فرهنگ واژگان بازاریابی دیجیتال

بازاریابی اینترنتی

فرهنگ واژگان بازاریابی دیجیتال

۳ شهریور ۱۳۹۵

در جهان امروز، بازاریابی دیجیتال تبدیل به یکی از مهمترین شاخه های بازاریابی شده و روز به روز هم بر اهمیّت اون اضافه می شه. در نتیجه می بینیم که کم کم، اصطلاحات و عبارات تخصصی بسیاری در زمینۀ اون به وجود اومده و استفاده میشن. شاید تا حالا شده باشه که با عبارتی مثل اینباند مارکتینگ یا PPC روبرو بشوید و هیچ ایده ای نداشته باشین که معنی اون چیه. بی خود نترسین. هیچ کدوم از این اصطلاحات اونقدر که از اسمشون به نظر می رسه پیچیده نیستن. فقط کافیه مقداری وقت بذارین و کمی در مورد هر کدوم از این اصطلاحات بازاریابی دیجیتال بخونین.

ما هم واسه اینکه کار شما رو ساده تر کینم، تموم این واژگان تخصصی بازاریابی دیجیتال رو اینجا جمع آوری کردیم و اونا رو به آسونترین شکل ممکن توضیح دادیم. در واقع این صفحه نقش یه کلمه نامه رو واسه افراد فعال در زمینۀ دیجیتال اجرا می کنه.

از قبل از شما درخواست دارم که اگه به دنبال معنی یه عبارت به خصوص هستین و این عبارت در این فرهنگ کلمه ما گذاشته نشده، این موضوع رو از راه بخش نظرات به اطلاع ما برسونین تا بتونیم این فرهنگ واژگان رو با کمک شما عزیزان کامل کنیم.

بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)

منظور از دیجیتال مارکتینگ، به کار گیری رسانه های دیجیتال مثل اینترنت، موبایل و … در راهِ بازاریابی و افزایش تعداد مشتریان یه برنده. بازاریابی دیجیتال الان به عنوان هدفمندترین روش بازاریابی موجود شناخته می شه. دو دلیل جور واجور واسه این موضوع هست. یکی اینکه در بازاریابی دیجیتال شما می تونین مخاطبان خود رو با دقت بالایی مورد هدف قراد بدین. دوم هم اینکه یافته های بازاریابی دییجیتال به طور کاملً قابل اندازه گیری هستن و وسایل مختلفی واسه این کار هست.

بازاریابی داخلی (Inbound Marketing)

در بازاریابی داخلی، شما تمرکز خود رو روی بهینه سازی سایت، سئو و تولید محتوای قوی می ذارین تا به این وسیله بتونین مشتریان بیشتری رو جذب کنین. در این بازاریابی شما می تونین از وبلاگ، فایلای صوتی و تصویری، کتابای الکترونیکی، خبرنامه، سئو، بازاریابی شبکه های اجتماعی و … کمک بگیرین. اینجوری این مشتریه که شما رو پیدا می کنه.

بازاریابی خارجی (Outbound Marketing)

منظور به کار گیری راه های تبلیغاتی جور واجور واسه دسترسی داشتن به مشتریه. این بازاریابی می تونه شامل تبلیغات بنری و کلیکی، فرستادن ایمیل و اس ام اس، ایجاد ریپورتاژ و … بشه. در این روش شمائید که به دنبال مشتری می رید و اونو هدف تبلیغات خود قرار می دین.

همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

یه همکار اجناس و خدمات شما رو می فروشه یا اونا رو تبلیغ می کنه و در ازای کسب درآمد واسه شما، مبلغی رو دریافت می کنه.

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

در این نوع از بازاریابی شما به ایجاد محتوای مهم و جذاب در زمینۀ کاری خود و پخش اون از راه کانالای جور واجور می پردازید. اینجوری افراد بیشتری از راه موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی و … شما رو پیدا می کنن و مطالب به درد بخور شما باعث می شه اعتماد اونا جلب شه.

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

در ایمیل مارکتینگ شما با ایمیل به تبلیغ برند خود پرداخته و مطالب در رابطه رو با کاربران به اشتراک می ذارین. ایمیل مارکتینگ به دو روش انجام می شه. شما می تونین ایمیل خود رو به یه بانک ایمیل بفرستین یا اینکه یه خبرنامه ایمیلی شکل بدین و از مشتریان بخواین به اشتراک اون در بیان.

بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)

در اس ام اس مارکتینگ شما با فرستادن اس ام اس به تبلیغ خود می پردازید و مشتریائی واسه خود دست و پا می کنین. بازاریابی پیامکی هم به دو روش انجام می شه. یا اس ام اس خود رو به بانکای آماده می فرستید، یا یه لیست از شمارۀ مشتریان رو جمع آوری می کنین.

کوپون پیامکی (SMS Coupon)

کوپون پیامکی یه پیشنهاده که به شکل یه اس ام اس واسه مشتری فرستاده میشه و اون می تونه با نشون دادن این اس ام اس به شما یا به کار گیری کدی مخصوص، از این پیشنهاد استفاده کنه. مثلاً ۲۰ درصد تخفیف در خرید خود دریافت کنه.

بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Marketing)

منظور به کار گیری شبکه های اجتماعی واسه تبلیغ یه برنده. این می تونه به شکل تبلیغات پولی در این شبکه ها و صفحات اونا باشه، یا اینکه فقط با ایجاد صفحه در این شبکه ‎ها و بروزرسانی اون ممکن شه.

اندازه تبدیل (Conversion Rate – CR)

منظور از اندازه تبدیل تعداد افرادیه که به عنوان بازدیدکننده وارد سایت شما می شن و تبدیل به کاربر یا مشتری سایت شما می شن. واسه اندازه گیری اندازه تبدیل، اول لازمه مشخص کنین که توقع دارین بازدیدکننده چه کاری رو در سایت شما بکنه و براساس اون این اندازه رو اندازه بگیرین. روند بهینه سازی اندازه تبدیل رو به طور خلاصه CRO (برابر Conversion Rate Optimization) می گن.

پرداخت به ازای کلیک (Pay Per Click – PPC)

تبلیغات کلیکی یه جور از تبلیغ هستن که در اون شما فقط به ازای هر کلیک به روی تبلیغ خود یه مبلغ مشخص رو پرداخت می کنین. این تبلیغات می تونه در موتورهای جستجو مثل گوگل انجام شه یا اینکه بروی سایتای جور واجور نشون داده شه و در کنار یه سئوی قوی می تونه بسیار واسه سایت شما اثر داشته باشه.

تبلیغات گوگل (Google ADWORDS)

سیستم تبلیغات کلیکی گوگله. به کمک این سیستم شما می تونین تبلیغات خود رو در جستجوهای در رابطه گوگل یا در سایتای همکار گوگل نمایش بدین.

بازاریابی دوباره (Remarketing)

ریمارکتینگ یه شکل از تبلیغات پولی (یا همون PPC) است که به بازاریاب اجازه میده کسائی رو هدف بذاره که قبلاً از سایت دیدن کردن. این نوع تبلیغات اون کسائی رو که در  گذشته به روشی وارد سایت شما شدن رو دنبال می کنه و دوباره از اونا دعوت به دیدن سایت شما می کنه. در این نوع تبلیغات شما می تونین مشتریان یه محصول مشخص یا کسائی رو که یه فعالیت مشخص در سایت شما انجام دادن رو هدف بذارین.

تحلیل دیجیتال (Analytics)

منظور به کار گیری وسیله ها و آمارهای دیجیتال واسه بررسی اندازه موفقیت یه برنده. مزیت این نوع تحلیل اون است که شما می تونین اطلاعات بسیار معتبر و مفیدی رو از مشتریان و نوع کارکرد خود بدست بیارین.

تست ای / بی (A/B Testing)

به معنی آزمایش یه فوت وفن جدید (A) از بازاریابی در مقابل یه فوت وفن دیگه (B) در نقش کنترل آزمایشه تا ببینیم فوت وفن جدید تا چه حد می تونه به درد بخور باشه.

بازدید (Hit)

وقتی می بگیم یه سایت به تعدادی هیت داشته یعنی این تعداد فرد جور واجور از اون دیدن کردن.

ایمپرشن (Impression)

منظور از ایمپرشن تعداد افرادیه که یه تبلیغ رو دیدن. در نظر داشته باشین که ممکنه اونا اصلاً بروی این تبلیغ کلیک نکنن و چیزی نخرند.

اندازه پرش (Bounce Rate)

منظور از اندازه پرش، درصد کاربرانیه که به سایت شما سر زده ان و بدون درگیر شدن با محتویات صفحه، اونو ترک کردن. هر چقدر این درصد بیشتر باشه، یعنی سایت شما در جذب، نگه داشتن و تبدیل کردن مخاطب به کاربر ضعیف تر عمل کرده و لازمه بیشتر روی اون کار کنین.

اندازه کلیک (Click Through Rate – CTR)

منظور تعداد کاربرانیه که بروی یه تبلیغ یا لینک از شما کلیک می کنن. صفحات سایت، ایمیل، پستای اجتماعی و … شما همه دارای لینکایی هستن که میشه اندازه کلیک اونا رو اندازه گیری کرد.

ترافیک طبیعی (Organic Traffic)

ترافیک طبیعی اون دسته از کاربران اینترنت هستن که با به کار گیری راه های طبیعی و نه پولی به سایت شما هدایت شدن و تبلیغات نبوده که اونا رو راضی به بازدید از سایت شما کرده. این نوع ترافیک می تونه از راه قرار گرفتن در لیستای جور واجور، گرفتن رتبه در موتورهای جستجو و گرفتن لینک از صفحات اجتماعی و … انجام بشه.

ترافیک پولی (Paid Traffic)

منظور از ترافیک پولی اون دسته از کاربران اینترنته که از راه تبلیغات شما به سایت هدایت شدن. این می تونه شامل تبلیغات شما در موتورهای جستجوگر، شبکه های اجتماعی، بقیه سایتا و … باشه.

سایت ساز (SiteBuilder)

سایت سازه ها یه محیط مدیریتی رو به شما میدن تا بتونین بدون نیاز به داشتن هر گونه علم طراحی یا برنامه نویسی سایت خود رو طراحی کنین و محتوای اونو مدیریت کنین. پرتال اولین و قوی ترین سایت ساز ایرانیه که توسط یکی از زیر مجموعه های شرکت نوین طراحی شده.

عکس العمل گرا (Responsive)

منظور یه ویژگی در طراحی وب سایته. وب سایتی که دارای طراحی عکس العمل گرا باشه خود رو با صفحه نمایشای جور واجور وفق میده (از جمله کامپیوتر خونگی، گوشی موبایل و تبلت) و در نتیجه واسه هر کاربر با هر اندازه صفحه ای مناسب و کارا هستش.

صفحۀ فرود (LANDING PAGE)

اون صفحه در وب سایته که وقتی کاربر بروی لینک شما کلیک می کنه وارد اون می شه یا به تعبیری در اون فرود میاد. هر چند این صفحه می تونه خونه شما باشه، اما معمولا واسه مشتریان خوبه (و در نتیجه به نفع شماس) که به صفحه ای هدایت شن که مناسب با نیاز اونا باشه.

رابط کاربری (User Interface – UI)

منظور از رابط کاربری اون محیطی در سایت یا برنامۀ شماس که توسط کاربر دیده می شه و اون می تونه با اون تعامل داشته باشه. این شامل تکمه ها، نوارها، متون و … می شه و طراحی کاربردی و زیبای اون اهمیّت بسیاری در جذب و حفظ مخاطبان داره.

تجربۀ کاربری (User Experience – UX)

منظور تجربه و حس کلی کاربر نسبت به سایت شما هستش. واسه داشتن یه تجربه کاربری خوب لازمه که دسترسی به قسمتای جور واجور سایت شما ساده باشه، کاربر به تعامل تشویق شه و براش قشنگتر باشه. عواملی مثل طراحی و محتوا هر دو بروی تجربه کاربری موثر هستن.

بالای صفحه (Above The Fold)

منظور اون یه تیکه از صفحه س که با باز شدن سایت و بدون نیاز به اسکرول کردن و پایین رفتن در صفحه توسط کاربر دیده می شه. این بخش از سایت اولین چیزیه که توسط کاربر دیده می شه و بروی اون اثر میذاره. پس مهمه که خوب روی اون کار شه و همۀ موارد مهم در اون به نمایش در بیاد.

پائین صفحه (Below the Fold)

منظور اون یه تیکه از صفحۀ سایت شما هستش که کاربر واسه دیدن اون باید اسکرول کرده و در صفحه پایین تر بره.

فراخوان به عمل (Call to Action – CTA)

مننظور از فراخوان یه دعوت از کاربر به انجام پروسهای مورد نظر شماس. مثلا شما می خواین کاربر در سایت شما ثبت نام کنه و پس یه دکمۀ فراخوان در صفحه اصلی خود قرار می دین که از اون دعوت به اینکار می کنه. داشتن فراخوان مناسب یکی از عوامل مهم در تبدیل کاربر به مشتریه.

سئو (Search Engine Optimization – SEO)

سئو همون بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجوئه. با به کار گیری فوت وفنای جور واجور سئو شما می تونین رتبه خود رو در موتورهای جستجو بهتر کرد و در صفحات جستجوی در رابطه در جایگاه بهتری نشون داده شید. اینکار می تونه تا حد زیادی شانس اینکه کاربر بروی لینک شما کلیک کنه و وارد سایت شما شه رو زیاد کنه.

لینک سازی (Link Building)

فرآیندی که از راه اون شما تعداد لینکایی که به سایت شما داده شده رو افزایش می دین. این روند می تونه شامل ایجاد محتوای جذاب و مهم، ساخت یه وبلاگ، درخواست لینک از مشتریان و فوت وفنای بسیار زیاد دیگری باشه. هدف سئو اینه که لینکای خوب زیادی به یه سایت بسازه.

برگشت سرمایه (Return on Investment – ROI)

برگشت سرمایه. همون چیزی که هر تجاری دوست داره تماشاگر اون باشه. اگه که شما ۲۰۰ هزار تومن بروی یه تبلیغ هزینه کنین، برگشت سرمایه اون مقدار پولیه که علاوه بر هزینه به شما باز گشته.

کلید واژه (Keyword)

کلید واژه اون کلمه یا عبارتیه که کاربران در موتورهای جستجو وارد می کنن. مهمه که شما کلمات کلیدی پر طرفدار رو در مورد تجارت خود شناسایی کنین و بروی اونا سرمایه گذاری کنین.

کلمۀ کلیدی دم بلند (LONG TAIL)

بسیاری کلمات رو از راه موتورهای جستجو می گردن و بسیاری افراد واسه چیزایی مشابه جستجو می کنن. از اونجا که این کلمات بسیار محبوب هستن، کار یه سایت تازه کار سخت هستش. با اینحال، مقدار زیادی جستجو هم هست که طولانی هستن و کمتر کسی اونا رو جستجو می کنه و میشه بروی اونا تمرکز کرد. به اینا Long Tail یا دم بلند میگن. در مقابل اونا هم کلمات کلیدی دم کوتاه (Short Tail) وجود دارن.

سئو کلاه سفید / مشکی (BLACK/WHITE HAT SEO)

فعالیتای کلاه سفید اون فوت وفنایی هستن که رتبه سایت شما رو بدون سرپیچی از قوانین موتورهای جستجو زیاد می کنن. این یعنی یه سایت رو با روشای درست و اخلاقی بهتر کنین و از اسپم و فعالیتای کلاه سیاه استفاده نکنین.

بک لینک (BACK LINK)

چیزی که سئو هم جهت با گسترش اون هستش، ارائه لینک از یه سایت به سایتی دیگه س. این باعث می شه اعتبار این وب سایتا در پیش موتورهای جستجو زیاد شه. وب کراولرا این موضوع رو به معنی محبوبیت یه سایت می گیرن. با اینحال، لینک گرفتن از یه سایت غیر قابل اعتماد در پیش موتور جستجو می تونه یه نتیجه منفی داشته باشه و سایت شما رو نامعتبر جلوه دهد.

لینک اسپم (LINK SPAM)

از اونجایی که تعداد لینکای داده شده به یه سایت می تونه تاثیر مستقیمی بروی آزمایش موتورهای جستجو بزاره، بعضی افراد تلاش می کنن لینکای بسیار زیادی به سایت خود بسازن و یه محبوبیت کاذب بسازن. هر چند اسپمینگ در گذشته موثر بود، اما الان موتورهای جستجو مهارت بسیاری در شناسایی لینکای دروغین و ندیده گرفتن اونا پیدا کردن. در نتیجه ممکنه این لینکا در کوتاه مدت نتیجۀ خوبی داشته باشن، اما در آخر توسط موتور جستجو جریمه می شن.

وب خزنده (Web Crawler)

وب خزنده (خزنده در وب) که عنکبوت وب هم نامیده می شه، یه ربات اینترنتیه که وظیفه اون گشت و گذارد در سایتای جور واجور و دسته بندی کردن اطلاعات و ذخیره اوناس. معمولاً کارکرد این خزندها جمع آوری اطلاعات واسه موتورهای جستجوئه.

پنگوئن (PENGUIN)

پنگوئن آخرین نسخه از وب خزنده گوگله که در شناسایی اسپم بسیار از نسخه های قبلی قوی تره. هم اینکه در شناخت مخفی کار (cloaking)، انبوه کلمۀ کلیدی و صفحات تکراری هم خوب عمل می کنه. این نسخه اومده تا یافته های جستجوی گوگل رو بهتر کنه.

موضوع در رابطه بازاریابی اینترنتی

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

سعید رهبری

سعید رهبری هستم. یه جدیدی که با معنی فعلی بازاریابی در ایران موافق نیس و فکر می کنه کسب و کارا باید با بازاریابی داخلی درست و کیفیت خدمات خود در راه جذب و حفظ مشتری قدم بردارن.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

Published on :Posted on