عوامل موثر در رتبه گوگل طبق یه میلیون نتیجۀ جستجو

سئو و بهینه سازی سایت

عوامل موثر در رتبه گوگل طبق یه میلیون نتیجۀ جستجو

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

هیچ شکی نیس که تموم کسائی که در فضای آنلاین فعال هستن، میخوان بدونن که کدوم عوامل و فاکتورهای سئو با قرار گرفتن یه سایت در رتبه اول گوگل رابطه مستقیم دارن؟ حالا خوبیش اینه سایت بک لینکو به داد ما رسیده و واسه پیدا کردن جوابِ سوالاتی که در این مورد هست، تازگیا یه میلیون مورد از یافته های جستجو در گوگل رو مورد بررسی و تحلیل قرار داده. خبر بهتر اینکه اونا تحقیق اونا فقط به بررسی یافته های جستجوی گوگل محدود نمی شد و بخشی از اون مربوط به بررسی محتوا، بک لینکا و سرعت وب سایتای مورد بررسی می شد. اینطوری بود که اونا تونستن تاثیر عوامل بسیار متنوعی رو بر سئو اندازه بگیرن و نتایجی لایق توجه رو در این مورد بدست بیارین. نتایجی که واسه ما هم واقعاً باحال بود و حتی مطمئن بودیم شمام از خوندن اونا لذت میبرین. پس عزممونو جزم کردیم اونا رو در وبلاگ نوین منتشر کنیم.

در ادامه می تونین یافته های این تحقیق در مورد فاکتورهای سئو و عوامل موثر در رتبه گوگل رو به طور خلاصه و فهرست گونه بخونین:

  1. بک لینکا هنوزم یکی از تاثیرگذارترین فاکتورهای سئو و رتبه گوگل هستن. میشه گفت تعداد دامنه های لینک شده به یه صفحه، بیشتر از هر عامل دیگری بر رتبه یه سایت تاثیر دارن.
  2. داده ها نشون میده که اعتبار و ارزش لینکای یه سایت، با داشتن رتبه های بالاتر در موتور جستجرگر گوگل در ارتباطه.
  3. اون محتوایی که عنوان و متنش با همدیگه در رابطه هستن، بهتر از محتوایی که عنوان و متنش ربطی به همدیگه ندارن عمل می کنه. در نتیجه، تولید محتوای متمرکز که فقط در مورد یه موضوعه، رتبه سایت رو پیشرفت میده.
  4. طبق داده های این تحقیق، محتوای مفصّل و طولانی بهتر از محتوای کوتاه عمل می کنه. لینک اول یافته های جستجوی گوگل به صورت میانگین شامل ۱،۸۹۰ کلمه هستش.
  5. وب سایتایی که از قرارداد HTTPS استفاده می کنن، راحت تر از وب سایتای دیگه به صفحه اول گوگل راه پیدا می کنن. البته این مورد خیلی ما رو حیرت زده نکرد، چون که گوگل قبلا ارزش قراردادای گوگل در رتبه بندی وب سایتا رو تایید کرده بود.
  6. بر خلاف همۀ حواشی که در مورد Schema هست، داده های این تحقیق نشون میدن که به کار گیری نشونه گذاریای Schema تاثیری در بالا بردن رتبۀ سایت نداره. (در ادامه بیشتر در مورد Schema و معنی اون صحبت می کنیم.)
  7. مطالبی که دست کم از یه تصویر در متن خود استفاده می کنن، بهتر از مطالبی عمل می کنن که بدون هیچ تصویری منتشر می شن. البته هیچ مدرک محکمی واسه اثبات تاثیر تصویر در رتبه گوگل وجود نداره.
  8. باید بدونین که رابطه بسیار کوچیکی بین به کار گیری کلید واژه در تگ متای عنوان و پیشرفت رتبۀ سایت هست. این رابطه بسیار کوچیک تر از انتظارات ما بود. شایدً این موضوع به دلیل حرکت گوگل به سمت Semantic Search (جستجوی معنایی) است.
  9. سرعت بارگذاری سایت عامل بسیار مهمیه. براساس داده ها و اطلاعات سایت Alexa، وب سایتایی که سریعتر بارگذاری می شن، نسبت به دیگر وب سایتا رتبۀ بالاتری دارن.
  10. با وجود آپدیتای زیاد گوگل (که جدیدترین اونا بروزرسانی پنگوئن است)، هنوزم متنِ لینک یا انکر تکستی که دقیق و در رابطه باشه، تاثیر مستقیمی بروی رتبه بندی سایتا داره.
  11. اطلاعات و داده ها نشون میده که بانس ریت پائین با رتبه بالا در گوگل ربط داره.

در ادامه مطلب به بررسی دقیق تر هر کدوم از این موارد پرداخته و داده های مربوط به اونا رو با شما به اشتراک می ذاریم.

به دنبال خدمات سئو هستین؟

ما علم لازم واسه افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل رو داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

افزایش ترافیک سایت شما

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

تعداد و تنوع بک لینکا تاثیر بسیاری بر رنک گوگل داره

شایدً شمام شنیدین که اگه از یه دامنه، بک لینکای متفاوتی بگیرین، بروی رتبه سایت شما تاثیر منفی داره. یعنی، بهتره ۱۰ بک لینک از ۱۰ دامنه متفاوت دریافت کنین تا اینکه هر ۱۰ لینک روی یه دامنه باشه.

طبق بررسی و تحلیلای انجام شده، این موضوع به طور کاملً درسته. این تحقیق نشون داده که دامنه های متفاوت تاثیر غیر قابل انکاری بر جایگاه یه سایت دارن و از مهمترین فاکتورهای سئو حساب می شن. گوگل می خواد مطمئن شه که دامنه های دیگه، سایت شما رو تایید می کنن. و هرچه تعداد این دامنه های متفاوت بیشتر باشه، گوگل بیشتر به شما توجه نشون میده. واقعا، تعداد و تنوع دامنه هایی که از اونا بک لینک گرفتین، مهم ترین عامل سئو در بالا رفتن رتبۀ سایت شماس.

نتیجه گیری: گرفتن بک لینک از دامنه های متفاوت واسه بهتر شدن وضعیت سئو سایت خیلی با اهمیته.

اعتبار و ارزش یه دامنه، تاثیر مستقیمی بر رنک گوگل در یافته های جستجو داره

پس از بررسی داده های بک لینکو فهمیدیم که اعتبار و ارزش کلی لینکا (اندازه گیری شده توسط Ahrefs Domain Rating) به طور کامل بر رتبۀ گوگل تاثیر داره: واقعا، میشه گفت که اعتبار و ارزش کلی دامنه ای که سایت شما روی اون قرار داره، در بین فاکتورهای سئو، از خود محتوای سایت هم مهم تره.

نتیجه گیری: بالا بردن تعداد بک لینکا به سایت ممکنه رتبۀ دیگه صفحات شما رو هم پیشرفت دهد و از فاکتورهای سئو خوب هستش.

انتشار محتوای عمیق، قابل فهم و در رابطه می تونه رتبه گوگل شما رو زیاد کنه

در اوایل ظهور علم سئو، گوگل موضوع یه مقاله یا محتوا رو براساس کلمات کلیدی موجود در صفحات سایت تشخیص می داد. اگه یه کلید واژه به تعداد X بار در صفحه نشون داده می شد، گوگل تشخیص می داد که این صفحه مربوط به این کلمه کلیدیه.

امروزه، با وجود الگوریتم بسیار قوی هامینگ برد، گوگل می تونه بدون نیاز به تکرار کلمات کلیدی ، موضوع هر صفحه از سایت رو تشخیص بده.

واسه اینکه توانایی گوگل در این مورد رو بهتر فهمیده باشین، کافیه عبارت " هوای تهران " رو جستجو کنین…

عوامل موثر بر رنک گوگل

گوگل به دنبال صفحاتی نمی شه که عبارت "هوای تهران" رو به عنوان برچسب دارن. بلکه موتور گوگل، اینکه شما به دنبال اون هستین رو به طور کاملً می فهمه و به دنبال صفحاتی می شه که جواب این سوال رو به کاربران خود ارائه میدن. که در این مورد، نتیجه نشون دادن هوای تهران از راه یه سایت انگلیسی (www.weather.com) است. البته گوگل هنوز در جستجوهای فارسی مثل انگلیسی دقت خود رو بالا نبرده س، اما میشه نشونه هایی از درک عمیق گوگل نسبت به موضوع جستجوها و مطالب فارسی رو در یافته های جستجو دید.

فاکتورهای سئو و رنک گوگل

واسه اینکه به طور کاملً به توانایی تشخیص بالای گوگل پی ببرین، پیشنهاد می کنم حتماً چندین سوال انگلیسی هم از این موتور جستجو سوال کنین. مثلاً اینکه کارگردان فیلم بازشگت به آینده که بود:

عوامل موثر در رتبه گوگل

این موضوع می تونه تاثیر عمیقی بر بهینه سازی محتوای شما واسه سئو داشته باشه. چیزی که ما میدونیم اینه گوگل بهتر می دونه محتوایی رو نشون بده که یه موضوع رو کامل تحت پوشش قرار میده. اما سوال اینجاس که داده ها با این ادعای گوگل مطابقت دارن؟

واسه پیدا کردن جواب این سوال، سایت بک لینکو از وسیله MarketMuse واسه تحلیل ۱۰،۰۰۰ URL استفاده کرد و مشخص شد که محتوای قابل فهم و عمیق، کارکرد بسیار بهتری نسبت به محتوای سطحی داره.

حالا شاید بگید که حرف زدن درباره این موضوع ساده س!. اما چیجوری باید محتوایی تولید کنیم که گوگل اونو عمیق و مهم تلقی کنه؟ بیایید به بررسی یه مثال در مورد بازی کلش آف کلنز بپردازیم تا درک بهتری در مورد چگونگی کارکرد گوگل پیدا کنیم. (بله، این بازی هنوزم دست از سر ما و شما ورنداشته س.)

سایت اپ گت یه سایت در مورد برنامه ها و بازیای گوشیه که یه راهنمای کامل در مورد بازی کلش آف کلنز منتشر کرده:

تاثیر عمق محتوا در سئو و رنک گوگل

ما این سایت رو از دید بهینه سازی داخلی بررسی کردیم و نتیجه امتیاز تقریبی ۶۰ (از ۱۰۰) بود. این یعنی بسیاری مسائل سئو داخلی در این سایت رعایت نشده بود و جا واسه پیشرفت بسیار بود. با اینحال در بیشتر جستجوهای مربوط به آموزش بازی کلش آف کلنز، مطلب این سایت در بین سه نتیجه اوله. اونم وقتی که سایتای معتبر و پربازدیدی مثل دیجیاتو هم در این مورد مطلب دارن؟ ساده س!.

عوامل موثر بر سئو و رنک گوگل

سایت اپ گت یه راهنمی کامل و دقیق در مورد بازی نامبرده منتشر کرده و بسیاری موارد رو توضیح داده. هم اینکه در صفحات دیگه این سایت هم میشه در مورد این بازی مطالبی یافت. به خاطر همین گوگل به این نتیجه رسیده که این سایت در یافته های جستجوی مربوط به کلش آف کلنز می تونه واسه کاربران به درد بخور باشه.

نتیجه گیری: نوشتن متون و محتوای غنی، قابل فهظم و مربوط به موضوع می تونه به ارتقای رتبه بندی سایت شما کمک کنه و از فاکتورهای سئو خوب هستش.

محتوای طولانی تاثیر بیشتری بروی سئو و رتبه گوگل شما داره

محتوای طولانی و کامل عملکردی بهتر نسبت به مطالب کوتاهِ ۲۰۰ کلمه ای داره؟ واسه پیدا کردن جواب این سوال باید دوباره به سراغ اطلاعات و داده های آماری بریم. پس از اینکه صفحاتی که کم تر از ۵۱ کلمه و بیشتر از ۹۹۹۹ کلمه در محتوای خود داشتن رو از داده های آماری حذف کنیم، متوجه میشیم صفحاتی که از تعداد کلمات بیشتری استفاده می کنن، یافته های بهتری از رتبه بندی گوگل خود دریافت می کنن.

در واقع، صفحاتی که در صفحه اول یافته های جستجوی گوگل قرار دارن به طور میانگین ۱،۸۹۰ کلمه در محتوای خود دارن. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این آمار حتماً نشون دهنده ملاک گوگل واسه ترجیح مقالات طولانی تر نیس. بلکه می تونه به دلیل اون باشه که محتوای طولانی تر بیشتر (در جهان) به اشتراک گذاشته می شه یا به این خاطر باشه که مقالات طولانی تر، اندازه رابطه موضوعی سایت شما رو بیشتر می کنن و به گوگل درک بهتری از موضوع محتوای شما میدن.

البته طولانی بودن مطالب یه سایت فقط نباید از دید جستجو بررسی شه و شما باید کاربران خود رو هم در نظر بگیرین. تولید محتوای طولانی به مخاطبان شما حالی میکنه که صاحبان این سایت به کیفیت بالا و بی مشکل بودن مطالبشان اهمیت میدن. از طرف دیگه، این نکته هست که سرانه مطالعۀ سالیانه ایرونیا خیلی بالا نیس. با این حساب بهتره تلاش کنین تا از نظر تعداد کلمات یه تنوع خوب در مطالب سایت خود داشته باشین. این یعنی هم مطالب طولانی و کامل تولید کنین، هم مطالبی که کوتاه و به درد بخور هستن. (که دقیقاً همون کاریه که ما در وبلاگ نوین انجام می دیم.)

در آخر دوباره باید به شما بگیم که هر چند داده های آماری بک لینکو به ما نشون میدن که تعداد کلمات بالا می تونه تاثیر بسیار زیادی در رنک گوگل شما داشته باشه، اما پیدا کردن دلیلی قطعی واسه اثبات این موضوع غیر ممکنه.

نتیجه گیری: محتوای طولانی در موتورهای جستجوگر بالاتر از محتوای کوتاه قرار میگیره و تعداد کلمات از عوامل موثر در سئو حساب می شه. میانگین تعداد کلمات محتوای سایتای موجود در صفحه اول یافته های جستجوی گوگل، ۱،۸۹۰ کلمه س.

وب سایتایی که از قرارداد HTTPS استفاده می کنن، رنک گوگل بهتری دارن

گوگل سال گذشته از وبمسترها خواست که قرارداد سایت خود رو از HTTP به HTTPS منتقل کنن. اونا حتی ار HTTPS به عنوان معیاری جدید واسه رتبه بندی یاد کردن. حال سوال اینجاس که داده های جمع آوری شده همین موضوع رو تائید می کنن؟ ، هرچند که رابطه خیلی زیادی بین این قرارداد و رتبه گوگل وجود نداره، اما میشه داده ها نشون میده که قرارداد HTTPS تا حدی در پیشرفت رتبه سایت شما تاثیر داره.

اما این بدون معنیه که شما باید همین امروز قرارداد سایت خود رو به HTTPS تغییر بدین؟ طبیعتاً تصمیم با شماس. اما بهتره بدونین که تغییر قرارداد به HTTPS پروژه ای به طور کاملً جدیه که دردسرهای زیادی رو می تونه براتون به همراه داشته باشه. پس قبل اینکه مبادرت به تغییر قرارداد سایت خود کنین، پیشنهاد می کنم راهنمای گوگل در این مورد رو بخونین.

نتیجه گیری: به دلیل اینکه تاثیر قرارداد HTTPS بر رتبه سایت زیاد نیس و هم اینکه انتقال سایت به این قرارداد خیلی هم راحت نیس، ما اینکار رو، اگه فقط به قصد ارتقای سئو هستش، اصلاً پیشنهاد نمی کنیم. اما اگه در حال راه اندازی وب سایتی جدید هستین، بهتره از همون اول اونو روی قرارداد HTTPS راه اندازی کنین.

هیچ ارتباطی بین نشونه گذاریای Schema و رتبه بندی گوگل وجود نداره

حواشی و داستانای بسیاری درباره نشونه گذاریای Schema و تاثیر اون بر سئو هست. نشونه گذاریای Schema به موتورهای جستجوگر درک بهتری از محتوای سایت شما رو میدن. و بسیاری فکر می کنن که این درک عمیق تر به موتورهای جستجوگر کمک می کنه تا سایت شما رو به افراد بیشتری نشون بدن.

واسه اینکه دقیقاً با کاکرد Schema آشنا شید، بهتره یه مثال واسه شما بزنیم. مطلبی که در ویکیپدیا واسه فیلم "جنگ ستارگان" نوشته شده، از راه کدهای Schema طبقه بندی شده. پس وقتی شما کلمه جنگ ستارگان رو جستجو می کنین، اطلاعات این صفحه به صورت تصویری و با جزئیات واسه شما به نمایش در میاد:

تاثیر Schema در بین فاکتورهای سئو

هم اینکه می تونین از Schema واسه نشون دادن رتبه بندی مطالب و اجناس سایت خود استفاده کنین، دقیقاً مشابه کاری که ما انجام می دیم. (خوشحال میشیم اگه شمام به مطالب ما امتیاز بدین.)

Schema و تاثیر اون در بین فاکتورهای سئو

الان وجود داده های منظم به صورت مستقیم تاثیری روی رتبه گوگل شما نداره و از عوامل موثر بر سئو سایت به حساب نمیاد. اما با وجود اینکه Schema یکی از فاکتورهای سئو نیس، بازم می تونه باعث افزایش تعداد کلیکا بروی سایت شما شه و در آخر به صورت غیر مستقیم در سئو سایت هم تاثیر داشته باشه. هم اینکه جون مولر (یکی از کارکنان شرکت گوگل) به این موضوع اشاره کرده که بعید نیس در آینده داشتن داده های منظم که ساختاری مشخص دارن (که به زبون ساده یعنی به کار گیری Schema در صفحات) در رتبه بندی گوگل تاثیر داشته باشه.

نتیجه گیری: از داده های ساختاری در سایت خود استفاده کنین، اما توقع نداشته باشین که این موضوع بر رتبۀ سایت شما تاثیر داشته باشه.

URL های کوتاه رتبه بهتری نسبت به URL های بلند دارن

من همیشه به فکر بوده ام که مردم باید از URL های کوتاه واسه بهتر شدن وضعیت سئوی سایت خود استفاده می کنن. شاید سوال کنین به چه دلیل؟ دو دلیل واسه انجام این کار هست: اول اینکه شناسایی URL مانند mywebsite.com/my-post واسه گوگل بسیار آسون تر از شناسایی URL بلندی مانند mywebsite.com/1/12/2016/blog/category/my-postه.

درحقیقت، بنا به گفته مت کاتز، یکی از کارشناسان سئوی گوگل، پس از ۵ کلمه اول در URL شما:

الگوریتمای گوگل با دقت کمتری کلمات بعدی URL رو آزمایش می کنن و وقت چندانی رو به شناسایی و اعتبار بخشی به اونا اختصاص نمی دن.

داده های جمع آوری شده هم این جمله ایشون رو تایید می کنن:

حالا خوبیش اینه آزمایش این مورد بسیار آسونه. هروقت شما یه محتوای جدید منتشر می کنین، نشانی اونو تا حد امکان کوتاه کنین. اگه هم از وردپرس (WordPress) استفاده می کنین، می تونین لینک ثابت خود رو روی Post Name تنظیم کنین. (البته این در صورتیه که بخواین از نشانیای فارسی استفاده کنین.)

عوامل موثر بر بهینه سازی و فاکتورهای سئو

هروقت می خواین مطلب جدیدی رو منتشر کنین، می تونین واسه نشانی URL خود فقط از چند کلمه استفاده کنین. حال این نشانی می تونین به زبون فارسی یا انگلیسی باشه. خود ما در نوین به کار گیری نشانی انگلیسی رو به دلیل راحتی اون به فارسی ترجیح می دیم.

اخطار: بهتره این فوت وفن رو فقط واسه پستای بعدی سایت خود در نظر بگیرین. اگه لینک ثابت مطالب قبلی سایت خود رو تغییر بدین، سئوی سایت شما آسیبی جدی می بینه.

عوامل موثر در رتبه بندی موتورهای جستجو

اگه یادتون باشه ما گفتیم نشانیای کوتاه به دو دلیل واسه سئو بهتر هستن و فقط یه دلیل به شما گفتیم. دلیل دومما اینه که نشانی URL طولانی بیان کننده تعداد زیادی کلیک واسه رسیدن از صفحۀ اول سایت به مطلب مورد نظره. این موضوع یعنی که مطلب شما اهمیت چندانی در سایت تون نداره که در آخر موجب پائین اومدن رتبه سایت شما در گوگل می شه. مثلا، نشانی زیر رو در نظر بگیرین. این نشانی چندین لایه جور واجور داره و در نتیجه از نظر گوگل خیلی با اهمیّت نیس.

عوامل موثر بر سئو و بهینه سازی سایت

نتیجه گیری: تا انجا که می تونین از URL های کوتاه واسه صفحات سایت خود استفاده کنین. این کار باعث می شه که گوگل اهمیّت بیشتری به این صفحات بده. اگه هم که سایت شما فارسی باشه، به کار گیری URL فارسی کوتاه می تونه دقیقاً موضوع مطلب رو واسه گوگل مشخص کنه و شانس شما رو واسه کسب رتبه خوب بیشتر کنه.

محتوایی که دست کم از یه تصویر استفاده کنه، در رتبه بندی گوگل جایگاه بالاتری داره (اما استفادۀ زیاد از تصاویر، فرقی ایجاد نمی کنه)

مطالعه و تحقیقای مختلفی در علم سئو نشون داده صفحاتی که از تصاویر خوبی واسه مطالب خود استفاده می کنن، خوانندگان بیشتری رو جذب می کنن و حتی بیشتر از بقیه رقبا در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شن.

یکی از دلایل این موضوع اون هستش که استفاده زیاد از تصاویر در محتوا می تونه اندازه به اشتراک گذاشته شدن مطلب شما رو زیاد کنه (البته این موضوع مربوط به آمار جهانیه) و در نتیجه رتبه سایت شما رو بهتر کنه. سایت بک لینکو واسه اندازه گیری اندازه تاثیرِ به کار گیری تصویر در محتوا، یه بررسی ساده انجام داد. یافته های جستجوی گوگل برتر دارای تصویر هستن یا نه؟ (منظور ما محتوای صفحاتیه که در نتیجه جستجو نشون داده شده).

نتیجه چی بود؟ داشتن دست کم یه تصویر رابطه مستقیمی با رتبه سایت داره.

داشتن تصویر در محتوا به عنوان یکی از فاکتورهای سئو

با این حال باید بدونین که هیچ پل ارتباطی بین تعداد تصاویر محتوا و رتبه سایت پیدا نشده.

نتیجه : به کار گیری عکس و تصویر تو یه محتوا، بسیار بهتر از نداشتن اون هستش. اما نمیشه گفت که موتورهای جستجوگر امتیاز خاص ای واسه عکس دار بودن مطالب قائل هستن.

به کار گیری کلید واژه دقیق در تگ عنوان صفحه با رتبه گوگل سایت شما رابطه مستقیم داره

از اول ظهور موتورهای جستجوگر تا به امروز، عنوان سئو مهم ترین عامل در بهینه سازی داخلی یا همون On-Page Optimization بوده. چون تگ عنوان شما به مخاطبان (و موتورهای جستجوگر) پیش زمینه ای کلی از موضوع مطلب شما ارائه میده. پس کلماتی که شما در عنوان سئو خود استفاده می کنین، باید تاثیر بسیاری بر رتبه بندی سایت شما داشته باشن. (اگه می خواین دقیقاً منظور ما در مورد عنوان سئو یا متا تایتل رو بفهمین، به مطلب ما در این مورد مراجعه کنین.)

اما حالا که گوگل به سمت جستجوی معنایی (Semantic Search) حرکت کرده، تگ عنوان بازم از فاکتورهای سئو هستش؟ پس از بررسی آمارها فهمیدیم به کار گیری کلید واژه در تگ متای عنوان هنوزم با رتبه سایت در ارتباطه. با این حال، اندازه این رابطه کمتر از تصور ما بود.

وجود کلید واژه در تگ عنوان یکی از فاکتورهای سئو هستش

طبق یافته ها، گوگل واسه درک موضوع صفحۀ شما احتیاجی به دیدن کلمات کلیدی دقیق در تگ عنوان نداره. مثلا، بیایید چند نتیجه اول واسه کلید واژه "روش درست کردن برنج" رو مشاهده کنیم. دقت کنین که چیجوری دو تا از سه نتیجه نشون داده شده (از جمله رتبه ۱) از عبارت “روش درست کردن برنج” در تگ عنوان خود استفاده نکرده ان و کلید واژه اونا "پخت برنج" است.

عوامل موثر در رتبه بندی وب سایتا در موتورهای جستجوگر

این یافته های فقط تائیدی بر اینه که گوگل دیگه فقط به کلمات کلیدی اهمیّت نمی ده و به جای اون تلاش می کنه موضوع مطلب شما رو شناسایی کنه. (و کلید واژه هم در این مورد به گوگل کمک می کنه)

نتیجه گیری: قرار دادن کلید واژه در تگ عنوان به بالا بردن رتبه سایت شما کمک می کنه و از فاکتورهای سئو هستش. با این حال، به دلیل جستجوی معنایی گوگل، تاثیر اون مانند گذشته نیس و خیلی نباید روی اون حساب کنین.

وب سایتایی که سرعت لود اونا بالاتره، در سئو کارکرد بهتری نسبت به وب سایتای کندتر دارن

از سال ۲۰۱۰، سرعت لود شدن سایت واسه گوگل اهمیت خاصی پیدا کرد و از اون زمان تا کنون، به عنوان یکی از فاکتورهای مهم سئو شناخته می شه. اما شاید شمام دوست داشته باشین که بدونین: "سرعت لود شدن سایت چقدر بر رتبۀ گوگل موثره؟"

واسه این کار سایت بک لینکو به سراغ وسیله تست سرعت الکسا (Alexa) رفت تا ۱ میلیون دامنۀ مورد نظر خود رو بررسی و بررسی کنه.  البته اونا سرعت بارگذاری تک تک این وب سایتا اندازه نگرفتند، بلکه میانگین سرعت بارگذاری اونا رو گرفتن. و نتیجه چی بود؟ یه وابستگی بسیار قوی بین سرعت سایت و رتبه بندی اون در گوگل هست:

سرعت بارگذاری سایت به عنوان یکی از عوامل موثر در سئو سایت

این یعنی کسائی که سرعت سایت خود رو بهتر می کنن، در آخر سئو سایت خود رو هم بهینه سازی کردن. البته حتی اگه سئو رو در نظر نگیریم، بازم داشتن یه سایت پر سرعت به نفع کاربر و خود شماس. پس در هر صورت بهتره سرعت سایت خود رو زیاد کنین.

نتیجه گیری: سرعت بارگذاری سایت یکی از فاکتورهای سئو هستش و وب سایتایی که سرعت بارگذاری اونا بالاتره، رتبۀ بالاتری در گوگل دارن.

بک لینکای بیشتر مساویه با رتبۀ گوگل بالاتر

همیشه حواشی بسیاری دور فاکتورهای سئو موثر تو یه سایت هست. این وسط، آدمایی هستن که میگن بک لینکا دیگه مانند قبلی در رتبه بندی سایت تاثیر ندارن.

مثل ما، سایت بک لینکو هم کنجکاو بود بدونه که گوگل هنوز به اندازۀ گذشته واسه بک لینکا ارزش قائله یا خیر (و اینکه دامنه اونا بازم به سئو در رابطه هست یا نه). واسه اندازه گیری دقیق این موضوع اونا از Ahrefs API استفاده کردن تا بتونن تعداد کلی بک لینکایِ هر صفحه از وب سایتای موجود در پایگاه دادۀ خود رو تعیین کنن.

پس از بررسی یافته های، اونا فهمیدن صفحاتی که تعداد بک لینکای بیشتری دارن، بهترین جایگاه رو در رتبه بندی گوگل پیدا کردن:

تعداد کل بک لینکا و تاثیر اون در سئو سایت

پس بر خلاف اینکه گوگل همیشه در حال تغییر الگوریتمای خود هستش، به نظر نمی رسه که تغییری رو بر قوانین بک لینکا اعمال کرده باشه.

نتیجه گیری: تعداد بک لینکا هنوزم یکی از مهمترین فاکتورهای سئو هستش و صفحاتی که تعداد بیشتری بک لینک دارن به رتبه های بالاتری در گوگل دست پیدا می کنن.

قرار گرفتن در رتبه های بالای جستجوی گوگل با معتبر بودنِ بک لینک رابطه مستقیم داره.

علاوه بر تعداد بک لینکا، ما همیشه می خواستیم جواب این سوال رو پیدا کنیم که: " معتبر بودن سایت بک لینک دهنده بر رتبه بندی تاثیر داره؟" بیشتر کارشناسان سئو فکر می کنن که کیفیت بک لینک به اندازۀ تعداد لینک هاش مهمه. یعنی، بهتره ۱ بک لینک از وب سایتی معتبر بگیرین تا اینکه ۱۰۰ بک لینک از صفحه های کم کیفیت دریافت کنین. و… بله، داده ها هم درستی این موضوع رو تایید می کنن:

اندازه تاثیر اعتبار بک لینک در بین فاکتورهای سئو

براساس اندازه گیریای انجام شده توسط وسیله رتبه بندی دامنۀ Ahrefs، بک لینک سازی در صفحات معتبر، رتبه های بالاتری رو نسبت به صفحات معمولی به ارمغان می آورد. با اینحال اندازه اعتبار سایت لینک دهنده، به اندازۀ تعداد کلی بک لینکا موثر نیس.

نتیجه گیری: اعتبار و ارزش بک لینکای دریافتی خیلی با اهمیته، اما در بین فاکتورهای سئو ارزش کمتری نسبت به تعداد بک لینکا داره.

یکی بودن متن لینک با موضوع سایت اهمیت زیادی در ارتقای سئوی سایت داره

وقتی که گوگل در سال ۲۰۱۲ بروزرسانی پنگوئن خود رو عرضه کرد، خیلی از کارشناسان سئو بر این باور بودن که متن لینک دیگه در مشخص شدن موضوع صفحه تاثیری نداره. با این حال، تحقیقات انجام شده در چندین موتور جستجوی متفاوت نشون میده که متون لینکا هنوز مهم هستن.

بخاطر این بدمون نمی اومد که از اندازه اهیمت این عامل در سئو باخبر شیم و حالا خوبیش اینه بک لینکو جواب سوالمان رو به ما داد. یافته های تحقیقات نشون میده که یکی بودن متن لینک با موضوع سایت از درجه اهمیت بالایی برخورداره.

بد نیس بدونین که از همون روزای ابتدایی ظهور علم سئو، ایجاد بک لینک و مطابقت متن بک لینک با موضوع سایت روشی مناسب واسه پیشرفت رتبۀ سایت به حساب می اومد. مثلا، اگه شما می خواستین در جستجوی کلید واژه “سئو” در رتبه اول قرار بگیرین، متن لینک یا انکر تکست شما باید دقیقاً همین می بود:

عوامل موثر در بهینه سازی و سئو سایت

با این حال، ظاهر امر نشون میده که گوگل با منتشر کردن نسخه پنگوئن نشون داد دیگه نمی خواد اهمیّت چندانی به این موضوع بده. با در نظر گرفتن موارد گفته شده، پیشنهاد ما اینه که فقط بروی کلید واژه اصلی خود تمرکز نکنین (چون که اینکار حتی می تونه در دراز مدت باعث جریمه شما توسط گوگل هم بشه) و تلاش کنین کلمات کلیدی در رابطه رو هم در متن لینکای خود به کار ببرین. (ما تازگیا مطلبی جدید در مورد متن لینک یا همون انکر تکست (anchor text) منتشر کردیم که پیشنهاد می کنم حتماً بخونین)

نتیجه: ایجاد بک لینک و یکی بودن متن اون با موضوع سایت رابطه استوار و محکمی با افزایش رتبه سایت داره و از فاکتورهای سئو هستش. با این حال، ما فقط تمرکز بروی کلید واژه اصلی رو به عنوان یکی از تاکتیکای سئو به شما پیشنهاد نمی کنیم و فکر می کنیم بهتره بروی کلمات کلیدی دیگه که با موضوع شما در رابطه هستن هم تمرکز کنین.

پائین بودن اندازه بانس ریت با بالا رفتن رنک گوگلِ یه سایت رابطه داره

خیلی از مردم در دنیای سئو باور دارن که گوگل از عامل "تجربه کاربری" استفاده می کنه (آماری مانند بانس ریت یا یه وقتی که کاربر در سایت گذرونده).

واسه آزمایش این تئوری، بک لینکو ۱۰۰،۰۰۰

Published on :Posted on