طراحی رابط کاربری

فروشگاه ساز چیه؟ دو نوع جور واجور فروشگاه سازه ها رو بشناسین!

۳۰ فروردین ۱۳۹۷

سرفصلای راهنمای انتخاب بهترین فروشگاه ساز

فروشگاه ساز چیه؟ دو نوع جور واجور فروشگاه سازه ها رو بشناسین!

در گذشته های خیلی دور (البته، نه خیلی خیلی دور، منظورمون چیزی نزدیک به ۱۰ سال پیشه!) اگه شما تصمیم می گرفتید یه فروشگاه اینترنتی راه بندازین، کارتون خیلی ساده نبود. چون که ابزاری به اسم فروشگاه ساز در اختیارتون نبود و پس خودتون باید از اول همه چیز رو میساختین. کاری که نیاز به هزینه و زمان بسیار زیادی داشت. اما امروزه دیگه شرایط کمی فرق می کنه.

به لطف فروشگاه سازه ها شما می تونین به سرعت یه فروشگاه اینترنتی بسازین که تموم امکانات لازم رو بهتون میده. اینطوری، همۀ هم و غم شما این هستش که اجناس این فروشگاه رو وارد کنین و براشون مشتری پیدا کنین.

اما با در نظر گرفتن اینکه هنوز منبع درستی در مورد فروشگاه سازه ها و انتخاب اونا نیس، ما عزممونو جزم کردیم خودمون دست به کار شیم و تموم علم خود در این مورد رو در اختیار شما قرار بدیم. در این سری مقالات، شما قراره درباره فروشگاه سازه های جور واجور و چگونگی انتخاب بهترین اونا بخونین. از الان با امید به اینکه چیزی که اینجا میاد، بتونه به شما در مسیرتون به طرف یه کار و کاسبی آنلاین موفق کمک کنه.

(اگه هنوز آشنایی زیادی در مورد مباحث ابتدایی طراحی سایت ندارین، حتماً سری به ۲ مقاله پیش نیازای ساختن یه سایت و همینطور تعیین هدف یه سایت بزنین.)

فروشگاه ساز دقیقاً چیه و چه کاربری داره؟

وقتی که شما قصد ساختن یه فروشگاه آنلاین رو دارین، به سیستمی نیاز دارین که این فروشگاه رو واسه شما مدیریت کنه. سیستمی که از راه اون بتونین اجناس خود رو وارد کنین، موجودی انبار خود رو مشخص کنین، کوپنای تخفیف تعریف کنین، سفارشای مشتریا رو بگیرین و تو یه کلام، همه چیز رو به هم وصل کنین.

اینجاس که مفهومی به اسم فروشگاه ساز مطرح می شه. سیستمایی که دقیقاً با هدف ساخت فروشگاه اینترنتی (E-Commerce) ساخته شدن و قراره تموم چیزی که فروشگاه اینترنتی شما لازم داره رو در اختیارتون بذارن. به لطف این فروشگاه سازه ها، شما خیلی راحت می تونین یه فروشگاه تموم و کمال واسه خودتون بسازین و به سرعت وارد بازار رقابت آنلاین شید.

اما مشکل اینجاس که این فروشگاه سازه ها کم نیستن. وقتی که شما تصمیم می گیرین یه فروشگاه ساز انتخاب کنین، متوجه میشین که ده ها انتخاب جور واجور پیش روی شمان. سیستمایی که هر کدوم امتیازات و معایبی نسبت به بقیه دارن.

مشکل بعدی هم اینه که هیچ اطلاعات معتبر و کاملی درباره این فروشگاه سازه ها وجود نداره (به شخصه بسیاری افراد رو می شناسم که این موضوع رو داشتن.) به خاطر همین منظور ما عزممونو جزم کردیم طی یه سری آموزشی، بهترین و کارآمدترین اونا رو معرفی و بررسی کنیم. با این امید که اراده کردن واسه شما راحت تر شه.

اما قبل از هر چیز، بذارین دو نوع کلی سیستمای فروشگاه ساز رو با هم بررسی کنیم و فرقای اونا رو بشناسیم.

دو نوع جور واجور فروشگاه سازه ها

شکلای جور واجور فروشگاه ساز

در کل، سیستمای فروشگاه ساز به دو دسته کلی تقسیم می شن. تعدادی از این فروشگاه ها هستن که به صورت کد باز (Open Source) در اختیار شما قرار می گیرن و دسته دیگری از اونا هم به صورت اشتراکی (SaaS). در ادامه هر دو دسته رو به صورت کامل تر مورد بررسی قرار میدیم.

فروشگاه سازه های کد باز (Open Source)

اینا سیستمایی هستن که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرن و به دلیل اینکه کد اونا قابل دسترسیه، از هر نظر قابل ویرایش هستن.

فروشگاه سازه های کد باز روی هاست خود شما سوار می شن (به اصطلاح Self-Hosted) و به کار گیری اونا به کمی تخصص و مهارت نیاز داره. حالا این مهارت می تونه با مطالعه آموزشای جور واجور توسط خود شما به دست بیاد یا اینکه از شخص دیگری بخواین این کار رو واسه شما بکنه.

اما درآمد این فروشگاه سازه ها از کجاس؟ ساده س!. وقتی که شما از یه فروشگاه ساز کد باز استفاده می کنین، شک نداشته باشینً به امکانات مختلفی نیاز پیدا می کنین. اولین چیزی که واسه به کار گیری این فروشگاه سازه ها لازمه، خرید یه قالب مناسبه. پس از اون، شما نیاز دارین این سیستم رو به درگاه پرداخت یکی از بانکای ایرونی مجهز کنین و پس نیاز به یه افزونه در این مورد دارین. در واقع، هر امکان بیشتری که قراره به سیستم خود اضافه کنین، به احتمال زیاد براتون هزینه بر هستن.

هم اینکه به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که هنگام به کار گیری این سیستما، قرار نیس کسی در حل مشکلات به شما کمک کنه. مگه اینکه کسی رو استخدام کنین که براتون کارای سایت رو بکنه. حرف ما اینه که نباید از سازنده این سیستما انتظاری داشته باشین. بلکه باید کسی رو داشته باشین که در مورد استفاده و پیشرفت اونا مهارت داشته باشین. یا اینکه خودتون شروع به یادگیری کنین.

فروشگاه سازای کد باز مطرحی که در ایران استفاده می شن!

حالا که با معنی کلی فروشگاه سازه های اپن سورس آشنا شدید، بذارین ببینیم که شما به عنوان یه ایرونی، چه انتخاب هایی دارین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که تموم فروشگاه سازه های کد بازی که در ایران استفاده می شن، واقعا ترجمه سیستمای خارجی هستن. سیستمایی که تونسته ان در دنیا مقبولیت خوبی به دست بیارن و پس ایرونیای عزیز هم دست به کار شدن و اونا رو به زبون فارسی ترجمه کردن.

فروشگاه سازه های مطرح کدباز

این فروشگاه سازه ها رو در ادامه تقدیم حضورتون می کنیم:

  • فروشگاه ساز ووکامرس (این فروشگاه ساز یه افزونه واسه سیستم مدیریت محتوای وردپرسه. در واقع، وردپرس یه سیستم وبلاگیه که به کمک افزونه ووکامرس، تواناییای فروشگاهی هم به اون اضافه می شن.)
  • فروشگاه ساز جوملا (دقیقاً عین ووکامرس، این فروشگاه ساز هم روی سیستم مدیریت محتوای جوملا سوار می شه و توانایی فروشگاهی رو به اون اضافه می کنه.)
  • فروشگاه ساز پرستاشاپ
  • فروشگاه ساز اپن کارت
  • فروشگاه ساز مجنتو
  • فروشگاه ساز دروپال

اینا مطرح ترین فروشگاه سازه هایی هستن که در ایران استفاده میشن و ما در این سری مقالات، قراره نگاهی دقیق به همه اونا داشته باشیم.

فروشگاه سازه های اشتراکی (SaaS)

این سیستما براساس اشتراک کار می کنن. این یعنی شما واسه دریافت سیستم و خدمات اون، یه هزینه سالیانه به این سیستما پرداخت می کنین. به این سیستما اصطلاحاً SaaS یا همون Software as a Service می گن.

وقتی که شما از یه سیستم اشتراکی استفاده می کنین، سایت شما روی هاست این سرویس قرار میگیره (به اصطلاح Hosted) و تموم خدمات لازم هم از طرف شرکت ارائه دهنده فروشگاه ساز به شما داده می شه.

درسته که به کار گیری این سیستما رایگان نیس، اما عوضش هزینه های جانبی مثل خرید قالب، افزونه، استخدام طراح سایت، اجاره هاست و … هم ندارن. هم اینکه، راه اندازی فروشگاه و یادگیری کار با سیستم اونا هم به مراتب ساده تر از سیستمای کد بازه.

حواستون باشه که با دریافت یه سیستم فروشگاه ساز اشتراکی، شما همیشه خیالتون راحته که یه تیم پشتیبانی هست که به سوالات و مشکلات شما جواب میده. هم اینکه، ویرایش و پیشرفت سایت بسیار راحت تر هستش.

