اگه کارایی که افراد موفق صبح روزهای شنبه انجام میدن شما رو هم متعجب می کنه، پیشنهاد می کنم حتما این نوشته رو دنبال کنین.

لابد بارها شنیدین یا در مقالات مختلف خوندین که «موفقیت شانسی نیس!» بله دوستان عزیزم علیرغم تموم موارد استثنا، هنوزم موفقیت شانسی نیس و تنها راه تضمین شده ی رسیدن به یک هدف خاص، در یک کلمه خلاصه می شه: «سخت کوشی». واسه همین روالی که شما هر صبح شنبه در پیش می گیرین و ایجاد و خویتون رو واسه روز و هفته ای که پیش رو دارین تنظیم می کنین، اهمیت زیادی داره.

با این حال که شاید رفتارهای افراد خیلی موفق واسه همه عجیب باشه، اما ما لیستی از کارایی که این افراد عادت دارن صبحای شنبه بکننن، تهیه کردیم. با ما همراه باشین تا ببینیم عادات افراد خیلی موفق چه هستن و چیجوری اونا رو از بقیه جدا می کنن.



۱. صبح خیلی زود بیدار می شن

«ساعت تون رو واسه ۵ صبح کوک کنین.»

از آنجایی که افراد خیلی موفق می خوان وقت کافی واسه انجام همه کاراشون داشته باشن، صبح خیلی زود از خواب بیدار می شن، پس خیال شون راحته که به قرار ملاقاتا یا کارایی که واسه طول روز برنامه ریزی کردن دیر نمی رسند. از طرفی به اندازه کافی زمان دارن تا مطمئن باشن بی هیچ مشکلی می تونن بین کارهای شخصی، متفرقه و شغلی خود تعادل بسازن و با برنامه ریزی، کارهای شخصی خود رو هم علاوه بر مسئولیتای کاری شون بکننن. یادم میاد زمانی یکی از همین افراد موفق می گفت اگه ساعت ۵ یا ۶ صبح از خواب بیدار شید تا ساعت ۹ صبح به اندازه یک روز کامل فرصت دارین به کاراتون برسین. اون به فکر بود ساعت ۶ تا ۹ صبح به اندازه ساعت ۹ صبح تا پایان روز زمان مفید به شما می ده.

میشل اوباما در مصاحبه ای که زمانی با اُپرا انجام داده بود عنوان کرد که صبح خیلی زود و پیش از شروع روز از خواب بیدار می شه چون فقط در این صورت می تونه کمی به خودش برسه! «فکر کردم اگه تا به حال فقط بیدار می شدم و سر کار می رفتم فقط همین رو می خواستم، که بلند شوم بعد هم سر کار بروم. یا اگه تا به حال واسه مراقبت از بچه ها بلند می شدم، خوب فقط فکرم این بود که بیدار شوم و به بچه ها برسم! اما طولی نکشید که به خودم آمدم، با خودم گفتم: نمی تونی ساعت ۴:۳۰ بیدار بشی؟! پس باید شرایط رو عوض کنی میشل!»

تنها چیزی که باید بدونین اینه: گرچه ما روزانه زمانای زیادی مختص خودمون داریم اما خواب روز شانس موفقیت مون رو پایین میاره، پس از روزتون بیشترین حد استفاده رو بکنین. خورشید تموم شبونه روز خودش رو به ما نشون نمی ده!



۲. مدیتیشن (مراقبه) می کنن

«می تونین با ۵ دقیقه مراقبه ی صبحگاهی شروع کنین»

دعا و مراقبه ی صبحای شنبه یکی از مهم ترین وسیله واسه پیش بینی و تصور موفقیتا واسه رسیدن به آنهاست! دیدید که میگن همیشه، هرچیزی رو می خوای، تصور کن اونو به دست آورده ای! اون قدر روشن خواسته ات رو ببین که همیشه به واقعیت نزدیک تر شه. پس ذهن تون رو آروم نگه دارین و فرصت بدین به محض اینکه بیدار شدید، انرژی مثبت به طرف تون بیاد. می تونین با ۵ دقیقه مراقبه شروع کنین و به مرور، زمان هر جلسه رو تا نیم ساعت طولانی تر کنین. تمرینات مدیتیشن که با تمرکز همراهه سؤالات بی جواب شما رو جواب می ده و به طرف موفقیت هدایت تون می کنه.

اپرا وینفری دوبار در روز واسه ۲۰ دقیقه مراقبه می کنه. اون باور داره: «فقط زمانی حس پر بودن رو آزاد می کنم که به اون رسیده باشم! پر از امید شده باشم، پر از حس رضایت بشوم یا از شادی عمیق پر شده باشم! این تنها چیزیه که بین تموم چیزای دیوونه کننده ای که هر روز از هر طرف تهدیدمان می کنن، بازم هست، قلب مون رو مطمئن می کنه و آروم می شیم. در اینجور فضایی می تونین بهترین کارا رو بکنین و بهترین زندگی رو داشته باشین.»

مطلب مرتبط :   مقایسه سرمایه اجتماعی با دیگر سرمایه ­ها

یکی از آسونترین راه های مراقبه، تمرکز روی سکوت و ضربان قلب تونه. راه دیگر مراقبه، استفاده از مدیتیشنای آموزشیه. تعداد زیادی ویدئوای آموزشی مدیتیشن در اینترنت هست که می تونین از اونا بهره ببرین. این ویدئوا طیف بزرگی از مدیتیشنای انرژی مثبت، مدیتیشنای کامیابی و موفقیت و مدیتیشنای مخصوص کاهش وزن هستن.



۳. انگیزه شون رو حفظ می کنن

«خودتون رو پرورش بدین، رمز با انگیزه بودن پیشرفت ی فردیه.»

یکی از اولین کارایی که افراد خیلی موفق صبحای شنبه انجام میدن، ایجاد انگیزه و مطالعه کتابای پیشرفت ی فردی، دیدن فیلمای الهام بخش یا گوش دادن به سخنرانیای انگیزشیه. فقط ۱۵ دقیقه گوش کردن به یک محتوای الهام بخش، صبحای شنبه، روز و هفته شما رو واسه رسیدن به موفقیت می سازه.

نظرتون چیه مثلا به سخنرانی آنتونی رابینز درباره ی قدرت وقت گوش بدین؟! اون در این سخنرانی به قدرت و اثر وقت در زندگی افراد موفقی مثل ۵۰۰ مدیر عامل ثروتمند، اسطورهای دنیای و حتی ورزشکارانی مثل چاک لیدل اشاره می کنه.

من هم چند کتاب انگیزشی که به فارسی ترجمه شدن و می تونن به شما کمک کنن رو معرفی می کنم، شاید دل تون بخواد شمام اونا رو بخونین.

  • «خود بی آخر» نوشته استوارت واید (Stuart Wilde)
  • «نیروی حال» نوشته اکهارت توله (Eckhart Tolle)
  • «بیداری غول درون» نوشته آنتونی رابینز (Anthony Robbins)
  • «اصول موفقیت» نوشته جک کانفیلد (Jack Canfield)
  • «راز» نوشته روندا بایرن (Rhonda Byrne)



۴. مواد غذایی سالم مصرف می کنن

«درست غذا بخورین. غذا همون انرژیه.»

یکی از ضرورتای صبح شنبه، تغذیه ی بدن تون با مواد غذایی طبیعیه. غذای سالم، انرژی لازم رو فراهم می کنه تا بدن واسه فعالیت روزانه آماده شه. مثلا به گفته پایگاه خبری بیزینس اینسایدر (Business Insider)، ریچارد برانسون (Richard Branson) که یک کارآفرین و سرمایه گذار بریتانیاییه، صبحا واسه صبحانه سالادمیوه و موسلی (غذایی پر از فیبر و پروتئین، ترکیبی از بلغور جو دوسر یا غلات، چند میوه، آجیل و دانه های مغذی که با ماست، شیر یا آب میوه سرو می شه) می خوره.

می خوام چند ایده ی خوب واسه یک صبحانه ی سالم به شما بدهم، گرچه بعضی از این صبحانها ممکنه خیلی در فرهنگ ایرونی جایی نداشته باشن اما من اونا رو به شما معرفی می کنم. به هر حال شاید دوست داشته باشین و بخورین.

  • ۱ عدد تخم مرغ، ۲ عدد سفیده ی تخم مرغ، آب پرتقال و یک نون تست تخم کتان؛
  • یک شِیک یا اسموتی پروتئینه؛
  • دسر میوه با ماست یونانی؛
  • ساندویچ موز و کره ی بادام زمینی؛
  • یک فنجون میوه و پروتئین گیاهی.



۵. فعال هستن

«نگران نباشید لازم نیس حتما عضو یک باشگاه ورزشی باشین.»

باراک اوباما یک بار در مصاحبه با سایت MDweb گفته بود: «شک نداشته باشین اگه زمانی واسه ورزش داشته باشم، مابقی زمان ام مفیدتر و سازنده تر خواهند بود.»

اگه عضو هیچ باشگاه ورزشی نیستین یا لوازم کافی واسه ورزش ندارین، اصلا نگران نباشید. تموم چیزی که نیاز دارین بدن تونه و کمی فضا واسه تمرین کردن. البته واسه ورزش به کمک وزن بدن خودتون به کمی زمان هم نیاز دارین. با انجام چند نوع ورزش مناسب، فقط ۲۰ دقیقه زمان لازمه تا هر روز صبح تمرینات مؤثر و خوبی داشته باشین. با انجام چند تمرین شدید مثل حرکات بورپی (تمرینات قدرتی خیلی مؤثر واسه تقویت ماهیچها ی بدن)، اسکات پرشی و حرکات پرشی به پهلو، قسمتای مختلف بدن رو با هم درگیر کنین و با یک تیر چند نشون بزنین! یادتون نرود تا شب وقت نداریم!

مطلب مرتبط :   غرفه سازی نمایشگاهی و مدیریت هزینه های آن

سعی می کنم چند نمونه از تمرینات ورزشی سنگین که به کمک وزن بدن خودتون انجام می شه رو به شما معرفی کنم:

  • ۱۰ حرکت بورپی (می تونین بورپی سنتی رو امتحان کنین؛ بایستید، پاها رو به اندازه عرض شونِه باز کنین، به طرف بالا بپرید و بی معطلی بعد از پایین اومدن دست هاتون رو روی زمین بذارین، پاها رو به عقب پرت کنین و به حالت شنای سوئدی تغییر حالت بدین، یک بار شنای سوئدی رو بکنین و به سرعت سرپا بایستید. دوباره از اول حرکت رو بکنین.)؛
  • ۱۰ حرکت پوش آپ (یا همون شنای سوئدی، می تونین به شکل وایس تاده و با فشار به یک دیوار هم برابر همون حرکت دراز بکشین انجامش بدین. روی زمین دمر دراز بکشین و با استفاده از قدرت بازوهایتان سعی کنین بالاتنه رو از زمین جدا کنین.)؛
  • ۱۰ حرکت اسکات پرشی (دستا رو پشت سر قفل کنین و رو به عقب بکشین، به روبه رو نگاه کنین و بی خم کردن کمر، روی زانوها تا جایی پایین بیایید که رانا به موازات زمین باشن. مواظب باشین زانوها از انگشتان پا جلوتر نیاد. حالا تا جایی که می تونین بالا بپرید. موقع برگشتن روی زمین مراقب زانوهایتان باشین.)؛
  • ۱۰ حرکت پرش پهلو (پاها رو به اندازه عرض شونِه باز و زانوها رو کمی خم کنین، دستا رو کنار بدن نگه دارین، به طرف زمین فشار بیارین و بی معطلی بالا بپرید. زانوها رو به طرف قفسه ی سینه بکشین و با هم بازوها رو باز کنین. زمان فرود اومدن زانوها رو خم کنین. این تمرین ضربان قلب رو بالا می بره و ماهیچها رو فعال می کنه.)؛
  • ۱۰ حرکت دیپ با صندلی؛
  • ۱۰ حرکت شنای باز.



۶. با تیم خود روبرو رابطه برقرار می کنن

درسته که در محیطای کار و کاسبی خیلی از کارا با ایمیل یا انواع دیگر فناوری انجام می شه، اما افراد خیلی موفق ترجیح میدن با گروه خود از نزدیک و روبرو رابطه داشته باشن.

یکی از این افراد خیلی موفق استیو جابزه که صبحای شنبه جلسه کاری برگزار می کرد و به فکر بود: «در این عصر دیجیتال، زمانی که فکر می کنیم می تونیم کارا رو با ایمیل، اسکایپ و چت آنلاین بکنیم، برخورد روبرو با افراد اهمیت زیادی داره. روبرو می تونین هر چیز مزخرفی رو اون طرف پرت کنین، در چشمان طرف نگاه کنین، سرش هوار بکشین و داد و فریاد کنین، بعد اونو در آغوش بکشین و بفهمین چه فکری می کنه و چه احساسی داره.»



۷. فقط به ایمیلای لازم رسیدگی می کنن

معمولا بیشتر حسابای کاربری ایمیل صبحای شنبه پر از ایمیلای مختلفه. اما افراد خیلی موفق همیشه راهی واسه رسیدگی به ایمیلای لازم و واجب تر پیدا می کنن. گذشتن از بین یک لیست بلندبالای ایمیلای تصادفی می تونه صبحای شنبه یکی از اولین چیزایی باشه که کلی از وقت شما رو هدر می ده.

دیوید کارپ مؤسس و مدیر عامل شرکت تامبلر در این مورد می گه: «من قبلا کلی ایمیل دریافت می کردم. اجازه می دادم کلی ایمیل جمع شه طوری که در اونا غرق شده بودم و این بین، پیغامای مهم از دست می رفتند یا از یاد میبردم به اونا جواب بدهم. باید کاری می کردم. پس تصمیم گرفتم واسه حساب ایمیلم فیلتر نصب کنم، واقعا کار مفیدی بود و انصافا جواب هم داد. حالا حساب کاربری ایمیلم فقط ایمیلای کاری و خانوادگی من رو در صندوق پیامای دریافتی خود نگه می داره.»

شمام می تونین درست مثل دیوید کارپ واسه ایمیل خود فیلتر بذارین. راه دیگر هم اینه که یک برنامه یا اپلیکیشن ایمیل مخصوص گوشی هوشمند خودتون از اینترنت دریافت کنین. برنامه هایی مثل، دیسپچ (Dispatch)، باکسر (Boxer) و هوپ (Hop) که می تونن کمک کنن به سرعت از بین حجم ایمیل هاتون، پیغامای لازم و غیرضروری رو جدا کنین.

برگرفته از: lifehack


Comments (0):

Write a comment: