تبلیغات آنلاین امتیازات بیشماری واسه کسب و کارا داره که از مهمترین اونا میشه به به طور کامل هدف دار بودن و کم هزینه بودن اون اشاره کرد. تبلیغات آنلاین شکلای جور واجور مختلفی داره که در این مقاله به تبلیغات بنری، متنی و کلیکی می پردازیم.

شاید این سوال واسه تون پیش اومده باشه که کدوم نوع از تبلیغات در فضای دیجیتال تاثیرگذاری بیشتری داشته و شما رو با بازدهی بالاتری به هدف میرسونه. واسه جواب به این سوال لازمه اول با اجزای دیجیتال مارکتینگ آشنا شده و در ادامه بیشتر در مورد تبلیغات آنلاین، شکلای جور واجور اون و کاربرد هرکدوم از اونا بدونین. در مقاله “چیجوری تبلیغات خود رو هدف دار کنیم”  مقدمه ای درباره کانالای دیجیتال مارکتینگ گفتیم. در این درس و درسای آینده به صورت جداگونه در مورد این کانالا صحبت می کنیم.

دیجیتال

اجزاء دیجیتال مارکتینگ

کانالای بازاریابی دیجیتال زیرساختایی هستن که در دیجیتال مارکتینگ با اونو به رو هستیم و باید از اونا استفاده کنیم. این اجزا شامل دسته بندیای اصلی زیره:

    • سایت
    • تبلیغات آنلاین
    • بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
    • ایمیل مارکتینگ 
    • بازاریابی شبکه های اجتماعی 
    • بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
    • بازاریابی محتوا

    • تحلیل دیجیتال
    • روابط عمومی آنلاین 
    • بازاریابی موبایلی
    • موبایل

سایت

سایت اولین کانالیه که به عنوان یه زیرساخت در دیجیتال مارکتینگ استفاده میشن. بدون داشتن سایت نمیشه فعالیت دیجیتال مارکتینگ رو به صورت کامل انجام داد و تبلیغات آنلاین خاصی داشت.

ممکنه بگید که با یه پیج اینستاگرام هم میشه فروش داشت. بله فروش اتفاق میفته اما بخشی از اقدامات دیجیتال مارکتینگه. نمیشه بیزینس خود رو فقط به سمت فضای اینستاگرام یا تلگرام برد و توقع داشت که این بیزینس به موفقیت برسه. به خاطر همین، زیرساخت فعالیتای دیجیتال مارکتینگ رو سایت میدونیم. ممکنه شما به جای سایت، اپلیکیشن (APP) داشته باشین. اپلیکیشن و سایت داراییهایی (ASSET) هستن که واسه شماس اما در فضای رسانه های اجتماعی نمیشه این کار رو انجام داد.
در گذشته خیلی از شبکه های اجتماعی پرمخاطب وجود داشتن که به دلیل محبوبیت بالا، پیشرفت اینترنت بین مخاطبین و حضور تعداد خیلی از اونا در این شبکه های اجتماعی، فضای مناسبی جهت ایجاد کار و کاسبی آنلاین قشرای مختلفی از جامعه چه شرکتای بزرگ و سازمانا و یا کار و کاسبی های کوچیک و خونگی شده بود. اما با فیلتر شدن هر کدوم از این رسانه ها افراد زیادی بیزینس خود رو از دست دادن یا از تعداد مخاطبین اونا شدیدا کم شد و به دنبال همین اتفاق درآمد اونا هم از این فضا در بیشتر وارد به صفر رسید.

نمیشه با پریدن از شاخه ای به شاخه دیگه بیزینس خود رو رشد داد و با صرف زمان در هر کدوم از شبکه های اجتماعی بدون داشتن یه زیرساخت مناسب و دائم انتظار موفقیت داشت. با این کار فقط انرژی و زمان خود رو به صورت پراکنده صرف فضاهایی کردین که ممکنه روزی اقبال عمومی خود رو از دست داده و مجبور به ترک اون و در آخر ناظر شکست خوردن بیزنس خود در اون بخش شید.

شبکه های اجتماعی زیرساخت مناسبی واسه بنای کار و کاسبی نیس با این وجود هیچ کدوم از این گفته ها دلیل بر این نیس که از پتانسیل بالای شبکه های اجتماعی غافل شید. این گفته ها بدین معنیست که تا وقتی که شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام هست میشه از ظرفیت اون خوب استفاده کرد و تا وقتی که موج اون هست سوار بر موج اون شد. اما کار و کاسبی خود رو روی این موج و بر مبنای اینستاگرام یا  هر شبکه اجتماعی دیگری نباید ساخت. چون با از بین رفتن این موجا کل بیزینس نابود می شه. پس وقتی که کنترل ابزاری دست ما نیس بنا کردن کار و کاسبی روی اون وسیله اشتباه بوده و ممکنه منتهی به شکست شه.

تبلیغات آنلاین و شکلای جور واجور اون

کانال دومی که با اون مواجه هستیم تبلیغات آنلاینه که بخشای زیادی داره از جمله:

  • تبلیغات بنری یا متنی
  • تبلیغات کلیکی یا ppc
  •  تبلیغات گوگل (یه جور از تبلیغات کلیکیه)
  • تبلیغات ایمیلی
  • تبلیغات ویدئویی
  • تبلیغات داخل app
  • تبلیغات پیامکی 

در این درس می خوایم به تبلیغات بنری، تبلیغات کلیکی و تبلیغات در گوگل بپردازیم:

تبلیغات بنری یا متنی

اولین شکل تبلیغات آنلاین، تبلیغات بنری یا تبلیغات متنی هستش که عموما در سایتای پر بازدید و سایتای خبری یا اطلاع رسانی مشاهده می کنین. وقتی وارد سایتی میشین که در اون تبلیغات بنری هست در بخشای جور واجور سایت تبلیغات برندا یا اجناس مختلفی رو می ببینن که طبیعتا هیچ ارتباطی با خبر یا مطلبی که به دنبال اون وارد سایت شدین، ندارن. این دسته از آگهیا همون تبلیغات بنری هستن.

در تصویر زیر نمونه ای از تبلیغات بنری رو در سایت تابناک می ببینن.

تبلیغات آنلاین رو حرفه ای بیاموزید:

در دوره کامل مدیریت بازاریابی دیجیتال 

اصول بازاریابی + ۹ کارگاه تخصصی + روش هدف دار

در جلسه اول رایگان شرکت کنین

تبلیغات بنری

در این نوع از تبلیغات آنلاین هر سایت پربازدید تعدادی جایگاه واسه تبلیغات در نظر گرفته و اونا رو با ارقام ثابت به یه وقتی محدود به خواهندگان اجاره میده. هر برند طبق نیاز خود یا کمپین تبلیغاتی که در حال اجرا داره می تونه هزینه جایگاهی رو پرداخت کرده و آگهی خود رو در برابر دید مخاطبین بذاره. این سبک از تبلیغات یکی ازمحبوب ترین و عادی ترین نوع تبلیغات بین برندهاست. 

چگونگی کار در این نوع تبلیغات آنلاین بدین صورته که شرکت‎ هایی وجود داشته که طرف قرارداد سایتای پربازدید و مطرح بوده و وظیفه اجاره این جایگاه ها رو دارن. وقتی شما از یکی از این شرکتا جایگاه یا پکیجی رو بخرین تبلیغات شما در تموم سایتای طرف قرارداد براساس نوع خرید شما نشون داده می شه.

کیفیت سرویسای داده شده و سایتای تحت پوشش موضوعات مهمیه که انتخاب ارائه دهنده سرویس تبلیغات بنری رو سخت می کنه. الان یکی از پرمخاطب ترین شرکتا یکتانت بوده و برندای بسیاری تبلیغات بنری خود رو به این شرکت می سپارند. امروزه به دلیل حجم بالای تبلیغات بنری، این نوع از آگهیا بیشتر جهت باخبر شدن از برند (Brand Awarness) یا باخبر شدن از اجناس جدید استفاده می شه و همین حجم از تبلیغات باعث آزار مخاطبین و کم شدن تاثیرگذاری این جور از تبلیغات شده.

نبود شناخت درست فضای دیجیتال به وسیله شرکتا باعث شده تا تصور شه که تبلیغات بنری در سایتای پرمخاطب مشابه همون بیلبوردای موجود در بزرگراه ها هستش. همین تفکر اشتباه دلیل حجوم برنده ها به داشتن این نوع از تبلیغات شده و این عامل خود باعث به وجود اومدن حجم خیلی از تبلیغات آنلاین در گوشه و کنار سایتا بدون توجه به حقوق مخاطب و مسائل مربوط به تجربه کاربری یا UX شده.

به خاطر همین مخاطب با تعداد خیلی از آگهیای نامربوط رو به رو شده که علاقه ای به دیدن اونا نداشته و فقط واسه سفارش دهنده اون آگهی تحمیل هزینه مازاده و بازدهی نداره. هزینه ای که با صرف اون در بخش دیگری از دیجیتال مارکتینگ خیلی راحت میشه برگشت سرمایه و تاثیر بیشتری رو توقع داشت.

در زیر تعدادی از سایتایی که تبلیغات بنری در اونا به نشون داده می شه رو مشاهده می کنین :
سایتای هدف هم با این حجم از درخواست واسه آگهی معمولا رقمای بالایی جهت سرویس دهی دارن و تا مدت زیادی جایگاه های این سایتا از پیش رزرو شدن، به خاطر همین دیگه احتیاجی به تغییر UX سایت خود نمی بینن. درصورتی که این سایتا UX و تجربه کاربری خود رو بهبود بخشن از این تبلیغات میشه تاثیر بهتری رو توقع داشت. موضوع مهمی که هست ایجاد فرهنگ به کار گیری این نوع تبلیغات بوده، چون با این حجم از تبلیغات، این کانال بازاریابی دیجیتال، کارایی واقعی خود رو از دست میده.

این که فقط براساس رتبه الکسا (Alexa) در مورد یه سایت واسه انجام تبلیغات آنلاین اراده کردن کنیم اشتباهه الکسا ملاک مناسبی واسه تعیین رتبه و کاربردی بودن یه سایت و منتشر کردن تبلیغات هدف دار تو یه سایت نیس اما میشه از اون واسه Keyword Research  خوب استفاده کرد. ممکنه سایتی رتبه ۱ و ۲ نبوده اما در بخش کاری تخصصی خود مخاطبین رو خوب جذب کنه.

اراده کردن

یه جور از تبلیغات بنری رو میشه به صورت هدف دار استفاده کرد. به طور مثال در سایتای تخصصی مانند سایتای انتشار اتفاق میشه با منتشر کردن بنر در اسلایدر به مانند سایتای تبلیغات بنری مخاطب در رابطه و هدف دار جذب کرد چون کسی که به این سایتا مراجعه می کنه در جستجوی رویدادی وارد شده و احتمال بیشتری واسه جذب این دسته از افراد هست.

در واقع تو یه سایت مربوط به کار و کاسبی خود از تبلیغات بنری استفاده می کنیم. اینکه تبلیغات در چه سایت یا کانالی از دیجیتال مارکتینگ موثره رو میشه در گوگل آنالیتیکس بررسی کرد. در اون جا میشه دید که هزینه ما در سایت A و B چقدر برگشت سرمایه داشته، اگه در هر دو سایت به مقدار برابر هزینه کرده باشیم اما از سایت B درآمد بیشتری بدست آوردیم بدین معنیست که این سایت بازدهی بالاتری داشته و میشه سرمایه بیشتری رو واسه این سایت هزینه کرد. با این حال خیلی مواقع در فضای دیجیتال هزینه تبلیغات یه کانال ورودی رو صفر نمی کنیم. بلکه بودجه کانالی که بازدهی کمی داره رو کمتر کرده و سهم بودجه رو به کانالی که برگشت سرمایه بهتری داره اختصاص می دیم.

تبلیغات کلیکی

دومین مدل تبلیغات آنلاین رو تبلیغات ppc می بگیم. تبلیغات ppc (مخفف کلمه pay per click یعنی پرداخت به ازای کلیک)، یه مدل تبلیغاتیه که به وسیله گوگل ایجاد شد و الان در دنیا و در شرکتای ایرونی، خیلی از تبلیغات از این روش انجام می شه. این نوع خاص از تبلیغات می تونه تاثیر به نسبت بالاتری نسبت به تبلیغات بنری بسازه ولی باید بررسی و تحلیل شده تا اندازه تاثیر اون به نسبت تبلیغات بنری تو یه کمپین خاص تعیین شه.
در این نوع تبلیغات آنلاین بودجه خاصی در نظر می گیرین و تا وقتی که اون بودجه هست تبلیغات شما نشون داده می شه. فرق این نوع تبلیغات با تبلیغات بنری اینه که در تبلیغات بنری شما به ازای تبلیغات با مدت زمان مشخص در سایتی خاص مبلغی رو پرداخت می کنین. دیگه اندازه ورودی شما و تعداد کلیکی که گرفتین مهم نیس اما در تبلیغات کلیکی با هر کلیک مبلغی از بودجه مشخص شما کم می شه و تا وقتی که اون مبلغ تموم نشده آگهی شما در برابر نمایش قرار میگیره. این نوع تبلیغات بهینه تر از تبلیغات بنریه.

تبلیغات در گوگل

وقتی شما کلمه ای رو در گوگل وارد کرده و منتظر نتیجه جستجو میشین تعدادی سایت در صفحه یافته ها به شما نشون داده می شن. ترتیب نمایش این سایتا ناراحت از سئو (SEO: Search Engine Optimization) هر سایت و جایگاه و رتبه اون سایت در گوگله. در واقع سایتی که سئو بهتری داره در بالاترین جایگاه یافته های نشون داده می شه و به همین ترتیب سایتای بعدی قرار می گیرن.

ممکن از شما سایتی رو تازگیا راه اندازی کرده باشین. پس توانایی رقابت با سایتای قدیمی در بخش خود که روی سئو خوب کار کرده و در بالاترین جایگاه یافته های هستن واسه شما وجود نداره. اما با این حال می خواین شمام در یافته های جستجو دیده شید. در تبلیغات گوگل که یکی از پربازده ترین شکلای جور واجور تبلیغات آنلاینه، این امکان به وجود میاد که اگه کلمه خاصی جستجو شد سایت شما رو هم در کنار یافته های نمایش بده.

در واقع با پرداخت هزینه حتی می تونین بالاتر از یافته های مربوط به سئو نشون داده شید. گوگل تبلیغ شما رو نمایش میده و با این نمایش هزینه ای از شما کسر نمی شه. به محض این که افراد روی آگهی شما در صفحه یافته های کلیک کنن مبلغ اون از بودجه شما کسر می شه. این نوع تبلیغات همون تبلیغات PPC است. در کنار هر آگهی در صفحه یافته های جستجوی گوگل کلمه (Ad) به معنی تبلیغ نوشته می شه. گوگل تا ۴ جایگاه در بالا و ۴ جایگاه در پایین صفحه رو به تبلیغات اختصاص میده. اما نشون داده شدن تبلیغات هم به فاکتورهای خاصی ربط داره که در بخش مربود به گوگل ادز (Google Ads) دربارش صحبت می کنیم.
فرق PPC با CPM، CPC و CPA چیه؟

PPC یه نوع تبلیغات آنلاین و به معنی پرداخت در ازای کلیک است در حالی که CPA، CPM، CPC روشای پرداخت هستن.

تبلیغات کلیکی در سایتای داخلی

تبلیغات کلیکی در سایتای ایرونی هم می تونه وجود داشته باشه. شرکتایی مانند یکتانت، ادنگاه، صبا ویژن، کلیک یاب، کاپریلا و … در این بخش فعالیت می کنن. با گرفتن خدمات از هرکدوم از این شرکتا می تونین آگهی خود رو در سایتای طرف قرارداد اونا نمایش بدین. طوریکه مبلغی رو به عنوان بودجه تبلیغات مشخص کرده و تبلیغات خود رو مشخص کرده، دسته بندی خاصی که مایل به پخش آگهی در اون هستین رو مشخص کرده و درآخر تبلیغات شما در سایتای طرف قرارداد نمایش شده و به ازای هر کلیکی که روی آگهی خود دریافت می کنین هزینه اون از بودجه شما کسر می شه.

جمع بندی

در این مقاله اول به بیان اهمیت داشتن سایت واسه ایجاد یه کار و کاسبی آنلاین پرداختیم.در ادامه از دو بخش مهم تبلیغات آنلاین صحبت کردیم. تبلیغات بنری یا ثابت که در ازای مبلغی خاص، به یه وقتی خاص، آگهی شما در سایت یا یه سری از سایتا نشون داده می شه. تبلیغات کلیکی که در ازای هر کلیک روی آگهی شما مبلغی از بودجه شما کسر می شه. در ادامه به موضوع تبلیغات کلیکی در گوگل و سایتای داخلی و فرق چگونگی پرداخت واسه این نوع از تبلیغات رو گفتیم.

در مقاله بعدی با پرداختن به بخشای دیگه تبلیغات آنلاین این بحث رو ادامه میدیم. با ما همراه باشین.

ادامه بحث در مقاله بعدی:

آشنایی با تبلیغات اینترنتی/ بخش دوم: تبلیغات ایمیلی، ویدیویی و درون اپلیکیشنی

همین حالا بخونین

Categories:متفرقه