارشی یعنی سندرم روده ی تحریک پذیر هم مفیدن. اونا قادر به کم کردن گاز، نفخ، یبوست، اسهال و دیگه علائم سندرم روده ی تحریکپذیر هستن.

بعضی از تحقیقات مربوط به اون هستش که پروبیوتیک ها واسه درمان مریضی های التهاب روده مثل سندرم کرون و زخم های روده هم بسیار نافع هستن.

هم اینکه پروبیوتیک ها واسه مقابله با عفونت های شکمی موسوم به helicobacter pylori که عامل اصلی زخم معده و سرطان معده هستن، بسیار موثر عمل می کنن.

اگر همیشه از مشکلات گوارشی رنج می برید و امکان خلاصی از اون براتون وجود نداره، بهتره مصرف مکمل های پروبیوتیک رو مورد توجه داشته داشته باشین.

دیگه امتیازات پروبیوتیک ها بر سلامت

پروبیوتیک سیببیان تموم امتیازات باورنکردنی پروبیوتیک ها بسیار بالاتر از چیزی که در این مقاله گذاشته شده، می باشه.

با این وجود ذکر بعضی از اونا خالی از لطف نیس:

التهاب: مشخص شده که پروبیوتیک ها موجب کاهش التهابات دائم که عامل اصلی خیلی از مریضی ها هستن، می شن.

افسردگی و اضطراب: دلایل مربوط به اون هستش که مصرف پروبیوتیک strains lactobacillus helveticus و bifidobacterium langum علائم اضطراب و افسردگی رو در آدمایی که دچار افسردگی بالینی هستن، کاهش می دهد.

کلسترول خون: بعضی از پروبیوتیک ها شاخص کل کلسترول و کلسترول مضر رو کاهش میدن.

فشار خون: مشخص شده که پروبیوتیک ها موجب کاهش نسبی فشار خون می گردند.

کارکرد سیستم ایمنی: بعضی از پروبیوتیک ها کارکرد سیستم ایمنی بدن رو بهتر کرده و منتهی به کاهش حمله ی عفونت ها مثل سرماخوردگی شایع به بدن می گردند.

سلامت پوست: دلایلی مربوط به اینکه مصرف پروبیوتیک ها واسه درمان جوش، التهابات پوستی، اگزما و دیگه مریضی های پوستی خوبه، هست.

تموم این نکات تنها نوک قله ی کوه یخی بود که ما براتون ذکر کردیم( گوشه ی کوچیکی از فواید پروبیوتیک ها). پروبیوتیک ها همیشه مود مطالعه قرار می گیرند و اثبات می شه که اونا واسه درمان خیلی از مریضی ها نافع هستن.

مشکلات جانبی مصرف پروبیوتیک ها چه هستن؟

عموما امکان مصرف پروبیوتیک ها واسه همه افراد هست و بیشتر به طور کامل سالم تلقی می شن.

با این وجود، در روزای ابتدایی مصرف پروبیوتیک ها ممکنه مشکلات جانبی اون به شکل مشکلات گوارشی نمایان شه. این مشکلات شامل گاز و درد ملایمی در شکم رخ می نمایاند.

پس از گذروندن این دوره ی تطبیق، سیستم گوارشی شما بهتر از قبل عمل انجام میده.

واسه آدمایی که سیستم ایمنی بدنشون با مشکلاتی مثل ایدز و بعضی مریضی های عفونی دیگه درگیره، مصرف پروبیوتیک ها می تونه خطرناک بوده و حتی منتهی به بروز عفونت های بیشتر شه.

اگر از مریضی عفونی خاصی رنج می برید قبل از مصرف مکمل های پروبیوتیک با دکتر خود مشورت کنین.

بهترین مکمل های پروبیوتیک کدوما هستن؟

بهترین مکمل پروبیوتیکامروزه بیشتر از صد نوع جور واجور مکمل پروبیوتیک در دسترس افراد هست.

اگر از مریضی خاصی رنج می برید و واسه درمان تمایل به مصرف پروبیوتیک ها دارین، باید در انتخاب اون دقت کرده و نوع مناسب اون رو انتخاب کنین.

مطمئن شین که از کارخانه های معتبر این اجناس رو خریداری می کنین. مکمل های غذایی کارخانه های نامعتبر بیشتر شامل چیزی که روی برچسب های اونا گفته شده نیستن.

طبق اعلان یافته های یکی از تحقیقات انجام شده در این مورد بهتره مکمل های پروبیوتیک رو پیش یا همراه وعده ی غذایی خود که شامل چربیست بخورین.

هم اینکه، به طور حتم از دستورالعمل روی بسته بندی پیروی کنین. یادتون باشه که بعضی از اجناس رو باید در یخچال نگهداری کرد.

حفظ سلامت روده بسیار بالاتر از اون هستش که فقط با مصرف پروبیوتیک ها تامین شه.

فعالیت های روزانه ی شما در حفظ سلامت اون مهمه.

مشخص شده فاکتورهایی مثل سبک زندگی، مخصوصا غذاهایی که می خورید بر باکتری های روده تاثیر می گذارن.

سبک زندگی سالم، خواب کافی و خوردن غذاهای طبیعی که شامل مقادیر زیادی فیبر باشن، کلید حفظ سلامته.

در خیلی از موارد، غذاها و مکمل های شامل پروبیوتیک هم واسه حفظ سلامت بسیار تاثیردارن.

مصرف اونا سیستم گوارش بدنم رو بهتر کرده و احساس می کنم که سطح انرژی و تعقلم زیاد شده.

حالا احساس می کنم که مصرف پروبیوتیک ها در گروه ی عناصر حیاتی واسه حفظ سلامت کامل نقش مهمی دارن.

پروبیوتیک و کاهش وزن

باکتری های روده ای افراد چاق متفاوت از باکتری های روده ای افراد لاغره.

تحقیقات روی حیوانات نشون داد که پیوند مدفوع حیوانات لاغر می تونه موجب کاهش وزن حیوانات چاق شه.

به خاطر همین، خیلی از محققان می گن که باکتری های روده ای در تعیین اندازه چربی بدن نقش به سزایی دارن.

هرچند این لازمه تحقیقات بیشتری در این زمینه س، اما بعضی از ویژگی های پروبیوتیک ها به کاهش وزن کمک زیادی می کنن.

تاثیرگذارترین مطالعه در این مورد در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. این مطالعه تشکیل شده از ۲۱۰ شرکت کننده بود که همه ی اونا از تجمع چربی در ناحیه ی شکمی رنج می برند.

در این مطالعه مصرف پروبیوتیک lactobacillus gasseri به مدت ۱۲ هفته موجب از دست رفتن ۸.۵٪ از چربی شکمی شرکت کنندگان شد.

وقتی که شرکت کنندگان مصرف پروبیوتیک رو متوقف کردن، ظرف ۴ هفته چربی شکمی اونا به حالت اولیه برگشت.

هم اینکه دلایلی مبنی بر مصرف lactobacillus rhamnosus و bifidobacterium lactis و رابطه اونا با کم شدن وزن و پیشگیری از چاقی هست.

با این وجود قبل از هرگونه اعلام نظر قطعی در این مورد باید تحقیقات بیشتری صورت پذیرد.

هم اینکه طبق تحقیقات انجام شده روی حیوانات مشخص شد که بعضی ویژگی های پروبیوتیکی منتهی به زیاد شدن وزن می شه و نه کاهش اون.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

مجله سلامت

Categories:متفرقه
Published on :Posted on