پتوی سنگین و خواب راحت

یه خواب خوب شبونه فقط به جای خواب تون بستگی نداره؛ بلکه به چیزی که زیرش می خوابید هم ربط داره. تحقیقی جدید نشون داده نوع پتویی که شب ها استفاده می کنین می تونه روی کیفیت خواب تون تاثیر بزاره. درحقیقت، پتوهای سنگین تر، خیلی از مواقع خواب عمیق تر و آروم تری رو دربردارند.

جریان چیه؟

فشارلامسه عمیق، حسی از تماسه که از آغوش، نگه داشتن و فشرده شدن سر می گیرد. ثابت شده که به کار گیری پتوی سنگین، درمانی موثر واسه کمک به آرامش اضطراب و آروم کردن بچه های اوتیسمی می باشه، درواقع پتوی سنگین، تاثیر آغوش و آرامش رو مثل سازی می کنه.

وزن پتوی سنگین، نقاط فشار موجود در بدن رو فعال می کنه و حسی ناخودآگاه از امنیت می دهد که موجب ترشح دوپامین و سروتونین می شه. این ترکیبات، سیستم عصبی پاراسمپاتیک رو فعال می کنن. درنتیجه، احساس استرس، ترس و اضطراب جاش رو به ریلکسیشن و احساس امنیت می دهد.

مطالعه ای که نتایجش در سال ۲۰۱۲ در Australasian Psychiatry منتشر شده می گوید:

آدمایی که از پتوهای سنگین استفاده کرده بودن، نسبت به کسائی که این کاررا نکرده بودن، کاهش چشمگیرتری در ناراحتی و اندازه اضطراب داشتن. هم اینکه Occupational Therapy تحقیقی رو منتشر کرد که نشون می داد :

۳۳درصد شرکت کنندگان وقتی از پتوی سنگین استفاده کرده بودن، فعالیت سیستم های مغزی رفتاری(EDA) اونا کاهش پیدا کرده بود، ۶۳درصد هم اضطراب شون کمتر شده بود و ۷۸درصد هم پتوی سنگین رو به عنوان روش ای واسه آرامش ترجیح می دادن.

اثرات دیگه

پتوی سنگین، غیر از کاهش استرس و بهبود خواب، به حفظ کارکرد مناسب حافظه کمک می کنه چون خواب، حافظه ای رو که شما در طول روز شکل داده اید تقویت می کنه. هم اینکه کمک می کنه تا حافظه های جدید رو هم به حافظه های قبلی ربط بدید.

دکتر متیو واکر، دانشمند خواب در دانشگاه برکلی کالیفرنیا می گوید:” ما فهمیده ایم که خواب قبل از یادگرفتن کمک می کنه تا مغزتون واسه اطلاعات اولیه حافظه آماده شه. و بعد، خواب بعد از یادگیری هم واسه کمک به ذخیره و اثبات اطلاعات جدید در ساختارمغز لازمه، یعنی کمتر احتمال داره فراموشش کنین.”

واسه چه کسائی خوبه؟

پتوهای سنگین واسه اشخاصی که این مشکلات رو دارن مناسبه:

. مشکل دوقطبی

. مشکل تنش زای پس از اتفاق(PTSD)

. مشکل کم توجهی- بیش فعالی (ADHD)

. مشکلات خواب

. اضطراب

. افسردگی

. شوک عاطفی

. پارانویا

طرز استفاده

وزن پتوی شما به طور کامل شخصی و ذهنیه. بیشتر بزرگسالان وزن بین ۱۵ تا ۳۰ پوند رو بهتر می دونن. این وزن، مناسب و ایمنه چون عملکردهای حیاتی بدن رو دچار اختلال نمی کنه. کودکان و برگسالان سن بالا تر باید قبل از به کار گیری پتوی سنگین، با دکتر مشورت کنن. هم اینکه آدمایی که مشکلات تنفسی، گردش خون و یا موارد دیگه دارن هم باید با دکتر مشورت کنن.

دانستنیایی درباره خواب دیدن

آروم سازی ذهن قبل از خواب

خواب

Categories:متفرقه
Published on :Posted on