بازاریابی اینترنتی

صفحه فرود یا Landing Page چیه؟

۲۶ مهر ۱۳۹۶

قبل از هرچیز، از شما می خوایم تصور کنین تو یه مهمانی هستین. در این مهمانی، افراد مختلفی هستن و شمام تقریباً کسی رو نمی شناسید. اول سراغ کی می رید؟ ملاک شما واسه شروع گفتگو و آشنایی با بقیه چیه؟

تجربه نشون داده که بیشترِمون در لحظه اول، مِلاکی به جز ظاهر اون شخص نداریم. اجازه بدین مثال رو به شکل دیگری مطرح کنیم: از قبل به شما گفته شده که باید با آقای کریمی صحبت کنین، ایشون دکتر متخصص مغز و اعصابه، ۴۵ سال سن داره و یه اتومبیل ب .ام .و سری ۵ سوار می شه. این شخص به نظر شما چه شکلیه؟ توقع دارین با چه آدمی مواجه شید؟ امکان داره ظاهرش باعث شه فکر کنین که در مورد شغل و منزلت اجتماعی اون به شما دروغ گفته شده؟

بیشتر آدمایی هم که واسه اولین بار به سایت ما سر میزنن اینجور حالتی دارن. اولین صفحه ای که با اون مواجه می شن با خیالات اونا مطابقت داره؟ جذب سایت ما می شن یا صفحه رو بسته و دیگه به ما سر نخوان زد؟ چیکار کنیم که تاثیر اولیه خوبی روی مخاطب داشته باشیم؟ ما تو یه همچین موقعیتی عبارت صفحه فرود (یا همون Landing Page) رو شنیده ایم. اما این صفحه فرود چیه و چه کاربردی داره؟

در ادامه تلاش کردیم به این سوالا جواب بدیم؛ با ما همراه باشین! قبل از هرچیز، به یه تعریف می پردازیم.

صفحه فرود یا Landing Page دقیقاً چیه؟

همونجوریکه حدس زده این، صفحه فرود یا Landing Page، صفحه ای ساده و جدا از هم در سایت شماس که به هدف جذب کاربر یا یه تبدیل (Conversion) ساده ایجاد شده. دلیل این نامگذاری اینه که کاربر اولین بار با این صفحه مواجه شده یا به اصطلاح روی اون فرود میاد؛ درست مانند یه مسافر که اولین مقصدش باند فرودگاهه و بعد از پیاده شدن از هواپیما، فرصت بازدید از شهر رو داره.

اینجا اجازه بدین به جای اینکه بگیم صفحه فرود چیه، بگیم که چی نیس. اهمیّت این توضیح در اینجاس که تعاریف مختلفی از صفحات فرود وجود دارن که فرقای زیادی با هم دارن. مثلا، هر صفحه قدیمی تو یه سایت که بشه روی اون "فرود اومد" حتماً یه صفحه فرود نیس. بازارایابای دیجیتال، بین یه Landing Page و یه صفحۀ عادی (مثلاً اولین صفحۀ یه سایت)، فرق قائل هستن.

هر صفحه فرود معمولاً دو ویژگی بسیار مهم داره:

  1. دارای یه فرمه.
  2. فقطً واسه جمع آوری اطلاعات از مخاطب طراحی شده.

یعنی، همۀ صفحات فرود، یه جور صفحۀ وب هستن، اما هر صفحه وب Landing Page به حساب نمیاد.

همونجوریکه در شکل زیر می ببینن، با باز کردن سایت خبرگزاری ایسنا، در صفحۀ اول با یه عالمه از لینکا، تصاویر و تبلیغات مواجه میشیم (کاری خوب یا بدی طراحی سایت نداریم). شک نداشته باشینً صفحه زیر یه صفحه فرود به حساب نمیاد.

صفحه اصلی خبرگزاری ایسنا

صفحه اصلی خبرگزاری ایسنا

چیزی که در تصویر بالا می بینیم، صفحه اصلی یا Homepage اسمشه که معمولاً کاربرده های مختلفی داره. این صفحه، بسته به نوع و هدفِ سایت، ممکنه شما رو به بازدیدکنندگان معرفی کنه، اجناس شما رو نمایش دهد یا یه ویدیوی آموزشی پخش کنه. صفحه اصلی شما شایدً فراخوان ها و فرمای متفاوتی هم داره، از جمله لینک ثبت نام، دکمه امتحان کردن مجانی، لینکای خرید، تبلیغات و … . این صفحه به یه منظور مشخص طراحی نشده، بلکه شکلای جور واجور جورواجور محتوا در اون دیده می شه.

بیایید نگاهی به سایت آمازون بندازیم. صفحه اول آمازون پر از CTAهای قابل کلیکه، اما این صفحه واسه رسیدن به یه منظور خاص ساخته نشده و بخاطر این یه صفحه فرود به حساب نمیاد. صفحات فرود معمولاً تک منظوره هستن و یه Call to Action هم در اونا دیده می شه.

صفحه اصلی سایت آمازون

صفحه اصلی سایت آمازون

البته سایت آمازون دارای هزاران صفحه فروده. Landing Pageها تک منظوره هستن و یه Call to Action دارن. در این مثال، هر محصول یه صفحه جدا از هم واسه خودش داشته و تنها هدف از ساخت این صفحه اینه که کاربر روی دکمه "اضافه کردن به صفحه خرید" کلیک کنه. اینجور صفحه ای، یه صفحه فرود به حساب می آید.

صفحات داخلی سایت آمازون

به عنوان مثالی دیگه، صفحه اول سایت پونیشا که همون اول شما رو دعوت به همکاری می کنه، یه صفحه فرود حساب می شه.

صفحه اصلی سایت پونیشا

صفحه اصلی سایت پونیشا

هدف از ایجاد یه صفحه فرود چیه؟

سایتا و کار و کاسبیای آنلاین کلا با ایجاد لندینگ پیجا، سه هدف رو دنبال می کنن:

  1. فروش مستقیم
  2. ایجاد مخاطب
  3. ایجاد رابطه

فروش مستقیم

تصور بیشتر ادما از صفحات فرود، مربوط به وب سایتای فروش اجناس یا خدماته. اگه تا حالا در اینترنت چیزی خریده باشین، حتماً این صفحات به چشم شما خورده ان. در تجارت الکترونیک، صفحه فرود مربوط به فروش مستقیم، معمولاً صفحۀ یه محصول خاصه. صفحات رزرو صندلیای سینما یا مشابه اونم یه جور صفحه فرود حساب می شن.

هدف اصلی از ساخت این صفحات فرود، فروشه. شما می تونین صفحات فرود خود رو در صفحات دیگه تبلیغ کنین، در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذارین و هر کار دیگری که لازمه رو انجام بدین تا ترافیک صفحه فرود خود رو بالا ببرین.

نگاهی به صفحه فرود زیر بندازین. هدفِ اصلی از ساخت صفحه زیر این بوده که مخاطبان رو به خرید این اجناس بهداشتی وادارد. طراحی صفحه ساده س! و چندین دکمه فراخوان عمل هم داره.

صفحه فرود سایت Harry's

ایجاد مخاطب

این نوع صفحات به عنوان صفحاتِ جذب مخاطب هم شناخته می شن. این نوع خاص از صفحات فرود، واسه جمع آوری اطلاعات از بازدیدکنندگان طراحی شدن. هدفِ اصلی اونا هم گرفتن اطلاعاتِ شخصی مثل نشانی ایمیل، نام و نام خانوادگی و اطلاعات دیگه ایه که می تونه واسه رابطه بعدی با مخاطب به کار رود.

فُرمای موجود در صفحات ایجاد مخاطب، معمولاً طولانی تر بوده و پر کردن شون نسبت به یه صفحه فروش مستقیم به زمان بیشتری نیاز داره. این فُرما ممکنه شامل بخشایی باشن که مخاطب می تونه سلیقه ، چیزای مورد علاقه و ویژگیای شخصی خود رو هم در اونا وارد کنه. صفحات ایجاد مخاطبی که طراحی می کنین باید واسه بازدیدکنندگان اونقدر مهم باشن که بتونن اندازه تبدیل سایت شما رو به صورت زیادی زیاد کنن.