البته، تصور نکنین که منظورمون اینه که این سیستما یقیناً بهتر هستن و شما فقط با گل و بلبل طرفید. بیشتر حرفمون اینه که واسه افراد تازه کار و کسائی که خیلی سر از مباحث طراحی سایت در نمی بیارن، این فروشگاه سازه ها شک نداشته باشینً انتخاب بهتری هستن. اما اگه قصد امکانات واقعاً به خصوصی به فروشگاه خود رو داشته باشین، کمی دست شما بسته هستش و باید با شرکت ارائه دهنده فروشگاه ساز به توافق برسین.

فروشگاه سازای اشتراکی مطرحی که در ایران عرضه می شن!

فروشگاه سازه های اشتراکی در جهان کم نیستن. شاید از مطرح ترین اونا بشه به شاپیفای و بیگ کامرس اشاره کرد. اما بدیش اینه هیچ کدوم از اونا به ایران خدمات ارائه نمی دن. با اینحال، در چند سال گذشته ما تماشاگر فروشگاه سازه های ایرونی مختلفی بوده ایم که به صورت اشتراکی کار می کنن.

مطرح ترین این فروشگاه سازه ها موارد زیر هستن:

  • فروشگاه ساز شاپفا
  • فروشگاه ساز سبد خرید
  • فروشگاه ساز بیدک
  • فروشگاه ساز سازیتو
  • فروشگاه ساز کاموا

ما در بخشای بعدی این مقاله، بهبررسی کامل این فروشگاه سازه ها می پردازیم و از هر نظر اونا رو تحلیل می کنیم. البته قول میدم اینکار رو بدون داشتن هیچ ارق ملی انجام بدیم. اما خود شما حتماً در نظر داشته باشین که تموم این فروشگاه سازه ها ایرونی هستن و واسه رشد، نیاز به پشتیبانی ایرونیا دارن.

کدوم یکی از این دو نوع سیستم رو انتخاب کنم؟

ما در طول این مقاله به شما فرقای کلی دو نوع سیستم فروشگاه ساز کد باز و اشتراکی رو گفتیم و تلاش کردیم امتیازات هر یک رو واسه شما روشن کنیم. اما اگه هنوزم در مورد اونا شک دارین، باید بگیم که انتخاب نوع سیستم، به طور کاملً بستگی به سطح توانایی و خواستهاتون داره. همونطور که گفتیم، فروشگاه سازه های اشتراکی به دلیل سادگی و وجود پشتیبانی، واسه افراد تازه کار انتخاب بهتری هستن. اما سیستمای فروشگاه کد باز به دلیل اینکه از هر نظر قابل ویرایش هستن، دست شما رو واسه تغییرات عجیب و غریب باز می ذارن.

اما اگه به دنبال یه جواب قطعی هستین، به نظرم بهتره به جای اینکه طبق نوع فروشگاه ساز به انتخاب بپردازید، سیستمای جور واجور رو با هم بررسی کنین و ببینین که کدوم یکی از اونا با نیازها و خواستهاتون همخوانی بیشتری داره. این یعنی درگیر نوع سیستم نشید و بیشتر به این دقت کنین که سیستم مورد نظر، می تونه پاسخگوی نیازای شما باشه یا نه. بخشای بعدی این مقاله شک نداشته باشینً در این راه به شما کمک می کنن.

در فصلای بعدی این مقاله می خونید…

ما در ادامه قراره نگاهی به نیازها و خواستهاتون از یه فروشگاه ساز داشته باشیم و معیارهایی رو مشخص کنیم که باید براساس اونا یه سیستم فروشگاه ساز خوب رو انتخاب کنین. پس از اونم، به بررسی فروشگاه سازه ها به صورت جداگونه می پردازیم. پس همراه ما باشین.

راستی، هر گونه سوال یا نظری در مورد دو نوع جور واجور فروشگاه سازه ها دارین، خوشحال میشم از راه بخش نظرات اونو با ما در میان بذارین. اصلاً می تونین نظر خود رو در بهترین سیستم واسه ساختن فروشگاه به ما بگید.

موضوع در رابطه طراحی رابط کاربری

سایت ساز پرتال

سایت ساز پرتال

۷ روز تست رایگان سایت یا فروشگاه

سایت ساز پرتال یه سیستم استثنائی واسه ساختن و مدیریت کردن یه سایت / فروشگاه اینترنتیه. با پرتال شما خیلی راحت کامل می تونین وارد اینترنت شید و کار و کاسبی آنلاین خود رو داشته باشین.
بحث درباره این مقاله رو شما شروع کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

سعید رهبری

سعید رهبری هستم. یه جدیدی که با معنی فعلی بازاریابی در ایران موافق نیس و فکر می کنه کسب و کارا باید با بازاریابی داخلی درست و کیفیت خدمات خود در راه جذب و حفظ مشتری قدم بردارن.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *