خیلی از آدما در طول زندگی سخت کار می کنن و اون قدر به این روش عادت کردن که اونو چیزی طبیعی میدونن. این افراد حتی شبا و روزهای تعطیل هم کار می کنن و به کار اعتیاد پیدا کردن. درسته که سخت کار کردن اخلاق پسند کرده ایه، اما اگه از حد بگذره ممکنه نتیجه های بدی به دنبال داشته باشه. البته بعضی وقتا بهونه ی این افراد واسه زیاد کار کردن، نبود امنیت شغلی و فناوریای پیشرفته ایه که ممکنه جای اونا رو اشغال کنه. با این حال، اعتیاد به کار ممکنه بر سلامتی، روابط و زندگی فرد اثر منفی بزاره و باید درمان شه.

با این حال افرادی هم هستن که همه امور زندگی و کارشون رو مدیریت می کنن. این افراد زمانی رو به زندگی شخصی خود اختصاص میدن، میدونن چه جوری روشایی رو پیدا کنن که استفاده اونا رو افزایش بده و از همه مهم تر اینکه میدونن دقیقا چه زمانی باید دست از کار بکشند و استراحت کنن.

اگه فکر می کنین هر چه بیشتر کار کنین، استفاده بیشتری دارین، سخت در اشتباهید. حالا زمان اون فرا رسیده که بین کار و زندگی خود تعادل برقرار کنین و اثرات مثبت اونو بر همه ابعاد زندگی تون ببینین.



نشونه های اعتیاد به کار

اعتیاد به کار نشونه های زیادی داره که در این مطلب به ۵ مورد از نشونه های اون اشاره می کنیم. اگه این نشونها رو در خود سراغ دارین به احتمال زیاد به کار معتاد شدین! پس پیشنهاد می کنیم از روشای درمانی که در همین مطلب به اونا خواهیم پرداخت استفاده کنین.

۱. نسبت به همکاران تون مدت طولانی تری کار می کنین

کسائی که به کار اعتیاد دارن، معمولا اولین کسائی هستن که به محل کارشون وارد می شن و آخر از همه اونجا رو ترک می کنن. این افراد پس از پایان ساعت کاری هم به کارشون ادامه میدن. اونا فکر می کنن اگه ساعتای بیشتری کار کنن، بازدهی بیشتری دارن. در حالی که تحقیقات نشون میدن در بیشتر موارد ساعتای طولانی کار کردن تأثیری در استفاده فرد نداره. عوضش، استراحت کردن، بعضی وقتا دست از کار کشیدن و مراقبت از سلامتی می تونه در افزایش بازدهی فرد اثر زیادی داشته باشه.

۲. خارج از ساعت کاری هم به کارتون فکر می کنین

معنی اعتیاد به کار، فقط به ساعات کاری زیاد محدود نمی شه. فردی که به کار اعتیاد داره، معمولا توانایی این رو نداره که فکر کار رو از سرش بیرون کنه. اینجور فردی حتی در خواب هم خودش رو در محل کارش می بینه. در حالی که کارمند سالم کسیه که بتونه در محل کارش، لحظاتی از فکر کار بیرون بیاد و به گردش و تفریح فکر کنه. این رؤیاپردازی باعث فعال شدن سیستم عصبی پاراسمپاتیک می شه. در این حالت بدن آرامش خود رو باز پیدا می کنه و فرد با تمرکز بیشتری به کار خود برمیگرده. در مقابل، اگه فرد موقع تفریح و استراحت به کار فکر کنه، واکنشای استرس زا در بدن فعال می شن.

۳. عادات بد و ناسالم در زندگی دارین

افرادی که به کار اعتیاد دارن، معمولا عادتای بد زیادی دارن که این عادات بد بر سلامتی اونا اثر نامطلوبی می ذاره. این افراد همیشه با کمبود وقت روبرو هستن و بخاطر این یا فست فود می خورند، یا ناهارشان رو سر میز کار میل می کنن یا اینکه به کل از نه غذا میگذرن! این افراد معمولا ورزش نمی کنن و خواب شون هم بی برنامهه. همه این عوامل موجبات دچار شدن به مریضیایی مثل مشکلات گوارشی، سردرد و میگرن، افزایش یا کاهش وزن، تحریک پذیری و خستگی و نوشیدن الکل زیاد (به خاطر آزادی از استرس) رو فراهم می کنن. اما هنگامی که واکنشای استرس زا در فرد شکل می گیرن، چه اتفاقی در بدن اون میفته؟

مطلب مرتبط :   فرایند توانمندسازی چگونه صورت میکیرد؟

بدن در این هنگام، هورمونایی مثل کورتیزول، آدرنالین و مثل اونا رو بیشتر از حد ترشح می کنه. افزایش بی روش این هورمونا واسه بدن زیان آوره و باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شه. علاوه بر اینا، بسته شدن شریانا و خیلی از مریضیای دیگر هم از نتیجه های بد اعتیاد به کاره.



۴. روابط تون با بقیه (به ویژه شریک زندگی تون) تیره و تار شده

افرادی که به کار اعتیاد دارن، معمولا با دور و بریا خود به اندازه کافی رفت و اومد نمی کنن. اعضای خونواده و دوستان نزدیک این افراد، اولین کسائی هستن که غیبت اونا رو احساس می کنن. این افراد خیلی آسون تاریخای مهم مثل سالگرد ازدواج، جشن تولد و مثل اونا رو فراموش می کنن و حتی به دلیل کار زیاد، در اینجور جشنایی شرکت نمی کنن. واسه اونا خیلی سخته که به کارفرمای خود نه بگن و با عزیزان شون وقت بگذرونن. حتی زندگی زناشویی اونا هم خیلی آسون تحت اثر قرار گرفته و با مشکل روبرو می شه. طبق آمار، میزان طلاق واسه افرادی که با یک معتاد به کار ازدواج کردن تا ۴۰ درصد بالاتر از سایرینه. کودکان این افراد هم با استرس و افسردگی بیشتری روبه رو هستن.



۵. ارزش خود رو فقط در موفقیت شغلی تون می ببینن

تعریفی که معتادان به کار، از خودشون دارن فقط در دستاوردهای شغلی اونا خلاصه می شه. به نظر کارشناسان، مقصر اصلی در این جریان کمال گرایی و جاه طلبیه. کارمندانی که اینطور هستن به کم از خودشون و کارشون رضایت دارن. این افراد باید از کمال گرایی دوری کنن و ارزش شخصی خودشون رو از کارکرد شغلی شون جدا کنن.

روشای درمان اعتیاد به کار

به طورکلی، نشونه های اعتیاد به کار بالاتر از مواردیه که در این مطلب اشاره شده. واسه درمان این نوع اعتیاد و مقابله با اون و ایجاد عادات سالم در زندگی، راه کارهای زیادی هست. اما قبل از هر چیز، فرد باید قبول کنه که اعتیاد به کار یک مشکل واقعیه و باید درمان شه. پذیرش این مشکل مهم ترین قدم در درمان اینه.

۱. یاد بگیرین که به موقع کار رو تعطیل کنین

با خودتون قرار بذارین که بعد از گذشتِ یک زمان مشخص دیگر کار نخواهید کرد. واسه این زمان و قول و قرارتان ارزش قائل باشین و دست از کار بکشین.

۲. به خودتون استراحت بدین

یاد بگیرین که چیجوری استراحتای کوتاهی موقع کار واسه خودتون بسازین. مثلا به جای اونکه پشت میز کارتون ناهار بخورین، اونو بیرون از محل کار صرف کنین. بعضب وقتا در دور محل کارتون گشتی بزنین و با همکاران صحبت کنین یا اگه پارکی در اون نزدیکی هست، به سرعت به اونجا برید، دوری بزنین و برگردید. حتی ده دقیقه فاصله گرفتن از محیط کارتون می تونه به شما انرژی بده.

مطلب مرتبط :   تبیین علت شناختی اختلالات مصرف مواد

۳. طرز فکرتون رو تغییر بدین

ممکنه در دور تون افرادی وجود داشته باشن که بگن ساعتای طولانی و بی معطلی کار کردن اخلاق پسند کرده ایه و کسائی که به مسافرت و گردش در تعطیلات آخر هفته می رن افراد تنبلی هستن که تعهد زیادی به کارشون ندارن. این طرز فکر هم نادرسته و هم ناسالم؛ پس به این حرفا و افکار اهمیت ندین. همیشه زمانی رو به استراحت و گردش اختصاص بدین و مثبت اندیش باشین.

۴. به طور جدی واسه درمان اعتیاد به کار اقدام کنین

هنگامی که همیشه کار می کنین و کل زندگی تون رو طبق کار بنا کردین، سلامتی و روابط تون با دور و بریا در خطر خطر قرار خواهد گرفت. پس به طور جدی به فکر تغییر شرایط تون باشین. اگه لازمه، واسه یادگیری مهارتای ایجاد تعادل در زندگی از مشاورانی که در این مورد تخصص دارن کمک بخواهید.

۵. کار خود رو به منزل نبرین

دشوارترین کاری که یک فرد معتاد به کار باید اونو بکنه همینه. هنگامی که در منزل هستین، حتما ایمیل رو در تلفن تون غیرفعال کنین. با این کار دیگر احتیاجی نیس که همیشه اونو بررسی کنین و می تونین وقت بیشتری رو در کنار خونواده و دوستان تون سپری کنین. البته اگه شغل تون امداد یا نجات جون دیگرانه، اینجور پیشنهاد ای شاید مناسب نخواهد بود.

۶. مراقبه (مدیتیشن)

مثل بیشتر افراد، کسائی که به کار اعتیاد دارن هم باید یاد بگیرن بعضی وقتا ذهن خود رو آروم کنن و به هیچی فکر نکنن. مدیتیشن یا مراقبه روشی عالی واسه این منظور به حساب میاد. هر روز زمانی رو واسه این کار در نظر بگیرین. جای دنجی رو پیدا کنین، با آرامش بشینین و نفس عمیق بکشین. به خودتون استراحت بدین و فکرتون رو آزاد کنین. خواهید دید که چیجوری انرژیای منفی از وجودتون دور می شن.

۷. بین کار و زندگی تون مرزهایی مشخص کنین

خیلی از افرادی که به کار اعتیاد دارن، مشکل می تونن بین کار و زندگی خود حد و مرز تعیین کنن. واسه کار خود برنامه ریزی کنین و به اون پای بند باشین. اگه لازمه بعضی شبا یا حتی در آخرین ساعات پایان هفته هم کار کنین، اشکالی نداره. اما باید اونو طبق برنامه و الگوی کاری تون بکنین نه واسه اینکه هنوز خسته نشده اید و می تونین بیشتر هم کار کنین.

سخن آخر

به یاد داشته باشین اعتیاد به کار واسه هیچ کسی مزیتی به همراه نداره. نه واسه شما، نه واسه تیم یا سازمان تون و نه حتی واسه کل دنیا. کار بیشتر از حد به معنی ی موفقیت یا استفاده بیشتر نیس. اگه استراحت کافی، خواب کافی و زمان واسه ایجاد روابط با بقیه و پرداختن به موضوعات شخصی موردعلاقه تون داشته باشین، نه تنها خوشحال تر که فردی مفیدتر هم خواهید بود. پس همیشه تا حدی کار کنین که به زندگی شخصی و سلامتی تون آسیب ای وارد نشه.

برگرفته از: forbes.com inc.com

تغییر رو در زندگی خود احساس کنین: در زمان کمتر، چندبرابر بیشتر کار کنین


64000تومان


15000تومان

Comments (0):

Write a comment: