۱-۱-۱-۱- واژه شناسی

هتل hotel از واژه فرانسوی hôtel گرفته شده که خود برگرفته از hôte به معنی مهمونه. hôtel در فرانسه اشاره به ساختمانی می کنه که بازدید کننده زیادی داشته باشه. اما با ورود این واژه به زبون انگلیسی و بعد گسترش اون به بقیه زبانها، معنی کاربردی هتل از این رو به اون رو شده و امروزه به نوع خاصی از مکانهای اقامتی واسه مسافران میگن. (کیماسی، ۱۳۸۳)

 

۱-۱-۲- گذشته هتلداری

صنعت هتلداری نوین آغازخود رو به کشورای اروپایی، مخصوصا کشور سوئیس، مدیونه .این صنعت از ساختمانهای کوچیک و محقر، که واسه گشودن اونا از کلیدای چوبین استفاده می شد، شروع شد ودر همین هتلای کوچیک شکل های جور واجور خدمات و سرویسها به مشتریان عرضه می گردید. (کیماسی، ۱۳۸۳)

دارندگان این جور هتلا ، بیشتر طبقه پولدار و تسلط بودن . این مراکز هتل خونده نمی شد وکلمه HOTEL حدوداً ازسالای ۱۷۶۰ میلادی واسه نامیدن این مراکز به کاررفت. این واژه خود ازکلمه HOSTEL جدا شده که در همون چند سال ودرکشور انگلستان واسه نامیدن این مراکز به کار می رفت .درکشورامریکا، مکانهایی که به این منظوراختصاص پیدا میکرد رابا واژه Inn مشخص می کردن واژه Inn در زبون انگلیسی به مفهومای کاروانسرا ، مسافرخانه ، میهمانخانه و گاه به معنی منزل بکار برده می شد و همراه با این کلمه و در مواردی مشابه از عبارت COFFEE HOUSE استفاده می شد . (کیماسی، ۱۳۸۳)

پولدار

رشد واقعی و تکامل این صنعت در آمریکا با گشایش ” سیتی هتل” در نیویورک درسال ۱۷۹۴ آغازشد و این اولین ساختمانی بود که به سرویس دهی مربوط به هتلداری اختصاص پیدا میکرد . فعالیتای این مرکز به ایجاد انگیزه و رقابت در میان شهرهای دیگه رسید طوری که سرمایه داران زیاد به این صنعت روی آوردن و هتلهای چندی تأسیس کردن. (کیماسی، ۱۳۸۳)

در این هنگام بودکه برتعداد هتلها اضافه شد ،اما گسترش افسانه ای و عجیب این صنعت به سالای قرن بیستم برمیگرده . سال ۱۹۳۰ با رویدادی غم انگیز واسه این حرفه همراه شد طوری که اونقدر رکود سرد و سنگینی بر اون تحمیل شد که سرمایه داران کمی امید به بهبودآن داشتن ولی شروع جنگ جهانی دوم با عث شد که رونقی سریع وشگفت آور در این صنعت به وجود بیاد . این همای خوشبختی در همه دوران جنگ و تا شروع دهه ۱۹۵۰ بربام همه مراکزی که هتل نامیده می شدن ،درپرواز بود و رشد و شکوفایی اونا ادامه داشت ،اما بحث مراکزی به نام “متلا”، که فقط به آمریکای شمالی محدود می شد، با مقو له مذکورجدا بود.کارای جمعی و گسترش سرمایه ها به خاطر تأسیس هتلهای زنجیره ای در همون سالها شروع شد و این پدیده با آسیب ای هم همراه می شد. (رضازاده،۱۳۸۳٫)

اینجوری که دارندگان هتلهای کوچکتر خود رو در مقابله واسه باقی موندن با سرمایه دارن بزرگ ،ازبین رفته می دیدن. این صنعت در ابعاد و ملیتای جور واجور پیشرفت پیدا میکرد و هتلهای زنجیره ای بین المللی می تونستن تخصص ، تکنولوژی و بازاریابی رو به خود اختصاص بدن که دارندگان هتلای کوچیک و ” تک ” از این امتیاز بی بهره بودن و راهی نداشتن غیر از اینکه به هتلهای زنجیره ای مانند شرایتون ، هیلتون ، ات ، هالیدی این ، رامادا این وغیره ملحق شن. این هتلها باجذب و شرکت دادن صاحبان هتلهای تک،سرویسا و خدماتی به توضیح زیر واسه اونا جفت و جور می کردن:

۱) شراکت :منفردا در هتلهای زنجیره ای بین المللی شرکت داده می شدن و از امتیازات این مشارکت بهره مند می شدن؛ . (کیماسی، ۱۳۸۳)

۲) زنجیره ای کردن : هتلای کوچیک واسه دارندگان اونا به عنوان کارگزار یا بخشی از هتلهای زنجیره ای معرفی می شدن؛

۳) تعیین مدیریت :مدیران مجرب و متخصص واسه اداره هرچه بهتر هتلهای کوچیک ترکیب شده، تعیین می شدن؛

۴) بازاریابی :شامل فروش همیشگی و فعال ، سودرسانی همیشگی ،ترکیب و اشتراک درتصمیم گیریها مربوط به حال و بعدا، رزرو کردن اتاقها و دیگه فعالیتای اقتصادی؛

اقتصاد

 

رونق و گسترش هتلهای بزرگ روز افزونه طوری که نمیشه واسه اون پایانی متصور شد . (کیماسی، ۱۳۸۳)

نیازای مراجعین ، مسافران و میهمانان در همین هتلها به کاملترین صورتی برآورده شده واین خواسته ها بی انتهاه، هتلهایی که مدیران اونا بخوان به زندگی اقتصادی و شکوفایی اون امید وار باشن ،چاره ای ندارن غیر ازآنکه شکل های جور واجور خدمات و سرویسهای لازم میهمانان خود رو درکاملترین صورتی برآورده کرده و رضایت اونا رو جفت و جور کنن (رضازاده،۱۳۸۳٫)

اقتصادی

  • درچه وقتی هتلها دارای اتاقها و حموم خصوصی شدن ؟

تا سال ۱۸۲۹، زمان گشایش هتل Tremoht House در بوستون، هیچ هتلی که دارای اتاقهای خصوصی باشه نبود این نوآوری، یعنی توانایی قفل شدن دراتاقهای خواب،یه موفقیت بزرگ بود واستانداردهایی واسه یه صنعت جدیدوشکوفاوضع کرد.درقرن نوزدهم صنعت هتل سازی واسه حفظ رقابت امکانات تکنولوژیکی جدید سریع درکارخودتغییراتی ، مثل استفاده ازگاز طبیعی،آب لوله کشی ، چراغهای الکتریکی ، سیستمای صوتی پیام رسانی ، مخابرات ( تلفن) آسانسورها و در آخر سیستم گرما مرکزی درست کرد.این نوآوریها در سال ۱۹۰۸ در هتل StatlierدرBuffalo به بالاترین درجه شکوفایی خود رسید؛ یعنی واسه اولین مرتبه تو یه هتل بزرگ همه اتاق خوابها دارای حموم خصوصی شدن .صاحبان این هتلها درآگهیای تبلیغاتی با کمال افتخار اعلام می داشتن: یه اتاق با حموم یه دلار ونیم . (کیماسی، ۱۳۸۳)

دلار

از دیگر نوآوریهای هتل Statlier میشه طرح پشت به پشت بودن حموم و دستشوییها بخاطر مسائل اقتصادی، ویژگیهای مثل گردش آب در هر اتاق ، آینه تموم قد ، قرار دادن کلید چراق برق در آستانه در ورودی وبالای تخت خواب و تلفن ، رادیوای توکار و Servidors رو نام برد،مورد آخری که اثر زیادی برمشتریان گذاشت، قفسه ای کم عمق و به اندازه پوشاک مهمون بود که در داخل دراتاق خواب به شکلی ساخته می شد تا تحویل البسه چرک ودریافت لباس شسته یا اتو کشیده میهمانان، آسون و بدون مزاحمت انجام شه(رضازاده،۱۳۸۳٫)

۱-۱-۳- خدمات هتل

خدمات، یکی از ارکانیه که قسمت کلی ای از بار هتل رو بدوش میکشه، و به اون آبرو و آبرو و موفقیّت می بخشه.

مسافرینی که بعد از چند روز اقامت هتل رو ترک می کنن سه نوع هستن:

مسافر در مدت سکونت در هتل، در کمال آسایش و آرامش به سر برده و طرز پذیرایی و نوع غذا و سرویس خدمات، به طور کامل رضایتبخش بوده و کلیه انتظارات ایشون برآورده شده و هتل رو با رضایت خاطر و اعلام تشکر و قیافه باز و خندان ترک می کنه. هم اینکه به طور کاملً توجه داره که ارزش خدمات هتل بیشتر از وجهیه که پرداخت کرده. در اینجور صورتی باید یقین حاصل کرد که دست کم چهار نفر مسافر به مشتریان هتل اضافه شده. یعنی رضایت خاطر این مسافر به حدی مؤثر و ارزشمنده که پای عده دیگری از مسافران به این هتل گشوده شه. (رضازاده،۱۳۸۳٫)

خدمات هتل از هر جهت، متوسط و معمولی بوده و سرویس و خدمات و امکانات پذیرایی در حد قابل توجه نبوده، یا به شکل شایسته ای به مسافر عرضه نشده. در این حالت، مشتری فکر میکنه پولی که پرداخت کرده بیشتر از ارزش خدماته و وجهی که هتل دریافت داشته ، بالاتر از حد توقع مسافر یا مهمونه. پس از رفتن اینجور مسافری نباید توقع داشت که به مسافران دیگه پیشنهاد کنه، این هتل رو واسه اقامت انتخاب کنن. در برگشت دوباره خود اون هم، جای دودلی هست که دوباره به این هتل بیاد یاخیر؟ (کیماسی، ۱۳۸۳)

خدمات، در درجه پایین تر از حد تصور مسافر بوده و انتظارات مسافر بیشتر از اون بوده که در هتل با اون مواجه شده. حالت نبود رضایت در چهره مسافر به طور کامل هویداه و طرز پذیرایی و سرویس دهی، در مقابل وجهی که محاسبه شده ، اونقدر بد بوده که احتمال میره کار به شکوه و شکایت هم بکشه. با اینجور وضعی ، باید توقع داشت دست کم ده نفر مسافرهم از دست دادیم. (عالمی،۱۳۸۷)

با ذکر این مثال مطمئنا ترجیح می دیم که تموم مسافران و میهمانان و مراجعه کنندگان هتل، از نوع مسافر ردیف اول باشه و با همون طرز فکر و اعلام تشکر و قدر دانی، هتل رو ترک کنه و امکان مراجعه دوباره اون و امثال اون و دوستان و خویشون اون وجود داشته باشه. (کیماسی، ۱۳۸۳)

رضایت کامل مسافر اول و حالت بی تفاوتی مسافر دوم و ناخشنودی و کدورت خاطر مسافر سوم، به وجود اومده توسط چیه؟

سرمایه، زمین، ساختمون و وسایل و لوازم، نقش خود رو عملی ساخته؛ یعنی سرمایه راهنمایی کارشناسان و مهندسان مجرب و مشاوران دلسوز و صاحبنظر اون طور که انتظار می رفته به مصرف رسیده، تا اونجا که هتل آماده کار و گشایش و استفاده شده. سازمان و دسنگاهها و پرسنل و خدمه، همه در خدمتند. (شریف­زاده و همکاران،۱۳۸۲)

پس دلیل مشکل گاه و بیگاه و حالات جور واجور و آثار خوب، متوسط و بد، در چهره مسافران از چیه؟ وقتی که مسافر اول هتل رو ترک می کرد، روز بخت و اقبال هتل و هنگام مراجعت مسافر سوم روز نحس و نا مبارک بود؟ یا تموم دو یا سه مورد تصادفی و اتفاقی پیش آمده. مطمئنا جواب این سؤالات منفیه. چون موفقّیت یه شانس و یه تصاف نیس و نبود موفقیت هم نباید تصادفی تلقی شه، بلکه مسأله دلیل و معلول رو باید در نظر گرفت. شرایط و حالات هر سه مسافر، درخشش عمل مسئوولان هتل و نتیجه ایه که از خدمات هتل عاید گردیده یا بازده وسایل و لوازم هتل و درخشش کارا و رفتار پرسنله(عالمی،۱۳۸۷)

. این علل رو جدا ازهم، میشه مورد بررسی و تفکر قرار داد، اگه ساختمون کامل و بی عیب و بی نقصه، حتماً در تأسیسات و سازمان و لوازم هتل جای سؤال هست و اگه از این جهت هم کمبود و مشکل وجود نداره، روی پرسنل و خدمه باید تأمل و رسیدگی به عمل آید.

همونجوریکه قبلاً هم گفته شده، پرسنل هتل، مثل اعضای یه خونواده یا مانند حلقه های زنجیر بهم پیوسته، در حکم یه واحده. حال اگه حلقه ای از زنجیر، فرسوده و غیر قابل استفاده باشه، نیروی مجموعه حلقه ها رو سست کرده و کارآیی اون رو از بین برده. یا اگه عضوی از این خونواده با وظایف خود آشنا نبوده یا از اون غفلت یا سرپیچی کنه، نیروی وحدت خونواده رو نامتعادل و ناهماهنگ ساخته. (شریف­زاده و همکاران،۱۳۸۲)

پس به این نتیجه می رسیم که خدمات، یکی از ارکانیه که قسمت کلی ای از بار هتل رو بدوش میکشه، و به اون آبرو و آبرو و موفقیّت می بخشه. باید تدبیری اندیشید که این بخش واسه در حرکت نگهداشتن چرخه های گردنده هتل، همیشه زنده و فعّال ومتّحرک و مقاوم و پذیرای همه نوع کوششها و تلاشها باشه. (شریف­زاده و همکاران،۱۳۸۲)

وقتی خدمات، با کمک و همکاری همگانی همه بخشها و قسمتها، به طور منظم و دائم در جریان باشه، به طور قطع ثمربخش و سرنوشت سازخواهد بود. و یافته های مثبت رو عاید هتل میسازه در این صورته که مسافر با خوشنودی و خوشحالی و راضی بودن و رضایت خاطر کامل، هتل رو ترک میگه و آرزو داره که مسافرت و اقامت در این هتل در فرصتهای مناسب نصیبش شه. (شریف­زاده و همکاران،۱۳۸۲)

ارزش و اهمیّت یه هتل وقتی با لا میره که همکاری و هماهنگی حتی همدلی و همفکری لازم بین همه کارکنان هتل وجود داشته باشه.تنها ساختمون بزرگ، قشنگ و لوکس نیس که به هتل وجهه یا سودی میده، بلکه ساختمون خوب یه تیکه از انتظارات مسافره و بقیه اون رو باید خدمات هتل تأمین کنه. (شریف­زاده و همکاران،۱۳۸۲)

غذای خوب، سرویس خوب، لوازم خوب، پذیرایی خوب، رفتار مؤدبانه و امنیت و پاک نظری ، نظافت و پاکیزگی ، صداقت در گفتار و کردار، آشنایی و مهارت در وظایف، نیت پاک مسؤولان قسمتها، محیط ساکت و آروم، مخصوصا مدیریت درست و نظایر اینا، عواملی هستن که در اذهان و روحیه مسافرین اثر داشته و در رضایت و یا نبود رضایت اونا نقشی بسزا دارن. (شریف­زاده و همکاران،۱۳۸۲)

همونطور که یه تولید کننده، اگر پس از فروش تولیدات خود، خدمات لازم رو مثل تکنسین و سرویس، تعمیرات مجاز و فروشگاه لوازم و وسایل یدکی رو به دنبال نداشته باشه توفیقی در رونق کار و ادامه اون بدست نمیاره، در هتل هم خدمات بعد از گشایش و شروع به کار، از تموم جهات باید به طور دائمی و دائم، آمادگی کامل رو واسه خدمت به مسافران داشته باشه. بدون در نظر گرفتن این اصل مهم هتلداری، نباید انتظار موفقیّت داشت. (شریف­زاده و همکاران،۱۳۸۲)

▪ امر هتلداری و گردش درست اون برپایه هشت اصل مهم و معتبر استواره:

ـ سرمایه؛

ـ محل هتل و شرایط اون؛

ـ ساختمون؛

ـ انتخاب مدیر؛

ـ نیرو انسانی (پرسنل)؛

ـ لوازم هتل؛

ـ سیستم و گردش کار؛

ـ خدمات. (شریف­زاده و همکاران،۱۳۸۲)

در مورد هر کدوم از اصول هشتگانه، توضیح لازم داده شده، در این مبحث مسأله خدمات مطرحه. هرچند بعضی از اصول هشتگانه وجه اشتراک نزدیکی با هم دارن با این وجود، بحث ما ادامه توضیح اصل خدماته که در سرنوشت هتل وکیفیت آینده هتل و سود و زیان مالی اون اثر زیادی داره. موقعی میشه به آتیه امید بخش هتل امیدوار بود که کلیه کارها و اصول گفته شده زیر نظر مدیر دلسوز، کارآزموده، مجرّب، مدّبر با همکاری دوستانه کلیه پرسنل هتل و مشاورت با اهل نظر ادراه شه، طوری که در درجه اول مسافران، از خدمات هتل به طور کامل و شایسته استفاه کنن. اگه یکم دقت و تأمّل کنیم اطلاع کامل پیدا می کنیم که مهمون یا مسافری که به هتل مراجعه می کنه، دارای حالات و مقاصد جور واجور و گوناگونه. یا واسه گردش و سیر وسیاحت مسافرت کرده، یا تجارت و کار و کاسبی ای داره که وسایلی خریداری و مراجعت کنه، یا به مناسبت شغل و حرفه خود یه مدت در هتل اقامت می گزیند، یا مریضی بوده که می خواد دوره نقاهت خود رو بگذراند، یا اعصاب خود رو درمون و تقویت کنه و نیاز به آرامش و استراحت و غذای مطبوع و سالم داره و ممکنه یه مشکل کوچیک یا حرکت نابجا اون رو ناراحت کنه. خلاصه، انتظارهمه میهمانان از خدمات هتل اینه که از جمیع جهات رفاهیت اونا جفت و جور شه، روی این اصل ، رو دوش مدیره که وسایلی بسازه و محیطی بوجود آورد که تموم میهمانان از امکانات و خدمات هتل به راه مطلوب بهره مند شن. (عالمی،۱۳۸۷)

مهمون یه اتاق ممکنه از یه مشکل جزئی مثل: نبودن لامپ برق، نداشتن توری پنجره، وجود چند پشه و مگس دراتاق، گرفتگی فاضلاب حموم و دستشویی و توالت، گرد و خاک روی میز، خوب باز وبسته نشدن در و پنجره، بلند صحبت کردن اتاقدارها و نظافتچی­ها، نبودن صابون و هوله، برخورد نامتعادل پرسنل، کارنکردن دستگاه تهویه، خراب بودن تلفن و محال بودن صحبت تلفنی، بی توجهی به میهمانان،به موقع نرسیدن لباسهایی که به لباسشویی داده ، رنجیده و ناراحت شه. هرچند هر کدوم از موارد یاد شده بسیار جزئی و شاید قابل اغماض باشه، اما نباید به مشتری فرصت داد که مکدّر و آزرده خاطر شه. بهتر اینه که پرسنل، خود از این نوع نقصها به موقع خبردار شن و قبل از این که کار به تذکر یا تکرار و تشدد برسه، درصدد رفع مشکل یا عیب و تلافی کمبود وسایل مورد نظر برآیند. ضرورت بررسی این نکته های کوچیک، در عنوان مدیریت نهفتهه که با همه کم اهمیّتّی می تونه واسه هتل، وسیله جلب مشتری یا موجب پراکندگی مشتریان باشه.موضوع نظارت مدیریت در خدمات هتل، به اندازه ای وسیع و پردامنهه که اون چیزی که گفته شده مجملیه. (عالمی،۱۳۸۷)

لوازم هتل

وقتی که ساختمون هتل از هر جهت به اتمام رسید و بخشها وقسمتهای جور واجور اون مشخص گردید، موضوع جفت و جور وسایل، جز برنامه کار قرار میگیره. هر بخشی برمبنای احتیاج خود، نیاز به وسایلی داره. صورت این لوازم باید قبلاً با نظر وصلاح دید مسؤول بخش ومشورت با اهل فن، با دقت جفت و جور وسپس به انتخاب اجناس و خرید اون اقدام شه. (شریف­زاده و همکاران،۱۳۸۲)

شکی نیس که تلاش می کنن وسایل لازم از بهترین و مرغوبترین و قابل استفاده ترین نوع خود خریداری شه. اما تنها خرید وسایل از شکل های جور واجور مرغوب و عالی واسه امرهتلداری کافی نیس، بلکه مهمتر از اون اینه که لوازم خریداری شده چیجوری و به چه شکل و نقشه و کیفیتی نصب یا کار گذاشته شه. یعنی تعیین محل وسایل مورد استفاده هم از اهّم مسایله. (شریف­زاده و همکاران،۱۳۸۲)

هم اینکه رنگ آمیزی و دکور هر قسمتی لایق توجه و اهمیته. دکوراسیون اتاقها، رستوران، رسپشن، لابی ، سالن جشنها و مجالس و تزئینات اونا هرکدوم نیاز به تجربه، ذوق، سلیقه و تخصص داره. مهارتها و دقایق ظریف هنری و تخصصی باید در اون به کار رود، چون علاوه بر زیبابی ظاهر و دووم لازم ، کارآیی وسایل و لوازم هم باید روش زوم بشه.

جفت و جور، آماده ساختن و به کار گیری وسایل مورد نظر، کار افراد عادی نیس و بی مطالعه و اندیشه و بررسی کامل نمیشه از وسایل خریداری شده بهره کافی حاصل کرد و نتیجه مطلوبی بدست آورد .تعداد وسایل و اجناس و لوازم هر قسمتی دقیقا باید برآورد شه تا در حد لازم و احتیاطا با تعدادی اضافی خریداری و جفت و جور شه. (شریف­زاده و همکاران،۱۳۸۲)

ترتیب قرار دادن و نصب وسایل قبلاً باید مورد مطالعه قرار گیرد تا هر چیزی در جای خود مستقر شه . به طور مثال، فرهای آشپزخانه یا دستگاه های ظرفشویی در کدوم قسمت آشپزخانه و به چه ترتیبی گذاشته شه تا کارآیی بیشتری داشته باشه و مشکلاتی در سرعت کار ایجاد نگردد و موجبات رکود و کندی و اتلاف وقت جفت و جور نشه. تو یه هتل بزرگ اگر به این نکات به ظاهر ساده توجه کامل نشه ، به زیان و ضایعات کلی می شه و فرصتهای زیادی رو به هدر میده . (عالمی،۱۳۸۷)

طرز چیدن میز و صندلیهای رستوران، سالن جشنها و میهمانیها چیجوری باید انجام شه تا امر پذیرایی با سهولت لازم عملی شه و مزاحمتی به وجود نیاد و دست و پا گیر نباشه. قفسه بندی انبارها متناسب با تعداد یا مقدار و اندازه اجناس و وسایلی که در اونا قرار می گیره پیش بینی شه . (کیماسی، ۱۳۸۳)

نصب ماشینهای لباسشویی و ترتیب کار اونا نیاز به دقت و تخصص کافی داره ، البته واسه هر کدوم از مسائل مورد بحث تحت عناوین مربوط به خود ، شرحهایی داده شده و راهنماییهای نیاز به عمل آمده . (گلشن،۱۳۹۰)

منظور کلی اینه که امر لوازم هتل، نصب و آماده کردن اونا باید طوری انجام شه که بیشترین حد به کار گیری نظر بهره وری و سهولت و سرعت و نظم کار بدست آید و پس از شروع کار بر اثر غفلتا و ندونم کاری و بی دقتیها اولیه، نیاز به جابجایی و تغییرات بعدی و سرگردانی پرسنل نباشه. اگه این کارا که از اصول اساسی حساب می شه از روی نقشه و برنامه ریزی دقیق و حساب شده به عمل نیاد ، گرفتاری مداومی به دنبال داره و تحمل زیانهای مالی و تضییع اوقات پرسنل به هر شکل و هر اندازه که باشه تلخه و هتلداران از زحمت و دردسر بی نظمیها درامان نیستن. (گلشن،۱۳۹۰)

▪ در موقع خرید لوازم و اثاثیه هتل رعایت این نکات لازمه:

وجود وسایل خوب و در عین حال مدرن و قشنگتر تو یه هتل در جلب مشتری و حفظ آبروی هتل اثر زیادی داره. مشتری وقتی که در هتل ، ظروف قشنگتر و مرغوب و قاشق و چنگال مرتب و از جنس خوب میبینه . احساس راحتی و اطمینان و اعتماد بیشتری نسبت به هتل داره و برعکس، اگه با ظرفهای درجه پست و نا مرغوب و وسایل فرسوده و ارزون قیمت مواجه بشه ، حتی اگه بهترین غذا به اون داده شه، احساس نبود رضایت می کنه. پس باید در انتخاب وسایل بیشترین دقت به عمل آید (گلشن،۱۳۹۰)

هنگام خریداری وسایل لازم هتل باید تلاش کرد که وسایل خوب با قیمت مناسب جفت و جور شه، البته باید دید مشتریان هتل از چه طبقه ای هستن و نوع غذایی که سرو می شه چیه و واسه چه یه مدت این وسایل خریداری می شه. (عالمی،۱۳۸۷)

استهلاک وسایل و لوازم هتل زیاده، پس باید بیشترین دقت در انتخاب وسایل و نوع اون به عمل آید تا وسایل مناسبتر و با دووم تری جفت و جور شه.

اثاثی که انتخاب می شه باید راحتی رو تأمین کنه و حمل و نقل و نظافت اونا آسون و مقرون به صرفه باشه. (گلشن،۱۳۹۰)

اثاثیه هر اتاق باید متناسب با اندازه اتاق باشه و در انتخاب رنگ اون هم دقت به عمل آید تا بر زیبایی و تناسب اتاق اضافه کنین، به طور مثال اتاقهایی که پنجره کوچیک دارن باید دقت شه که رنگ پرده با رنگ دیواره ها متفاوت نباشه .اثاثی که انتخاب می شه تزئینات زننده نداشته باشه و از نظر جنس و رنگ با همدیگه هماهنگی داشته باشن. (گلشن،۱۳۹۰)

رنگ پردها مخصوصا در اتاقهایی که رو به آفتابه ثابت باشه تا پس از یه مدت رنگ اون نره و نا هماهنگی ایجاد نکنه . بهتره در مثل این موارد از رنگهای خنثی (خاکستری ) استفاده شه. (عالمی،۱۳۸۷)

۱-۱-۴- شکل های جور واجور هتل

متل (Motel): متل، ترکیبی از دو واژه Motor و Hotel است و معمولا خارج از شهرها قرار داره. در تعریف اون می توان گفت؛ هتلیه که در اون میهمانان می تونن با خودروی شخصی وارد شده و حتی خودرو رو مقابل در اتاق خود پارک کنن. (شریف­زاده و همکاران،۱۳۸۲)

یکی از مشخصه های روشن و اصلی متل ها، نبود لابی در اونا هستش؛ چون که میهمانان به محض ورود به اون و بدون نیاز به پیاده شدن از خودرو کلیدشون رو می تونن دریافت کرده و به اتاق خود برن.

ریزورت هتل (Resort Hotel): به هتل هایی که معمولا به چشمه آب گرم، مواد معدنی یا ساحل نزدیک هستن، ریزورت هتل یا هتل های مخصوص استراحت می می گن.

هتل آپارتمون (Apartment Hotel): هتل مکانیه که به مدت کوتاهی از مهمون پذیرایی می شه، حال اینکه اگه شرایطی واسه مهمون جفت و جور شه که نیاز به پذیرایی کمتر داشته باشه، به اون هتل آپارتمون می می گن. (شریف­زاده و همکاران،۱۳۸۲)

معمولا در هتل آپارتمون ها، وسایل آشپزی هست و احتیاجی به رستوران احساس نمی شه. اقامت در هتل آپارتمون بسیار مثل اجاره آپارتمانه فرقش اینه که قرارداد اجاره ای وجود نداره و مسافر هر وقت بخواد می تونه با هتل تسویه حساب کرده و اونجا رو ترک کنه. (سید جوادین، ۱۳۸۴)

برخلاف هتل ها که دارای شرایط ثابت و مقیدی هستن، هتل آپارتمون ها انعطاف پذیر بوده و شکل های جور واجور بسیار متنوعی دارن. هتل آپارتمون ها، مثل هتل ساخته می شن و دارای تعداد زیادی آپارتمون هستن. دوره اقامت در اونا بسیار متفاوت بوده و از چند روز تا چند ماه متغیره. معمولا قیمت شون از قیمت هتل های مشابه پایین تر بوده و میهمانانی که در اون اقامت دارن، اونجا رو مانند خونه خود دونسته، پس هرچه تو یه آپارتمون نیاز به نظر می رسد در هتل آپارتمون ها قرار میدن. (شریف­زاده و همکاران،۱۳۸۲)

هتل پانسیون (Hotel Pension): در شهر واقع شده و تعدادی اتاق و سالن غذاخوری، به اندازه ای که بتونه غذای ساکنان اتاق ها رو تامین کنه، کتابخونه ، سالن مطالعه و اتاق تلویزیون در اون پیش بینی و آماده شده. (صفائیان، ۱۳۸۳)

پانسیون معمولا اتاق رو به صورت ماهانه یا هرساله اجاره داده و مشتریان دیگری رو از خارج از هتل واسه سرو غذا نمی پذیرد. بر همین پایه، معمولا سالن غذاخوری پانسیون فقط به اندازه احتیاج اتاق ها در نظر گرفته می شه. (صفائیان، ۱۳۸۳)

پانسیون ها مقررات خاصی دارن و مسافران باید در ساعات معینی واسه صبحونه، نهار و شام سرمیز حاضر شن و تا ساعت مشخصی هم در ورود پانسیون بازه. (صفائیان، ۱۳۸۳)

شکل های جور واجور هتل براساس ستاره

۲ستاره: تمیزی، راحتی و دکوراسیون منظم و هماهنگ از چیزای مهم این هتل ها هستش. ارائه رتبه دو ستاره لازمه داشتن بعضی و نه همه موارد ذیله:

خونه داری بسیار خوب، دکوراسیون جذاب و وجود تلویزیون رنگی در تموم اتاق ها، مبلمان باکیفیت، رستوران با توانایی ارائه سرویس واسه تموم وعده های غذایی، استخر شنا، خدمت رسانی به اتاق ها، ورودی با ظرفیت قابل توجه، تخت هایی با اندازه معمولی و بزرگتر، سرویس حموم خوب و قشنگتر، قفسه های کافی، امکانات تفریحی، هوله و صابون با کیفیت بالا، پرسنل آموزش دیده لاندری (لباس شویی) و سرویس واسه اتاق ها. (سید جوادین، ۱۳۸۴)

۳ ستاره: در هتل های ۳ ستاره باید به طور کامل سرویس های داده شده و مدیریت شن.

این هتل ها دارای چشم انداز قشنگتر و امکانات گسترده ای هستن. رتبه ۳ ستاره لازمه داشتن بعضی و نه همه موارد زیره:

نظافت، خونه داری و نگهداری عالی، هال ورودی بزرگ با طراحی جذاب، فضای پذیرش فعال ۲۴ ساعته، اتاق های بزرگ و راحت، بدون سروصدا با نور کافی، نشیمن و دکوراسیون جذاب، مبلمان با کیفیت بالا، سیستم مرکزی جفت و جور هوا، سیستم گرمایی اتاق های مفروش با کیفیت بالا، تشک های عالی، ترموستات کنترل درجه دما، سرویس حموم جدید و منظم، سرویس حموم و دستشویی کامل، استخر شنا در محوطه ساختمون یا نزدیک اون، خدمات بیدار کردن، وجود بیشتر از یه رستوران با غذاهای عالی، امکانات تفریحی واسه میهمانان مثل سونا، گلف و … سرویس دهی خاص مثل اتاق ملاقات و پارک اتومبیل به وسیله مستخدم. (صفائیان، ۱۳۸۳)

۴ ستاره: این هتل ها نه فقط باید کلیه خدمات لازم رو ارائه بدن، بلکه باید از خود هویتی داشته باشن. تامین راحتی و آسودگی میهمانان، هدف اصلی کارکنان هتله. اونا آموزش دیده، موثر، آگاه و مودب هستن. این هتل ها دارای امکانات متنوعی هستن. رتبه چهار ستاره در هتل لازمه داشتن بعضی و نه همه موارد ذیله:

خونه داری و نگهداری فوق العاده از هتل، اتاق و فضای سبز، طراحی ساختمون به صورت خاص و باحال، هال ورودی لوکس، مبلمان بسیار خوب، فضاهای عمومی، آثار هنری، کیفیت بالای فرش ها، وجود گل های تازه، امکانات حمل ونقل و روزنامه رایگان، لباس راحت در اتاق ها، ۲مرتبه سرویس دهی در روز به اتاق ها، جعبه کمک های اولیه در اتاق ها، سیستم روشنایی هوشمند در حموم و اتاق خواب، رزرواسیون سریع، لباس متحد الشکل کارکنان، وجود دربان با مدیریت تخصصی، لوازم عالی رستوران و غذاهای جور واجور، تشک راحت و پتوی اضافه در هر اتاق، چشم انداز طبیعی، هال، ورودی لوکس و نمایش آثار هنری در محوطه های عمومی. (سید جوادین، ۱۳۸۴)

۵ستاره: این نوع هتل ها در ردیف اول قرار دارن. قوانین و استاندارد مربوط به هتل ۵ستاره و کیفیت اون همیشه باید ثابت نگه داشته شن. ارائه رتبه ۵ستاره لازمه داشتن بعضی و نه همه موارد ذیله:

معماری و دکوراسیون قشنگتر و منحصر به فرد، نگه داری و خونه داری منحصر به فرد و دائمی، وجود بیشتر از ۱۰۰ اتاق، هال ورودی، اتاق مهمون، فضای عمومی تزیین شده با کارای هنری، مفروش شده با کیفیت بالا، لابی بسیار قشنگتر، نگهبان ۲۴ ساعته، پرسنل آموزش دیده و معتقد، تزئیات منحصر به فرد اتاق ها، تمیز کردن اتاق ها به طور روزانه ۲بار، سرویس حموم مجهز و تکمیل. رستوران های عالی و زیاد، سرویس حمل ونقل رایگان، مغازه و فروشگاه در لابی، یخچال مخصوص در هر اتاق و تنقلات داخل اون. هم اینکه کارکنان هتل های ۵ستاره باید بسیار مرتب بوده و لباس متحدالشکل بپوشن، مودب، آگاه، موثر و دارای روابط عمومی قوی باشن. نسبت به رفع نیازای مهمون معتقد و سرویس عالی بدن. مدیر اون حرفه ای و متخصص، موافق و هماهنگ با سرویس ها باشه. موندگاری نگهداری و خونه داری بی عیب و مشکل، اجزای اصلی و اساسی حفظ درجه هتل ۵ستارهه. (صفائیان، ۱۳۸۳)

نکته مهم درباره ستاره هتل ها اینه که هتل ها رو از یک تا ۵ ستاره طبقه بندی می کنن؛ در حالی که مهمون پذیرها، مهمانسراها و هتل آپارتمون ها رو از یک تا ۳ ستاره طبقه بندی می کنن. به تعبیر دیگه هتل آپارتمون ۳ ستاره با هتل ۵ستاره برابری می کنه و این دو نوع از مراکز اقامتی از نظر کیفیت و خدمات دهی در گروه خودشون بهترین هستن. (صفائیان، ۱۳۸۳)

Categories:علمی
Published on :Posted on