این نوع از لندینگ پیج می تونه واسه موارد زیر کاربرد داشته باشه:

  • یه کتاب الکترونیکی رایگان
  • ثبت نام تو یه جلسه آنلاین
  • راهنما
  • ثبت نام در خبرنامه

تصویر زیر، مثال خوبی از این نوع صفحه فروده.

نمونه ای از فرم در صفحه فرود

ایجاد رابطه

این صفحات فرود که به اونا Click-through هم میگن، به شما امکان میدن بازدیدکنندگان رو در مراحل جور واجور کار همراهی کنین و جزو روشای پیشرفته بازاریابی حساب می شه. این لندینگ پیجا، ترکیبی از دو نوع فروش مستقیم و ایجاد رابطه هستن. هدف اونا هم هدایت افراد و تشویق اونا به حرکت در طول راه فروشه. این نوع از صفحات فرود، افراد رو به صورت دائمی به کلیک کردن روی لینکای جدید واداشته و اونا رو در سایت نگه می دارن.

روش کار به این صورته که وقتی مخاطبی وارد صفحه اول شما شده و از اونجا وارد صفحات بعدی می شه، به صورت خودکار و هدف دار از راه لینکای موجود، در راه فروش هدایت می شه. به کار گیری این صفحات واقعاً جواب میده، مخصوصاً به خاطر این که همه آدمایی که روی تبلیغات آنلاین یا صفحات اجتماعی شما کلیک نمی کنن، حتماً آمادۀ خرید از شما نیستن و نیازه کمی جلوتر بیان.

صفحات فرود Click-through به شما کمک می کنن آدمایی رو که وارد روند بازاریابی شما شدن در آخر به مشتری خود تبدیل کنین. این صفحات فرود با توجه کردن به علاقه های مشتری، اندازه تبدیل (Conversion Rate) رو بالا می برن. صفحات ایجاد رابطه، تلاش می کنن که مشتری رو کم کم با محصول یا خدمت ارائه شده آشنا کرده و در مرحله آخر کار فروش رو پایانی کنن.

به دنبال برنامه ای کامل واسه معرفی دیجیتال خود هستین؟

پکیجامون به شما کمک می کنن یه حضور موثر و با ثبات در اینترنت ایران داشته باشین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

اطلاعات بیشتر…

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

یه Landing Page خوب چه ویژگیایی داره؟

عوامل بسیار زیادی در موفقیت یه صفحه فرود وجود دارن. اینجا تلاش می کنیم به تعدادی از اصلی ترین عوامل موفقیت یه لندینگ پیج اشاره کنیم.

یه عنوان چشم گیر!

همه چیز از عنوان شروع می شه. ایجاد علاقه، جلب توجه و درک موضوع همه با عنوان اصلی رابطه مستقیم دارن. عنوان، اولین و مهم ترین بخش یه صفحه فروده. عنوان باید توجه مخاطب رو جلب کرده و به مخاطب توضیح بده که محصول مورد نظر دقیقاً چیه. هم اینکه بهتره که توضیحات شما کوتاه باشه. هیچوقت واسه نوشتن عنوان، بیشتر از ۲۰ کلمه استفاده نکنین. در بهترین حالت، باید از ۱۰ کلمه استفاده شه.

مثلا، صفحه فرود این سایت رو ببینین. عنوان صفحه کوتاه، گیرا و مشخصه و مستقیماً به مشکل احتمالی مخاطب اشاره می کنه (از عجیب و غریب بودن خسته شده ام!). مخاطبان با خوندن این عنوان می دونن از این سایت چه انتظاری باید داشته باشن.

صفحه فرود سایت چیجوری

صفحه فرود سایت چیجوری

یه زیرعنوان راضی کننده

اگه عنوان اصلی وظیفه جلب توجه خواننده رو بردوش داره، زیرعنوان کارش اینه که این فرد رو در صفحه نگه داره. زیرعنوانا معمولاً (البته نه همیشه!) درست زیرِ عنوانِ اصلی قرار می گیرن. وظیفۀ اونا ارائه توضیحات بیشتر به مخاطب و تشویق اون به مطالعه بقیه مطلبه؛ در واقع ادامه عنوان اصلی با کمی جزئیات بیشتر!

 به کار گیری تصاویر

مغزِ آدم، تصاویر رو ۶۰۰۰ برابر سریع تر از متون پردازش می کنه. وجود تصاویر در صفحات فرود شک نداشته باشینً موثر هستن.

تصاویری که به کار می برید باید بزرگ بوده و در رابطه به کار و کاسبی شما باشن. اگه در سایت تون محصولی رو به فروش می رسونین، صفحه فرود شما حتماً باید تصویری از اون محصول داشته باشه. اگه کار شما خدماتیه که اون تصویر درست مثل عنوان اصلی، وظیفه جلب توجه مخاطب رو بردوش داره. یادتون نره که کیفیت این تصاویر هم اهمیت بسیار زیادی داره.

یه مثال عالی از این روش، سایت Shutterstockه که از قدرت تصویر در صفحه فرود بیشترین استفاده رو برده.

صفحه فرود سایت ShutterStock

صفحه فرود سایت ShutterStock

یه توضیح تکمیلی

اگه کاربر متوجه نشه موضوع از چه قراره، به سرعت سایت رو ترک می کنه. توضیحات تکمیلی باید در صفحات فرود وجود داشته باشن و لحن اونا هم باید ساده، مستقیم و قابل فهم باشه.

لازم نیس که این توضیح خود یه پاراگراف جدا باشه، بلکه زیر عنوان، تصویر یا حتی خود عنوان اصلی هم بسته به شرایط می تونن این نقش رو اجرا کنن. دیگه ویژگی مهم این توضیحات، نشون دادن منافع کاربره. مثلاً به جای اینکه بگید "ما سایت می کنیم"، بگید "به کمک ما سایت خود رو ساخته و به صورت آنلاین درآمد به دست بیارین".

صفحه اصلی سایت پرتال

صفحه اصلی سایت پرتال

کار خوب دیگری هم که می تونین انجام بدین، فهرست کردن فواید کار با سایت شما هستش. این فواید هم درست مثل توضیحات تکمیلی، باید کوتاه، ساده و قابل فهم باشن.

جریان منطقی

جریان منطقی یه صفحه فرود درست به اندازه محتوای اون مهمه. یه مشتری واقعاً علاقمند، Landing Page رو کامل مطالعه می کنه. به خاطر همین افراد هم که شده، باید این افراد رو تو یه راه فکری هدایت کنین که منطقی و راضی کننده باشه.

صفحه فرود شما باید با توضیحاتِ کامل از جمله منافع مشتری شروع شده و با یه Call to Action خوب پایان یابد. صفحه فرود رو به چند بخش تقسیم کرده و در هر کدوم از یکی از ویژگیای خدمات خود سخن بگید.

محل دکمه CTA اهمیت زیادی داره. شما حتی می تونین از چندین CTA استفاده کرده و هر کدوم رو در یکی از بخشای لندینگ پیج خود بذارین. در صفحه فرود خود از عاملای متقاعدکننده استفاده کنین.

یادتون باشه که صفحات فرودِ طولانی در صورت جذاب بودنِ مطالب، بسیار موثر هستن. از به کار بردن فُرمای طولانی ترس نداشته باشین.

مطرح کردن یه موضوع دردناک

آدما از درد و رنج فراری هستن و واسه دوری از اون هر کاری می کنن. هر محصول یا خدمتی که در دنیا هست انگار در تلاشه دردی رو آرامش بده. اگه مخاطب تون رو مجبور کنین به مشکلی فکر کنه، به صورت خودکار به راه حل اون – که محصول یا خدمات شماس – فکر می کنه.

به جای اینکه به کاربر بگید با خدمات شما چی به دست می آورد، به اون یادآوری کنین که بدون شما چی رو از دست میده. مثلا، به دست آوردن ۵۰۰ هزار تومن لذت بخشه، اما حس از دست ندادن ۵۰۰ هزارتومان لذت بخش تر هم هست. در مرحله بعدی باید روی این مسئله تاکید کنین که محصول/خدمات شما، برطرف کننده اون درد هستش.

در این مثال، خوب از مطرح شدن یه درد فیزیکی (کمردرد) در صفحه فرود استفاده شده.

 

از لذتا سخن بگید

ما آدما همون قدر که از درد فراری هستیم، به دنبال لذت هم میریم. در لندینگ پیج خود، حتما به لذت به کار گیری محصول یا خدمات تون اشاره کنین. هر محصول یا خدمتی می تونه به شکلی ارائه شه که هم لذت احساسی و هم لذت روانشناختی رو به مخاطب نشون بده.

Mixpanel شرکتیه که ارائه کننده خدمات A/B هستش. قبلاً درباره آزمایش A/B صحبت کردیم. خیلی هیجان انگیز به نظر نمیاد، مگه نه؟ صفحه فرود Mixpanel طوری طراحی شده که یه جور حس کنجکاوی و حیرت زدگی رو تو ذهن مخاطب برانگیزد و این رمز موفقیت Mixpanel در سرویس دهی خوده.

 

نقل قولای اطمینان دهنده

واسه یه کاربر ناآشنا که هنوز به سایت مورد نظر اطمینان نکرده، چه چیز بهتر از اینکه ببینه دیگه کاربران هم اون سایت رو تایید کردن؟ به کار گیری نقل قولای افراد، امروزه تبدیل به یکی از اصلی ترین وسایل جلب اعتماد مخاطبان شده.

به کار گیری نظرات کاربران سایت

از جملات افراد واقعی استفاده کنین. اگه این افراد مشهور باشن که چه بهتر! اما تلاش کنین این نقل قولا رو تا حد ممکن طوری انتخاب کنین که به جامعه هدف شما نزدیک باشن. حتماً از تصاویر و تا امکان داره از ویدیوهای اون افراد هم استفاده کنین.

روشای رابطه

گذاشتن چندین شماره تلفن، نشانی ایمیل، فرمای رابطه و یه نشانی فیزیکی علاوه بر اینکه امکان رابطه مخاطبان با شما رو جفت و جور می سازه، واسه شما اعتبار ساز هستش. هرچه این اطلاعات بیشتر و کامل تر باشن، اطمینان افراد هم بیشتر به شما جلب می شه. دست کم با این روش می تونین واقعی بودن خود رو به مخاطب نشون بدین و در صورت وجود امکانِ چت آنلاین، این اطمینان بیشتر هم می شه.

گارانتیا

به کار گیری نمادهایی که اطمینان میدن خدمات و اجناس شما واقعی هستن می تونه در موفقیت Landing Page شما بسیار اثر داشته باشه. واسه ما ایرونیا، چندسالیه که لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی یا ای نماد تبدیل به یکی از عوامل اطمینان دهنده موقع به کار گیری وب سایتای فروش شده.

ضمانت نامه انتهای صفحه فرود

ضمانت نامه انتهای سایت بامیلو

به کار گیری Call to Actionای خوب

در این مطلب اشاره کردیم که CTAها جزوی جدانشدنی از صفحات فرود هستن. اگه نمی دونین فراخوان عمل خوب چه ویژگیایی داره، باید بگیم قبلاً ۳ نوع از بهترین Call To Actionا رو به شما معرفی کرده بودیم.

نتیجه گیری

صفحات فرود یا Landing Pageا، صفحاتی ساده و هدف دار هستن که به خاطر خوش آمدگویی به مخاطب، دعوت از اون به انجام کاری یا معرفی یه محصول/خدمات خاص طراحی شدن. طراحی و ساخت درست این صفحات، می تونه تاثیر زیادی در ترافیک سایت، فروش و سود شما داشته باشه. امروزه به کار گیری این صفحات به همراه CTAای مناسب، یکی از بایدها در جنبه های متفاوت تجارت الکترونیکه.

امیدوارم که در این مقاله تونسته باشم خوب کارکرد صفحات فرود رو براتون توضیح بدم. اگه تجربه ای در مورد ساخت و طراحی Landing Page دارین یا اگه بنده نکته ای رو از قلم انداختم خوشحال میشم اونو به بنده گوشزد کنین.

موضوع در رابطه بازاریابی اینترنتی

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

علی بلوری

علی بلوری هستم، چند سالی هست که در مورد بازرگانی، بازاریابی دیجیتال و تولید محتوای آنلاین فعالیت می کنم و به دلیل علاقه فراوانم به تکنولوژی، اینترنت و کار و کاسبیای آنلاین، افتخار همکاری با رسانه دیجیتال مارکتینگ نوین رو دارم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

Published on :Posted on